• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań. Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań.

Miejsca postojowe do dwóch godzin, wydzielone stanowiska dla różnych grup kierowców, a także różnicowanie cen za postój - takie zmiany mogłyby ucywilizować stawianie aut w strefach płatnego parkowania. Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.



Czy przepisy o strefach parkowania powinny ulec zmianie?

Obecnie obowiązujące przepisy o drogach publicznych mówią, że "opłaty za postój pobiera się za pojazdy samochodowe w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Co ciekawe geneza tego zapisu pochodzi z 1985 roku, czyli jeszcze z czasów PRL-u, kiedy po ulicach jeździło znacznie mniej aut niż dzisiaj.

Te przepisy nie dają dużego pola do działania zarządcom dróg i władzom samorządów w zakresie pobierania opłat czy też realnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast. Kierowcom natomiast uniemożliwiają bardziej optymalny wybór stanowiska.

Co zatem wymaga zmian?

Miejsce miejscu postojowemu nierówne

Stanowiska w strefie płatnego parkowania, tak jak większość towarów na rynku, podlega prawu popytu. Im miejsce postojowe jest bliżej np. biurowca, tym więcej kierowców jest na nie chętnych. Cena za postój powinna zatem wynosić maksymalną stawkę - w naszych realiach to 3 zł za pierwszą godzinę. Dalej położone miejsca postojowe powinny kosztować np. 1,50 zł za godzinę.

Żaden samorząd w Trójmieście nie zdecydował się na wartościowanie miejsc postojowych. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić choćby w Sopocie. Obecnie postój w rejonie SKM-ki kosztuje tyle samo co parkowanie w rejonie obleganego molo.

Podobnie jest w Gdańsku. Tylko cudem można zaparkować auto przed wejściem do Galerii Madison zobacz na mapie Gdańska. Tymczasem stanowiska w tej samej cenie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska są wolne. Dlaczego? Bo kierowcom korzystniej jest postawić auto w miejscu skąd mają bliżej do galerii, a kosztuje ono tyle samo. Gdyby cena za postój przy ul. Rybaki Górne była niższa chętni znaleźliby się natychmiast. Mało tego, 100 m dalej od wspomnianej ulicy strefa już nie obowiązuje, więc kierowca, jeśli tam trafi, postawi auto w bezpłatnym miejscu.

Przy ustalaniu cen powinno brać się także pod uwagę stan techniczny miejsc postojowych. Dlaczego, jeśli parkujemy w dziurze lub kałuży, mamy płacić tyle samo co za miejsce utwardzone i płaskie?

Czytaj też: Sąd: Sopot nie może żądać opłaty za parkowanie w soboty

Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK. Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK.
Obowiązek szybszego zwolnienia miejsca

Gdyby samorządom w Trójmieście zależało na rotacji miejsc, oprócz opłat, wprowadziłyby czasowe ograniczenie postoju, na przykład do dwóch godzin. Taki system świetnie funkcjonuje chociażby w czeskiej Pradze. Czerwone miejsca umożliwiają zostawienie pojazdu maksymalnie na dwie godziny. Stanowiska oznaczone na zielono dają możliwość zaparkowania auta do sześciu godzin. Przekroczenie tego czasu skutkuje mandatem i odholowaniem pojazdu na policyjny parking.

Niestety obecne prawo nie dopuszcza malowania pasów różnymi kolorami.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Oddzielne stanowiska postojowe dla różnych grup kierowców

Obecnie jest tak, że mieszkańcy, których domy znajdują się w obrębie strefy płatnego parkowania, po wykupieniu abonamentu zajmują samochodami dowolne stanowiska na parkingach. To powoduje, że parkują często na miejscach bardzo potrzebnych innym kierowcom, czyli na przykład przed apteką, sklepem, czy też bankiem.

Żaden samorząd w Trójmieście nie określa, gdzie muszą stawiać auta mieszkańcy, a gdzie tego robić nie mogą. Szkoda, bo znowu można by tutaj zastosować rozwiązania wprowadzone w Pradze. Miejsca dla mieszkańców wymalowano kolorem niebieskim i nikt inny nie odważy się tam postawić auta. Natomiast na pozostałych stanowiskach odbywa się rotacja.

Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze. Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze.
Zmian potrzebnych jest dużo więcej

To tylko część proponowanych zmian. Coraz większe wymagania wobec stref płatnego parkowania mają także sami kierowcy, którzy chcą m.in. stawiać auta na szerokich - większych od standardowych - miejscach postojowych. Inną sprawą jest konieczność tworzenia miejsc parkingowych z dostępem do energii elektrycznej.

Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.

Opinie (237)

  • (2)

    Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.
    stawki za małe?

    a ogólnie te zmiany proponowane zmierzają do wypisania nr rejestracyjnego na miejscu postojowym

    • 2 2

    • Debil jestes. (1)

      • 2 2

      • może jest ale tu pisze z sensem

        a ty?

        • 1 2

  • i może jeszcze frytki do tego? (1)

    • 1 1

    • i scampi

      mniam,
      najlpesze scampi są w Paryżu na placu Pigalle,
      Zuzanna lubi je tylko jesienią

      • 0 1

  • NA Rybakach Górnych.... (2)

    NA Rybakach jest pustawo bo wszyscy stawiaja autka na podwórku wszyskich okolicznych budynków . Miasto nie chce uporządkować terenu podwórka a chce sprzedać to mieszkańcom wraz z całym inwentarzem wieloletniej, zaniedbanej inwestycji.
    I nic nie zmieni obniżenie stawki. To typowe, im większy , droższy samochód tym ambitniejszy kierowca i szuka bezpłatnego miejsca by nie płacić.

    • 0 3

    • dlatego go stać na dobry samochód bo oszczędza ! (1)

      • 1 0

      • znaczy wysypał się na za drogie dla niego auto i teraz nie ma na parking :)

        to musi mu nieźle grzdyl latać
        jak ja sobie jak lord 15 letnią Corsą parkuję i płacę,
        taki mam gest!

        • 1 0

  • A może dwie godziny za darmo ? (1)

    To jedyna szansa na rotację na parkingach. Ale Pan Naskręt albo na to nie wpadł albo zaślepiła go niechęć do samochodów, które są największym złem na świecie.

    • 12 1

    • w sumie, w niektórych miejscach

      u nas jest pod sklepami takie rozwiązanie,
      ale na godzinkę, dwie to za dużo,
      w praktyce parkujesz na 10-15 minut,
      rotacja jest, nikt nie "porzuca" aut :)

      no i nie w ścisłym centrum,
      ale tam są parkingi wielopoziomowe
      a pod dużymi sklepami są płatne wyznaczone miejsca
      z tym, że niewiele,
      najlepiej walić od razu na wielopoziomowy i spokój

      • 1 0

  • Ze szkocji. (2)

    U mnie miasto podzielone jest na strefy parkowania. Najdrożej jest w centrum oczywiście. Dla mieszkańców wyznaczone są specjalne miejsca oznaczone jako Permit Holders Only i też podzielone na strefy. Jeśli masz wykupiony Permit S1 to możesz tylko w obrębie strefy S1 czyli kilku przecznic zostawiać auto. W innych miejscach musisz wrzucić pieniążka do parkometru i przykleić bilet. Są też tymczasowe strefy dla mieszkańców (np. w godz. 10:00 - 11:30).Poza strefami parkowanie jest darmowe jeśli stosować się do przepisów i oznaczeń. Wiadomo, że jeśli kogoś stać na mieszkanie w ścisłym centrum, powinien zapłacić najwięcej za parking. Jeśli nie podoba się, to zawsze możesz sprzedać pojazd i kupić bilet na komunikacje miejską lub płacić za taxi.

    • 4 6

    • (1)

      A ile płacisz w stosunku do pensji ??

      • 1 2

      • a o kwotę wolną od podatku to proszę zapytać Rząd, który to niedawno obiecywał

        a z którego to pomysłu rączo się już wycofał

        • 0 1

  • cały ten artykuł jest bzdurny (1)

    a tylko chce uzasadnić kolejne podwyżki. Jak nie ma miejsca w popularniejszym miejscu to się jedzie nieco dalej i gotowe, teraz 10 taryf i inne bzdurne pomysły tylko skomplikują system i będzie dopiero wariactwo, zresztą już jest na przykładzie Ul Hallera - i co z tego macie? Strajki mieszkańców i sprawę w sądzie

    • 8 3

    • już nie wymyślaj własnych teorii

      • 0 1

  • (2)

    Pamietam w Ostravie szukalem parkingu. Znalazlem pod urzedem miasta w samym centrum. 3h kosztowalo cos 3zl. Parking strzezony, podziemny. Na ulicach brak zle zaparkowanych aut. Nie wspominajac o tym, ze Ostrava wygladala na czyste miasto...

    • 2 6

    • Parking w centrum Ostrawy 20 koron za godzinę (1)

      a nie 1 zł za godzinę, nie fantazjuj.

      • 2 0

      • napisał, że pamięta, może to było parę lat temu

        a ty zaraz wyjeżdżasz z teorią spiskową

        • 0 0

  • bezedura (3)

    Wedle wywodow pana Redaktora pod Galerią Medison mogliby parkowac tylko bogaci.....a na zadu piu biedni...Zupelnie bez sensu i niezgodne z Konstytucją (równy dostep do dóbr publicznych)

    • 18 9

    • chcesz powiedzieć, że bycie "biednym" jest niezgodne z konstytucją?

      to ja jestem dyskryinowany
      bo nie mam jachtu

      • 0 0

    • (1)

      Biedni nie mają aut.

      • 3 7

      • biedni w źle zarządzanych miastach korzystają z samochodów

        w dobrze zarządzanych miastach wielu bogatych korzysta z komunikacji miejskiej, rowerów lub chodzenia pieszo oraz kombinacjami tych wariantów.

        • 7 4

  • a co z kopertami dla inwalidów

    Było głośno w sprawie nowych kart parkowania dla niepełnosprawnych.Jednocześnie zobowiązano Zarządy Drog /USTAWA/do wyznaczenia okreslonej ilości miejsc parkingowych dla inwalidów .Niestety tego warunku nie spełniono.Tak więc inwalidzi mają prawo parkować w każdym miejscu bezpłatnie,

    • 2 1

  • wiecej parkingow potrzeba a nie debat po ile to miejsce!

    bo SPP problemu nie rozwiazuje.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane