• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sunie estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska

Maciej Naskręt
29 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak powstaje Południowa Obwodnica Gdańska.


Portal Trojmiasto.pl odwiedził plac budowy największej estakady w Polsce - powstającej w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa bardziej sunie do przodu, niż pnie się w górę.



Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze. Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze.
Budowa największej estakady w Polsce (o długości 2,8 km), która powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, sunie do przodu. Budowlańcy przez kilka miesięcy przygotowywali płytę żelbetową (przęsło) o ciężarze ok. 5 tys. ton i długości ok. 200 metrów, a teraz na podporach zaczęli ją przesuwać. Proces odbywa się tuż obok ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Pomagają im w tym cztery specjalne hydrauliczne popychacze. Każdy może pokonywać siłę tarcia wynoszącą ok. 190 ton (~19 tys. kN).

Płyta żelbetowa, po której w przyszłości pojadą samochody, w ciągu tygodnia przesuwana jest o 20 metrów. W sumie musi ona zostać przemieszczona na odległość pół kilometra. Ta metoda budowy to tzw. nasuwanie podłużne.

- Estakada ma być gotowa późną jesienią. Wtedy będą mogły rozpocząć się prace wykończeniowe [m.in. wylewanie nawierzchni asfaltowych - przyp. red.]- wyjaśnia Maurycy Niklas, inspektor nadzoru budowy Południowej Obwodnicy Gdańska.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Gdańska jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą przedsięwzięcia firma Bilfinger Berger Budownictwo S.A. jako lider, a partnerem jest spółka Wakoz z Luzina. Za realizację 18-kilometrowej drogi otrzymają ok. 1,133 mld zł. Łączna wartość projektu to 1,5 mld zł. To największa inwestycja na Pomorzu realizowana przy udziale środków Programu Infrastruktura i Środowisko, która będzie gotowa już w maju 2012 r.

Południowa Obwodnica Gdańska wg projektu to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu, która będzie przedłużeniem drogi krajowej nr 7 od Koszwał w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Ma ona odciążyć od ruchu drogowego wiodącą przez centrum Gdańska Trasę W-Z.

Miejsca

Opinie (227) ponad 10 zablokowanych

  • czy ta estakada jest odporna na trzęsienia ziemi? (3)

    i tsunami?

    • 4 6

    • tak

      tylko morze budyniu może ją zniszczyć

      • 2 2

    • podejrzewam, że wystarczy odrobina budyniu na połączeniu międzywęzłowym

      • 1 2

    • widziałes ostatnio u nas jakies?

      • 0 0

  • OPAT ? Skończ z tym opatem (9)

    Czy ktoś broni Gdyni budować OPAT ??? Nie ! Widać woli wywalić ca 130 mln zł na lotnisko w Kosakowie.

    • 7 9

    • tak (7)

      Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad broni.
      za to gdańsk dostaje kasę ze środków państwowych na swoje drogi

      • 4 3

      • Nie pisz bzdur (6)

        Polscy podatnicy wybudowali Kwiatowskiego w Gdyni, a nie Cegielska i Szczurek

        • 3 4

        • KOMISJA EUROPEJSKA a nie polscy podatnicy ! (5)

          polscy podatnicy nie mogli tej trasy wybudować przez 30 lat. tymczasem w gdańsku w ciągu kilku lat znajdują się pieniądze na trasę wz, węzeł karczemki, obwodnicę południową, linie tramwajowe i cholera wie co jeszcze..

          • 1 6

          • jeszcze:

            dofinansowanie stadionu, ecs, muzeum II wojny światowej, teatr szekspirowski

            • 2 3

          • To napisz do Komisji Europejskiej (3)

            Proponuje teraz napisać do Komisji Europejskiej, czemu tyle naszych projektów jest dofinansowanych, a wam nikt nie chce dofinansować OPAT-u.

            Bo w Gdańsku będzie się po prostu żyło lepiej :).

            • 3 1

            • nie będzie się żyło lepiej ;) mentalności nie zmienisz żadnymi inwestycjami (2)

              i chyba ci się pomyliła komisja europejska z kolesiami
              spoko tusk się skończy skończy się i kasa. zostaną obiekty i personel do utrzymania

              • 2 1

              • zamiast nieudacznicy z um gdynia (1)

                sponsorowac programy tv, szkoły filmowe, czy zjazdy miłośników m jak miłość weźcie zatrudnijcie kogoś umiejącego pisać wnioski

                • 3 3

              • nie martwmy się

                właśnie przeczytałem, że Kasia Tusk przeprowadziła się do Gdyni. jest nadzieja.. może przyznają nam kasę na opat, hutniczą, janka wiśniewskiego

                • 0 3

    • GDYNIA

      To miasto nie uległe POlitycznie.
      Wypchajcie się tymi dotacjami.
      POlegnie PO i będzie deficyt,który POgrzebie Gdańsk.

      • 0 4

  • S7

    jeśli posuwa się do przodu, to bardzo dobrze.
    Bo jets ona niezbędna !, jeśli Gdańsk marzy o rozbudowie Pomorskiego Parku Logistycznego w okolicach ulicy mjr Sucharskiego.
    Jest już DCT, ale mo "wejść" Goldmann (jeśli nie machnąłem się w nazwie)
    z powierchnią biurowo - magazynową, ok.1mln m2, jeśli dobrze pamiętam
    treść artykułu na "trojmiasto.pl".
    A żeby cały organizm logistyczny mógł funkcjonować bez przeszkód
    i strat czasowych, wyjście taboru ciężarowego poza miasto, jest niezbęde.

    • 7 0

  • np Most w Millau

    ładny i stosunkowonie-drogi http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiadukt_Millau

    Pytanie co w tej estakadzie zostanie sknocone? Bo raczej nie mamy czegoś gdzie nie ma afery poczynając od mostu w Kiezmarku, milionach dziur w jezdni (a to efekt głównie złej technologii, roczny remont pasa prawego na Podwalu Przedmiejskim nad Motławą przed Łąkową, .....

    • 6 0

  • Ładnie (1)

    ale szkoda, że takie pieniądze nie idą na kolej.

    • 1 4

    • Kolej, podobnie jak tzw. Służba Zdrowia i ZUS, to studnie bez dna

      Już lepiej przeznaczac pieniądze na coś konkretnego - w tym przypadku na budowę drogi

      • 0 0

  • "Obwodnicy Gdańska" to dlaczego M.Gdańsk jej nie buduje? (3)

    obwodnice "Kwiatkowskiego" (nie gdyńską) budowało M.Gdynia. OPAT mimo przygotowania technicznego i pozytywne opinie środowiskowe, które przygotowała Gdynia, rząd wstrzymał ich realizacje

    • 6 8

    • poniewż budyń nic nie potrafi samemu zrobić (1)

      chociaż zaraz... piękny krzyż na górze gradowej postawił haha
      jest tak na prawdę marionetką, co nie przeszkadzało mu fotografować się w czasie kampanii wyborczej przy budowie południowej i wprowadzać wyborców w błąd.TO JEST BUDOWA FINANSOWANA Z BUDŻETU PAŃSTWA! NIE Z KASY MIASTA!
      a, że premier Tusk kibicuje lechii, to sami wicie rozumicie czemu nie ma kasy na OPAT, pomimo tego co napisałeś

      • 5 3

      • "co nie przeszkadzało mu fotografować"

        tak samo tuskowi przy gdyńskich placach zabaw dla dzieci aż dziennikarka wychwyciła to(i powiedziała przecież to budowano ze środków samorządu gdyńskiego a nie rządowych), ale on jak zwykle z głupawą miną powiedział , że wyciągnie konsekwencje od tych co mu przygotowali PR:))

        Bezczelność tych ludzi POprost POraża.

        • 3 1

    • Bo mamy leposzego prezia od Was :-)

      Dzięki staraniom i lobbingowi na rzecz Gdańska dostaliśmy obwódkę w prezencie. I śledzie muszą też do niej dopłacić. Jako Gdańszczanin jestem wniebowzięty

      • 0 0

  • Indyk myślał o niedzieli... (2)

    Może być problem z obwodnica południową, ponieważ rząd, jak zwykle, czegoś nie dopilnował. Jak EU obetnie fundusze - to nie będzie nas stać na dokończenie tej drogi. PO doprowadziła do zbut dużego deficytu budżetowego. Wystarczy popatrzeć na realizacje programu autostrad i dróg ekspresowych przez PO, która mimo zapewnień Tuska okazała się nie lepsza od PiS-u. No, PO może nie organizuje komisji śledczych ale dynamika i organizacja inwestycji drogowych jest na podobnym poziomie. Na razie rząd obcina co tylko może. Skończymy z mozaiką porozrzucanych po kraju odcinków porządnych dróg. Trzymam kciuki za obwodnicę południową, ale mam duże obawy, czy ta budowa nie stanie.

    • 6 6

    • stanie to cI raczej mózg

      dawno takich głupot nie czytałem

      • 0 1

    • po ppierwsze

      EU nie obetnie funduszy a środki na ta droge są zagwarnatowane z budżetu państwa. Zostało jeszcze półtora roku budowy.

      • 1 1

  • Z cyklu "Takie rzeczy tylko w Polsce"

    Zaczyna się właśnie remont ul. Cegielnianej/Leśnej, łączącej Rumię z Redą - jedynej drogi, która na tym odcinku stanowi objazd i alternatywę dla krajowej "szóstki" (a ta, jak wiadomo, lubi się korkować - zwłaszcza w sezonie). Wspomniana droga jest obecnie w wyjątkowo opłakanym stanie - nikt się chyba nie odważy nią jechać więcej niż 5 km/h.

    I co? Przypadkowo włączyłem dziś Radio Kaszebe w momencie, gdy nadawali lokalny serwis. Słucham i własnym uszom nie wierzę. Tematem newsa nie jest to, że w Rumi/Redzie w ekspresowym tempie buduje się bardzo ważną - nie tylko z punktu widzenia mieszkańców - drogę. Cała informacja to smęcenie o "biednych" mieszkańcach, których przez trzy tygodnie czekają utrudnienia - czytaj: konieczność parkowania swoich aut 200 m dalej.

    Po wysłuchaniu newsa zwątpiłem, że w naszym kraju (i w mentalności Polaków) cokolwiek może się zmienić na lepsze, skoro nawet istotne inwestycje traktuje się w pierwszej kolejności jako powody do narzekań, a dopiero potem (ewentualnie) patrzy się na korzyści z nimi związane. Media natomiast - zamiast tę tendencję przełamywać - to same na niej żerują.

    • 9 0

  • Gdyni budowała Trasę Kwiatkowskiego... (2)

    A kto zapłacił ? Budowę rozpoczęto w 1974 roku ze środków budżetu państwa.
    Inwestycja była następnie realizowana głównie ze środków budżetu państwa, kredytu Banku Światowego i w ostatnim etapie dużego dofinansowania ze środków europejskich. Na tym tle zaangażowanie gdyńskich pieniędzy jest niewielkie. Więc proszę nie płakać i nie narzekać w sprawie Obwodnicy Południowej. A poza tym WZ, Słowackiego, trasy tramwajowe, Trasę Sucharskiego wraz z tunelem buduje Gdańsk ze swoich pieniędzy z zaangażowaniem środków europejskich. OPAT. Jest potrzebny, ale musi poczekać.

    • 8 6

    • co ty porównujesz 2 km drogi przez las

      do najważniejszej inwestycji drogowej na pomorzu, która odciąży centrum Gdańska z tranzytu z największego terminalu kontenerowego oraz centrum logistycznego

      • 4 8

    • nie żartuj

      trasa wz jest finansowana przez budżet państwowy, trasy tramwajowe w większości przez dotacje europejskie. muzeum II wojny światowej ? budżet państwa (bo premier obiecał). ecs? w większości dofinansowane z przez państwo. teatr szekspirowski ? unia europejska (ale ktoś przecież musiał zadecydować ;)
      jednak najbardziej bulwersującą sprawą jest projektowanie i przeznaczanie pieniędzy na drugą obwodnicę trójmiasta (gdzieś w piz.. za żukowem), podczas gdy gotowy OPAT leży odłogiem. ktoś za to będzie musiał beknąć predzęj czy później!!!!

      • 6 2

  • Mając na uwadze jak kiepsko wykonują prace a dokładnie rzecz biorąc jak po prostu pieprzą każdą robotę, firma Wakoz powinna zmienić swoją nazwę na Fakoz.
    P.S.
    Na Obwodnicy Południowej nie dość, że musieli wiele rzeczy poprawiać to jeszcze mają kilku miesięczne opóźnienie.Bilfinger Berger dawno by już ich pogonił z tego kontraktu gdyby nie fakt, że trudno by im było znaleźć inną firmę, która by zrealizowała roboty po tak niskich cenach jakie zaproponował Wakoz.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane