• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Co jeszcze wymyslą

    moje propozycje .
    Metro z Gdanska do Gdyni.
    Most do Szwecji.
    Tunel do Szwecji .
    Napowietrzna kolej z Krakowa do Zakopanego.
    moge tak dlugo ale po co .
    Juz w tej chwili za pieniądze z Unii wybudowac polowe tego co planowano , a co będzie dalej ?

    • 0 0

  • Prędzej czołg pojedzie...

    ...w oku. :D

    • 0 0

  • co za bzdury

    PKP tylko chce wyciągnąć kasę. Co to za różnica dla kibica 4 czy 3 godziny? żadna. A normalną Polską rodzinę wielodzietną i tak nie stać na przejazd Intercity i potem włóczenie się taksówkami. Dużo taniej kupić auto-złoma z gazem za 5 tys PLN. Jazda za grosze a jak się zepsuje to najwyżej auto sprzeda się na złom. Już jest nawet taniej lecieć samolotem o ile jedziemy za granicę.
    Od kilku lat przed wakacjami liczę koszty jak dojechać i zawsze mi wychodzi że taniej jest nawet przenocować gdzieś po drodze w tanim hotelu lub ośrodku wypoczynkowym i jechać samochodem niż korzystać z PKP.
    Problem bezpieczeństwa jest w Polsce z AUTOSTRADAMI a nie z kolejami. Państwo dotuje dyrektorów PKP a tymczasem rośnie liczba ofiar wypadków drogowych: zabitych i kalek którym do końca życia państwo będzie płaciło niby-renty na wegetację.

    • 0 0

  • W Chinach jechalem pociagiem magnetycznym

    z predkoscia 431 km/h, a pociagiem na szynach tylko 200 km/h, za to z Gdanska do Zakopca 14 godzin, to tyleco z Szanghaju do Gdanska samolotem z przesiadka. Nalezy sie cieszyc ze z Gdanska do W-wy nie bedzie sie jechalo 5 godzin
    , zycze terminowej realizacji projektu !!

    • 0 0

  • Szału nie ma !

    mamy XXI wiek, mamy pociągi, które mogą jeździś z prędkością 160 km/h, a nie mogą utrzymać średniej 100/h. Przed wojną pociągi na węgiel jeździły z W-wy do Gdańska w 3,5godziny, to szybciej niż obecnie.I czym tu się podniecać.
    Wiadomo, że jak nie będzie po czym to i najszybszy pociąg nie pojedzie z imponującą predkością.

    • 0 0

  • Hmm.. ciekawe o ile mi wiadomo ME mają się odbyć w 2012 roku, a w artykule podkreśla się, że zakończenie inwestycji planuję się na 2013 rok. Oby zdążyli chociaż z drogami i stadionami bo przyjdzie nam zorganizować mistrzostwa na parkingach przy supermarketach bo i dojazd dobry i terenu na boiska wystarczy…

    • 0 0

  • Od lat PKP nie potrafi (nie chce?) zmodernizować torów, żeby pociągi mogły poruszać się chociaż odrobinę szybciej, a tu

    powstają jakieś plany z TGV? Ponad 4-ro godzinna podróż Gdańsk-Warszawa jest jeszcze do przeżycia (mimo świadomości bezsensownego tracenia czasu na spacerowe pokonanie odcinka z Nasielska), ale podróż na drugi koniec kraju to praktycznie cały dzień, nawet zakładając brak przesiadek! I taki stan rzeczy trwa od lat, z tendencją do pogarszania się.. bo to władzom PKP i wszelkim okolicznym spółkom bardzo odpowiada.

    Bardzo chciałbym się mylić, ale wydaje mi się, że bez wyp.. na zbity pysk znacznej części tego pożal się Boże managementu PKP i zaorania całego systemu, dofinansowywanie kolei pod kątem zakupu TGV będzie wyrzuceniem pieniędzy w błoto, podobnie jak w przypadku Służby Zdrowia, bo problemem nie są pieniądze, tylko sposób zarządzania nimi!

    • 0 0

  • W którym roku usuną mocz i kał z dworców Gdańska i Gdynii??

    wszystkie trójmiejskie dworce smierdzą moczem i kałem, szczególnie Gdynia i Gdańsk, a tu będzie Pendolino albo TGV, pomalowany, chyba kałem, inaczej być nie może!!
    Co oni zrobili z pieknego gdańskiego dworca - ogólny szalet i bazar z gaciami barchanowymi.
    Gacie wiszą na rogu 3-Maja i Nowe Ogrody, na wprost okien prezydenta Adamowicza, taka kultura i upodobania wodzów IV-pomrocznej, którzy roztaczają wizję standardów Europy z radiem maryja jako siłą przewodnią.

    • 0 0

  • :D

    "Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk"

    Przecież to takie oczywiste :D Gdańsk nigdy nie był w końcu omijany we wszystkich planach ;d

    • 0 0

  • propozycja

    Ja chce zeby w pociagach bylo kino!
    Wsiadasz na film w Warszawie i wychyodzisz z kina w Sopocie.
    Tuneli ,mostow tudziez podkopwo do Szwecji nie pozwalam robic.Gdyby nie morze wszyscy polacy byliby na socjalu w Szwecji,no prawie wszyscy.
    Proponuje za to zrobic jedno przejscie wiecej do niemiaszkow
    oraz "odswiezenie" autostrady Warszawa -Berlin-Moskwa.
    Acha i w pociagach mozna by tak zrobic klase lux za podwojna cene: z czysta toaleta,z bialymi czystymi zaglowkami(zmienianymi po kazdym przejezdzie trasy na prane),z wejsciami do laptopa(telwizji,radia),z autoamtami; z piciem ,tabletkami na chorobe lokomocyjna,prostymi przekasakmi,slodyczami i deserami.
    I prosze zrobic zakaz palenia papierosow w pociagu,pod grozba wysadzenia z pociagu i kary pienieznej (bardzo wysokiej).I tak wagony moga byc tez tematyczne:ostatni wagon kino,przedostatni to kasyno gry i drink bar,nastepny do przodu restauracja,i blizej poczatku 2 wagony klasyczne.Gdy trasa jest dluga i pociag nocny za lokomotywa mozna umiescic wagon z miejscami do lezenia.
    Poprosze tez o zrobienie w tych wagonach klimatyzacji z nawilzaniem powietrza i utrzynywaniem stalej temperatury 17,3 stopnia.Prosze wprowadzic zakaz otwierania okien.
    Przydalyby sie tez czujniki na slowa wulgarne ktore fotografowalyby delikwenta i nastepnym razem gdyby sie zblizal do pociagu nie bylby wpuszczany przez rok .A po roku za uiszczeniem oplaty skarbowej nastepowalaby amnestia personalna.W pociagu mozna tez zrobic wagon uslug gdzie dentysta leczylby zeby,lekarz diagnozowalby pacjenta,masazystka masowalaby chetnych.Bylby tez fryzjer,manikiurzystka,oddzial banku i poczty,wrozka oraz dzial kontaktow z telewidzem.No wlasnie w zaglowkach klasy lux moznaby zamontowac tv+dvd ,z zakazem wynoszenia ekranow.
    W kazdym wagonie oprocz toalety z umywalka i kiblem moze byc cos takiego jak pokoj do odswiezenia.W tym pokoju kazdy moglby wejsc umyc rece i twarz ,przejrzec sie w lustrze ,uczesac,umalowac,zalozyc linsy,przewinac male dziecko,czy zmienic podpaske.Bezwzglednie musza byc w tych pokojach apteczki pierwszej pomocy i w calym pociagu tez.
    Wazna rzecza jest zeby ludzie nie smiecili wiec na te pieluchy ,podpaski ,resztki jedzenia musza byc funkcjonujace smietniki (oprozniane po dojechaniu do stacji docelowej).Na opakowania szklane, plastikowe czy metalowe musza byc odzielne smietniki wyraznie oznakowane.Ten pociag musi spelniac oczekiwania kazdego klienta i byc do tego ekologiczny!
    Czego i wam i sobie zycze:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane