• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • Większy problem będzie za chwilę z Wiczlinem (4)

    Czy ktoś panuje nad rozwojem miasta? Co z realizacją kolei wg zatwierdzonych planów zagospodarowania terenu?

    • 18 2

    • na Wiczlino nie planuje sie PKMki wcale

      • 1 0

    • ten problem już jest, polecam podróż w godzinach szczytu

      • 4 0

    • Spokojnie. Wszelkich odpowiedzi udzieli:

      Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni, dyrektor Marek Karzyński
      58 669-89-00

      • 6 0

    • kolej jest niemodna

      bedzie lotnisko
      na 100 lecie Gdyni chcemy zeby lotnisko było w kazdej dzielnicy, plus jedno extra kolo szkoly filmowej do obsługi ruchu z holiłód

      • 9 0

  • Szczur zdechniesz na wiczlinie

    • 10 3

  • Szczurek ty kurk

    • 4 1

  • Ciekawe!!! (1)

    czy do tego czasu bedziemy jeszcze w UE ?????

    • 15 2

    • Oby nie!

      • 2 7

  • Tunel lub wiadukt - konieczność! (1)

    Wszystko super, lecz przy takim rozwiązaniu konieczne będzie wybudowanie minimum jednego tunelu - pod Pucką (przy Netto) lub na ul. Północnej. Już teraz czeka się tam kilkadziestiąt minut na otwarcie szlabanu na przejeździe kolejowym! Ostatnio czekałem tam 44min...
    Jeśli pojawią się dodatkowe połączenia kolejowe to możemy od razu zamknąć oba przejazdy - lepiej postawić tam mur, niż łudzić kierowców możliwością przejazdu..
    Zdecydowanie potrzebny będzie tam tunel lub wiadukt - jeśli nie, to udrożnimy kolej, ale zablokujemy obie drogi na amen

    • 10 0

    • wszedzie musialo by byc 2poziomowe skrzyzowania bez szlabanow

      w polsce to nie mozliwe do osiagniecia

      • 1 0

  • tak jak oni nie potrafia pusicic na 2ch poziomach puckiej i torow od 100 lat to na bank zrobia tory bezkolizyjne

    • 6 0

  • Wybory tuż tuż

    Czas jelopom nawciskac kitów to zagłosują na szczura. Ten trik działa w Gdyni od lat z powodzeniem. Gamonie znów dadzą się na nic w butelkę i wybiorą szczura. Wystarczy obiecać im coś co chcą usłyszeć.

    • 15 0

  • ż-n (2)

    Wybory się zbliżają - obiecamy wam wszystko !!!!!

    • 41 0

    • Nikt tu niczego nie obiecuje (1)

      Już bierzecie to za jakieś przyrzeczenia.
      tak jak w każdym normalnym kraju, rozpatruje się różne warianty na przyszłość, a czy coś z tego będzie się zobaczy.

      • 1 0

      • a jak kto napisze cos be
        to się go wytnie

        • 0 0

  • Słabe (1)

    Obiecanki-cacanki, a brak jakichkolwiek natychmiastowych rozwiazan.
    Pewnie skonczy sie jak z PKM, ktora teraz jezdzi przez Gdynie- rozklad jazdy dla turystow. W Oliwie najwiecej biurowcow a PKM nie jedzie z Karwin bezposrednio. Ciagle wszystko wyglada tak samo: jest projekt trzeba wydac kase z Unii, a ze to ma jakos dzialac, funkcjonowac dla ludzi, to nieistotne.

    • 22 2

    • bo polactwo

      a zabrać linię kolejarzom
      i dać (bezpłatnie!) innemu podmiotowi
      i zwolnić go z wszelkich podatków na dziesięć lat
      ograniczyć tylko max cenę biletu
      by nie było afery jak z autostradami

      połączenie nie powstało by dziś, w środę,
      ale w piątek już by było
      bez ględzenia i urzędolenia, żebrania w unii, czekania 20 lat itp

      • 1 0

  • ZUZA (1)

    obiecanki przedwyborcze a kiedy tunel na ul puckiej w gdyni 40 lat czekam na usprawnienie tej trasy jak kwiatkowskiego zablokuja pucka sie nie przecisniemy to bedziemy jechac do rumi zeby przez debogorze kosakowodostac sie do gdyni polnocnej smiechu warte i tragedia

    • 24 0

    • nie da się

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane