• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • bardziej wydajne jest połączenie na północ przez torowisko wzdłuż Wiśniewskiego

    Tyle, że więcej pracy na torach ale za to brak kolizji z drogami. Ale przecież Gdynia port ma być remontowana/przebudowywana.

    • 8 0

  • Linia musi iść aż do Pogórza i lotniska inaczej nie ma sensu! (4)

    Najszybciej rozwijające się tereny są w obszarze gminy Kosakowo - Pogórze. To tam powinna dojeżdżać kolej, aż do samego lotniska Gdynia - Kosakowo. Trzeba to sobie uświadomić inaczej nie ma to sensu.

    • 11 3

    • i dalej aż do Władysławowa. (1)

      • 2 0

      • I na Hel(l)

        A potem do Szwecji

        • 2 0

    • Gdańsk nie pozwoli, bo on POpiera tylko papierowe inestycje (1)

      To, że na tę linie, którą należy przywrócić na kolei czeka 75 tys. mieszkańców to dla nich najmniej ważne.

      • 1 0

      • A co ma Gdańsk do gadania w sprawie gdyńskiej linii?
        Gdynia nie może sobie w Gdyni wybudować linii bez oglądania się na Gdańsk?
        :)

        • 1 0

  • światełko w tunelu jest takie ze (1)

    po wyborach zajmie się w Gdyni ktoś kompetentny, chętny do realizacji wyzwań. Oby do wyborów. Mamy nadzieję że kartony na spakowanie zamówione.

    • 10 2

    • Horaluchu daj se spokój

      Posprzataj śmieci przed domem hahahahahaahahahah

      • 2 8

  • Zawracanie władzy głowy

    ....my tu festyn szykujemy i samolociki, potem bankiet vip mamy. Zarobieni jesteśmy. Zawracanie d....jakąś koleją

    • 13 0

  • Pruszcz Gdański - Straszyn - Żukowo (2)

    Reaktywujcie trasę Pruszcz Gdański - Straszyn - Żukowo

    • 12 1

    • (1)

      Co to ma wspólnego z Trójmiastem?

      • 2 1

      • A ma

        Kazda taka nowa nitka kolejowa blisko 3miasta ma wplyw na cała aglomerację. Może niewielki ale ma.

        • 1 0

  • Południowe dzielnice Gdańsk to najszybciej zaludniający się obszar w naszym województwie (1)

    A SKM w Gdańsku dalej jeździ tylko do Śródmieścia bo do tej pory nie wybudowali własnych torów.

    W drugą stronę mają własne przez całą Gdynię, Rumie, Redę aż do Wejherowa..

    Co za baran tak nierównomiernie rozwija SKM?

    • 7 1

    • Cuda, panie!

      Serio aż do Wejherowa? Jechałeś po tych torach?

      • 1 1

  • Można przez Chylonię tylko nie wiem po co.

    Są tory kolejowe tuż za elektrociepłownią, które ją omijają od zachodniej strony, biegną z Gdyni Głównej i omijają Gdynię Chylonię. Dzięki temu pociąg zaoszczędzi dobrych kilka minut na dojeździe w kierunku Obłuża.
    Jest też stara, wojskowa linia kolejowa, która ma odgałęzienie za byłą rzeźnią i biegnie przez las w kierunku Pogórza Górnego (czy też "lotniska" jak kto woli). Tej linii już się nie bierze pod uwagę?

    • 8 0

  • to się umysłowo wysilili...

    Myślałem ,że nowe tory dawną bocznicą na lotnisko Kosakowo położą i dalej do Oksywia poprowadzą....a tu kicha. Połączenie na Obłuże i Oksywie to żadna nowość. Trakcję elektryczną wystarczy zawiesić i cała filozofia. Tylko czemu tego nie zrobiono 20 lat temu?

    • 9 0

  • Na początek wystarczą zwykłe perony i kilka kursów PKMki z i na Oksywie rano i popołudniu po starych torach.

    I to nie będą jakieś wielkie koszta, a ułatwią ludziom sprawny dojazd do szkół i pracy.

    • 5 0

  • Przed wyborami wszystko można wcisnąć

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane