• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • Czuć wybory a potem cisza przez trzy lata, oszuści

    • 6 1

  • Gówieno to da. (1)

    Jak coś na szynach (bez korków) nie pojedzie do góry do samego Dabka i dalej w okolice Szperka to nic się nie zmieni. Przedstawiona trasa wogole nie rozwiązuje problemu dużego ruchu na drodze.

    • 6 3

    • Też chciałem to napisać

      • 3 1

  • Może tak zacząć od usprawnienia kursowania PKM (zwiększenia liczby kursów) do Gdyni?!

    • 6 1

  • Korki

    Głos z Podhala uruchomienie Podhalańskiej Koleji Regionalnej na odcinku Zakopane Nowy Targ i Rabka przycxyniło się do zmniejszenia korków na zakopiance i poprawiło konfort podróży.

    • 4 0

  • Światełko w tunelu

    Z tego co mi się wydaję, jeśli widzimy światełko w tunelu, to nie zawsze jest to dobry znak :D Zwłaszcza jeśli nie można odskoczyć w bok ;)

    • 3 0

  • Polnoc gorsza niz Zachod

    Gdyni, na polnocy nie mieszkaja bonzowie Szczurka, Bartoszewicz, ktory stamtad startowal jest z innej dzielni. Odsunac SWS od wladzy i cos sie wkoncu ruszy!

    • 4 0

  • Tylko że jeszcze trzeba coś z Hutniczą wymyśleć

    Bo jak kolej będzie jeździć i co chwilę będzie zamykany szlaban na Hutniczej, to korki tam zrobią się jeszcze większe.

    • 4 0

  • Finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027 (1)

    W tych latach dzięki temu skrajnie prawicowemu i nacjonalistycznemu rządowi my juz w Uni Europejskiej nie bedziemy. Łukaszenko BIS nas czeka.

    • 4 3

    • Jako nacjonalista protestuje przeciwko nazywaniu miekkich rzadow pis prawicowym, co do opuszczenia ue daj Bog oby jak najszybciej jednak od 13 lat Polska rzadzi prounijna koalicja popisu, bo chyba tylko dzieci nie wiedza ze jest to konflikt tylko i wylacznie personalny

      • 1 0

  • Od 89 koleje są niszczone w Polsce!!!

    • 4 1

  • Przecież można ładować w cysterny Syngaz i wysyłać na całą Europę!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane