• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?

Michał Brancewicz
15 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać. Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać.

Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.



Sygnalizacja świetlna w Trójmiescie:

- Jeśli chodzi o światła, to jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie mieszkańców, posiłkujemy się informacjami od policji, sami wdrażamy swoje pomysły - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Każdą sprawę rozpatrujemy, ale oczywiście nie wszystkie potem wprowadzamy w życie.

Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.

W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.

Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.

Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.

Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.

Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.

Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.

- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.

Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową zobacz na mapie Gdańska. Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.

Tristar (nie będzie) lekiem na całe zło

Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.

8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.

W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Rondo

    Rondo jest lepsze, bo nie pobiera prądu, a ruch jest płynny, no, chyba, że jest lobbing jakiś z tym prądem.

    • 0 0

  • Wszędzie gdzie się da powinny być ronda, które są najbezpieczniejszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem (7)

    Światła powinny być pozostawione w miejscach, gdzie z uwagi na zbyt dużą ilość pojazdów trzeba "dozować" ruch.

    Wstawianie świateł na peryferiach miasta to jakieś nieporozumienie. Ktoś ma czekać pół minuty na czerwonym świetle tylko po to, żeby móc zjechać ze skrzyżowania na zielonym? Co za marnotrawstwo czasu i energii!

    • 14 8

    • ale dla plynnosci ruchu trzeba jezdzic przepisowo - skrecajac w lewo na rondzie, przed wjazde wlaczyc (5)

      kierunkowskaz w lewo. Skrecajac w prawo - przed wjazdem migac prawym. W Polsce malo kto wie ze tak trzeba jezdzic przez rondo, nikt nic nie sygnalizuje i korki na kilometry.

      • 1 3

      • (1)

        a jak chcesz na rondzie skręcić w lewo? o_O

        • 0 0

        • W drzewka :)

          • 0 0

      • Wytłumacz, po co migać przed wjazdem na rondo?

        Wg. przepisów migasz przed OPUSZCZENIEM ronda! Miganie przed wjazdem nie ma logicznego uzasadnienia na rondzie.

        • 4 0

      • Sensowne jest sygnalizowanie zjazdu z ronda (w Polsce tylko w prawo!). To, że przed rondem włączysz lewy kierunkowskaz nic nikomu nie da.

        • 6 0

      • Wystarczyłoby robić większe ronda

        Bo przy tak mikroskopijnych jak na Morenie (Jaśkowa Dolina) rzeczywiście tylko kierunkowskaz może pomóc...

        • 3 2

    • oczywiscie ze tak

      ronda to najbezpieczniejsze rozwiazania.. na srodku powinny byc drzewa, krzaki, tak by nie bylo widac nic przez nie (nawet z tira nie powinien miec widocznosci), kazdy wtedy zwalnia, a pojazd na rondzie jest uprzywilejowany.. przeciez to odrazu rozladowuje ruch, no oczywiscie swiatla nie powinny byc blizej niz ok 2 km bo i tak sie predzej czy pozniej zrobi koras

      • 2 1

  • ANI RONDA , ANI SYSTEM !!!! TYLKO KŁADKI MOGĄ NAS URATOWAĆ !!!! (1)

    NA ZAROŚLAKU JAK TYLKO ZDARZY AWARIA ŚWIATEŁ KORKA NIE MA ANI NA TRAKCIE , ANI OKOLICZNYCH ULICZKACH :) SZKODA , ŻE TE AWARIE ZDARZAJĄ SIĘ RZADKO :)

    • 3 1

    • kładka do nieba dla nawiedzonych - czy ja dozyję tej chwili??

      taka prosta jkładka, a ile ulgi dałaby

      • 0 0

  • Zmieńcie światła dla pieszych przy Galerii Przymorze! (3)

    Idąc od strony ul. Bora Komorowskiego do Leclerc trzeba przejść przez skrzyżowanie chłopska/obr. wybrzeża. Idąc od strony pawilonów Rafa to jest koszmar!
    Mierząc ze stoperem w ręku światło zielone trwa 6-8 sekund! Dochodząc szybkim krokiem do przeciwległego krawężnika słychać i widać jak wskakuje czerwone będąc jeszcze na jezdni! A co gorzej radzącymi sobie osobami? Chodzi o osoby starsze, matki z dziećmi które są zaskakiwane na środku jezdni czerwonym światłem!
    Takie ustawienie świateł dla pieszych jest skandaliczne, a od wypadku tylko mały krok.
    Proszę o sprawdzenie i zmianę ustawienia tych świateł tak jak być powinno.

    • 3 0

    • (1)

      to, że pokazuje się czerwone, tzn, że następni piesi nie mają już wchodzić - a nie, że zaraz zostaną rozjechani...

      • 1 1

      • To sprobuj sam madralo

        zycze duzo szczescia...

        • 0 0

    • Właśnie, popieram!

      Mam w tym miejscu ten sam problem, a nie chcę zostać naleśnikiem pod kołami.

      • 0 0

  • Jak to jest zrobione ....

    ... widzę jak jadę rano do pracy Grunwaldzką na odcinku Słowackiego-Kołobrzeska - synchronizacja świateł to science-fiction - nie ma szans by jechać "w fali".
    A pamiętam, że za "starego systemu" można to było zrobić - była "fala" na trasie Gdańsk-Gdynia, były wyświetlacze z optymalną prędkością jazdy, były "tarki" (ostatnia jaką zlikwidowano była przy Wzg. Nowotki/Maksymiliana w kierunku Gdańska) skutecznie zniechęcające do nadmiernej prędkości.
    Dziś w czasach komputerów nie można tego zrobić, a "tarki" zastąpili "leżący policjanci" - najczęściej niedostosowani wielkością do obowiązującej prędkości.

    • 1 0

  • CZERWONA FALA ! ! ! (1)

    Gdańsk wieczorem gdy nie ma korków jest irytujący!!! Co skrzyżowanie to czerwone światło. Niemożliwa jest płynna i oszczędna jazda. Za to jak się do Sopotu wjedzie to jakos można płynnie przejechać przez miasto.

    • 2 1

    • Proponuję zwolnić i będzie możliwy przejazd. Nie widzę żadnego problemu. Światła w nocy to jest bat dla takich kolesi jak ty co pędzą jak poj...ńcy

      • 0 0

  • usunąć z miasta GKA,GKS,GPU,GWE,GTC,GDA (4)

    i korków nie będzie!!!!!

    • 15 11

    • heheh (2)

      i tym samym nie będzie wiochy na mieście, czyli starych zgruchowaciałych golfów z dudniącymi rynnami i łomoczącym dichem za szybami przyciemnionymi folią.
      GKA,GKS,GPU,GWE,GTC,GDA - wracajcie na swoja wies, bo w mieście wasze golfy nikomu nie imponują!!

      • 4 3

      • (1)

        jestes glupi jak but

        • 1 1

        • hehehe, odezwał się mądry. ja przynajmniej mam rację.
          Im bardziej stuningowany grat, tym "fajniejsza" rejestracja: GKA wymiata w tej kwestii, a GKS nie pozostaje w tyle.
          Ale nie martw się, w Kartuzach, czy Kościerzynie nadal jesteś kimś, tylko popraw wydech, bo jeszcze jest za cichy.

          • 0 0

    • heh raczej wszystko na W i PO

      • 3 1

  • adamowicz, szczyt, kotlowski to ludzi którzy zrobili z kwitnącego miasta wiochę (1)

    najwyższy czas, aby poszli do parlamentu afgańskiego - 10-lat udawadniali co potrafią!!!

    • 5 0

    • szczyt rządzi w najbardziej debilnych rozwiązaniach na drogach

      np. skrzyżowanie na chełmie, od armi krajowej

      • 0 0

  • mnie bardzo denerwuje

    jak ktos ze swiatel rusza tak, ze ostatnie trzy samochody są poźniej u celu.

    • 1 0

  • (1)

    Gratulacje za Hucisko! Tam to jest dopiero rozwiązanie, nic, tylko gratulować!!

    • 1 1

    • To blisko Rady Miasta,

      a jak wiemy, najciemniej jest pod latarnią.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane