- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (415 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (278 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (69 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (113 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (129 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (327 opinii)
Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych
Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.
W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).
Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.
Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.
- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.
- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.
Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.
Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.
Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.
Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens
Wideo archiwalne
Opinie (113) 3 zablokowane
-
2020-08-04 16:19
Przecież tak miało być od początku jak tylko tunel powstał zamiast promu miało pływać coś mniejszego.
- 20 3
-
2020-08-04 16:19
Postawić światła i zrobić przejście dla pieszych :)
- 15 0
-
2020-08-04 16:21
Czy radni z Hamadykiem na czele dopłacą różnicę między wpływami z biletów (2)
a kosztami obsługi?
- 14 17
-
2020-08-04 16:31
Tak, z twoich podatkow. (1)
- 6 0
-
2020-08-05 09:19
Rada ma budżet i może dołożyć
- 2 1
-
2020-08-04 16:22
Kasa miasta... (5)
Miejska kasa jest pusta, moja znajoma ktora pracuje w magistracie, mowi że kasa zostala wydana na bzdurne eventy, i akcje #LGBT, kasa od rządu na drogi lokalne została zmrożona, bo miasto chcialo ja przeznaczyc na co innego. Kompletna niegospodarność, a Dulkiewicz jeszcze smie sie odzywać?!?!?
- 25 22
-
2020-08-04 16:26
kasa miasta nie jest pusta lecz uboższa (3)
dzięki działaniom pisowskiego rządu uprawiającego rozdawnictwo i nakładającemu różne zadania bez odpowiedniego finansowania. Uboższa o jakieś 100 mln zł. Poczytaj sobie raporty Unii Metropolii Polski albo Związku Miast Polskich wtedy przekonasz się ile inne miasta mają w plecy.
- 13 8
-
2020-08-04 16:31
pisowskie trolle nie czytają
- 10 4
-
2020-08-04 17:20
raport UMP jest tak tendencyjny jak artukuły na Gdansk PeEl
- 3 6
-
2020-08-04 18:35
kasa na minusie to bardziej pusta niż pusta
jestem bogatszy od Gdańska ponad miliard.
- 3 1
-
2020-08-04 16:37
Moherku nie pij wody święconej! Nie oglądaj TVPIS.
- 9 4
-
2020-08-04 16:24
(1)
Chyba ...jeszcze nie wytrzeźwiałem ... tramwajem przez kanał.....
- 16 4
-
2020-08-04 16:26
:D tylko Gdańsk mógł coś takiego wymyśleć ;)...........
- 1 0
-
2020-08-04 16:26
Ustawić je jeden za drugim i będzie most ...albo kładka . W razie potrzeby rozpłyną się na boki i fertych.
- 11 0
-
2020-08-04 16:29
Typowe hasła (3)
Pan Hamadyk jak zwykle rzuca tylko hasła, aby tylko zaistnieć. Może do hasła dorzuci od razu pomysł, skąd na to pieniądze? Też chce metra z Nowego Portu na Rzeźnicką i co już wszyscy się rzucają do łopaty, czy jak?
- 17 14
-
2020-08-04 16:30
masz rację, na pomysły Hamadyka nawet w Pisie już nie mogli patrzeć
- 4 5
-
2020-08-04 17:17
typowe "proste" myślenie (1)
Może jest przeprawa "nierentowna" ale nawet potoczne rozumienie gospodarki mówi, że może być ona korzystna. Należy szukać miejsc, które tę korzyść uzyskują i tam szukać źródeł finansowania.
Jeśli nie nauczymy się dzielić zyskami, zapomnijmy o rozwoju i sensie funkcjonowania czegokolwiek więcej niż wspólnota plemienna.- 4 2
-
2020-08-05 09:20
Bo tramwaje i autobusy są rentowne haha
Super pomysł
- 0 1
-
2020-08-04 16:30
(4)
To naprawdę żenujące, że Trójmiasto z linią brzegową nad Zatoką, z całkiem sporą liczbą kanałów, rzek nie ma sprawnie działających linii (wielu!) tramwajów wodnych. Jak fajnie byłoby popłynąć z molo w Brzeźnie do Sopotu- szybko, przyjemnie w morskiej bryzie. Szkoda.
- 35 5
-
2020-08-04 16:32
a ktoś Ci broni wiele linii tramwajów wodnych? Do dzieła! (3)
- 8 6
-
2020-08-04 17:18
podobno miasto promuje turystykę i działalność gospodarczą po drugiej stronie rzeki (2)
do dzieła!
- 2 2
-
2020-08-04 19:19
Zauważcie, łajzy intelektualne, że w tym mieście, gdzie komunikacja miejska (1)
leży, co generuje korki i zatrucie środowiska, nawet busów prywatnych puścić nie można.
Nie piszcie więc, urzędasy, o prywatnym transporcie wodnym. Tak, bronilibyście przed tym.- 5 2
-
2020-08-05 07:26
A puścisz te busy wszędzie, czy tylko tam, gdzie jest to najbardziej rentowne?
Najłatwiej jest podebrać publicznym przewoźnikom klientów tam, gdzie się opłaca. A gdzie się mniej opłaca, to niech się martwi państwo albo miasto. I niech dotuje. Komunikacja to sieć, a nie tylko trzy rentowne linie. Cwaniactwo prywaciarzy.
- 2 0
-
2020-08-04 16:31
Zrobic kladke. (1)
- 8 3
-
2020-08-04 16:49
wzwodzoną
martfą wisuę też osuszymy, jak motuawę
"bo nik tamtędy nie puywa".
ps. czyrzbym otkryu sposub na zensurę?- 3 2
-
2020-08-04 16:35
(1)
Jak najbardziej na tak. Jeśli nie ma już promu, to tramwaje wodne są dobrym pomysłem. Już nie wspomnę o drodze z prawdziwego zdarzenia. Dojazd autem do Twierdzy jest też wyzwaniem!
- 21 4
-
2020-08-04 18:56
Mieszkam 5 km od twierdzy i nigdy tam nie byłem bo po co , na plaży tez nie byłem 40 lat bo nie lubię parawaniarzy
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.