• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych

Maciej Korolczuk
4 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście. Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem ZbożowymMapka w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.Mapka



Wykorzystanie tramwajów wodnych jako przeprawę między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście to:

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w tym roku turyści i mieszkańcy Trójmiasta nie mają możliwości skorzystania z tramwajów wodnych.

W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).

Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.

Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska. Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.

- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.

- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane. Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.

Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.

Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.

Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.

Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens



Wideo archiwalne

Opinie (113) 3 zablokowane

  • Przecież tak miało być od początku jak tylko tunel powstał zamiast promu miało pływać coś mniejszego.

    • 20 3

  • Postawić światła i zrobić przejście dla pieszych :)

    • 15 0

  • Czy radni z Hamadykiem na czele dopłacą różnicę między wpływami z biletów (2)

    a kosztami obsługi?

    • 14 17

    • Tak, z twoich podatkow. (1)

      • 6 0

      • Rada ma budżet i może dołożyć

        • 2 1

  • Kasa miasta... (5)

    Miejska kasa jest pusta, moja znajoma ktora pracuje w magistracie, mowi że kasa zostala wydana na bzdurne eventy, i akcje #LGBT, kasa od rządu na drogi lokalne została zmrożona, bo miasto chcialo ja przeznaczyc na co innego. Kompletna niegospodarność, a Dulkiewicz jeszcze smie sie odzywać?!?!?

    • 25 22

    • kasa miasta nie jest pusta lecz uboższa (3)

      dzięki działaniom pisowskiego rządu uprawiającego rozdawnictwo i nakładającemu różne zadania bez odpowiedniego finansowania. Uboższa o jakieś 100 mln zł. Poczytaj sobie raporty Unii Metropolii Polski albo Związku Miast Polskich wtedy przekonasz się ile inne miasta mają w plecy.

      • 13 8

      • pisowskie trolle nie czytają

        • 10 4

      • raport UMP jest tak tendencyjny jak artukuły na Gdansk PeEl

        • 3 6

      • kasa na minusie to bardziej pusta niż pusta

        jestem bogatszy od Gdańska ponad miliard.

        • 3 1

    • Moherku nie pij wody święconej! Nie oglądaj TVPIS.

      • 9 4

  • (1)

    Chyba ...jeszcze nie wytrzeźwiałem ... tramwajem przez kanał.....

    • 16 4

    • :D tylko Gdańsk mógł coś takiego wymyśleć ;)...........

      • 1 0

  • Ustawić je jeden za drugim i będzie most ...albo kładka . W razie potrzeby rozpłyną się na boki i fertych.

    • 11 0

  • Typowe hasła (3)

    Pan Hamadyk jak zwykle rzuca tylko hasła, aby tylko zaistnieć. Może do hasła dorzuci od razu pomysł, skąd na to pieniądze? Też chce metra z Nowego Portu na Rzeźnicką i co już wszyscy się rzucają do łopaty, czy jak?

    • 17 14

    • masz rację, na pomysły Hamadyka nawet w Pisie już nie mogli patrzeć

      • 4 5

    • typowe "proste" myślenie (1)

      Może jest przeprawa "nierentowna" ale nawet potoczne rozumienie gospodarki mówi, że może być ona korzystna. Należy szukać miejsc, które tę korzyść uzyskują i tam szukać źródeł finansowania.
      Jeśli nie nauczymy się dzielić zyskami, zapomnijmy o rozwoju i sensie funkcjonowania czegokolwiek więcej niż wspólnota plemienna.

      • 4 2

      • Bo tramwaje i autobusy są rentowne haha

        Super pomysł

        • 0 1

  • (4)

    To naprawdę żenujące, że Trójmiasto z linią brzegową nad Zatoką, z całkiem sporą liczbą kanałów, rzek nie ma sprawnie działających linii (wielu!) tramwajów wodnych. Jak fajnie byłoby popłynąć z molo w Brzeźnie do Sopotu- szybko, przyjemnie w morskiej bryzie. Szkoda.

    • 35 5

    • a ktoś Ci broni wiele linii tramwajów wodnych? Do dzieła! (3)

      • 8 6

      • podobno miasto promuje turystykę i działalność gospodarczą po drugiej stronie rzeki (2)

        do dzieła!

        • 2 2

        • Zauważcie, łajzy intelektualne, że w tym mieście, gdzie komunikacja miejska (1)

          leży, co generuje korki i zatrucie środowiska, nawet busów prywatnych puścić nie można.
          Nie piszcie więc, urzędasy, o prywatnym transporcie wodnym. Tak, bronilibyście przed tym.

          • 5 2

          • A puścisz te busy wszędzie, czy tylko tam, gdzie jest to najbardziej rentowne?

            Najłatwiej jest podebrać publicznym przewoźnikom klientów tam, gdzie się opłaca. A gdzie się mniej opłaca, to niech się martwi państwo albo miasto. I niech dotuje. Komunikacja to sieć, a nie tylko trzy rentowne linie. Cwaniactwo prywaciarzy.

            • 2 0

  • Zrobic kladke. (1)

    • 8 3

    • wzwodzoną

      martfą wisuę też osuszymy, jak motuawę
      "bo nik tamtędy nie puywa".

      ps. czyrzbym otkryu sposub na zensurę?

      • 3 2

  • (1)

    Jak najbardziej na tak. Jeśli nie ma już promu, to tramwaje wodne są dobrym pomysłem. Już nie wspomnę o drodze z prawdziwego zdarzenia. Dojazd autem do Twierdzy jest też wyzwaniem!

    • 21 4

    • Mieszkam 5 km od twierdzy i nigdy tam nie byłem bo po co , na plaży tez nie byłem 40 lat bo nie lubię parawaniarzy

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane