• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej z Gdyni do Warszawy

Mariusz Kurzyk
15 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:24 (15 czerwca 2008)
Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz. Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni znacznie poprawi infrastrukturę tej drugiej. - Po jej zakończeniu będzie po europejsku - zapewnia zastępca dyrektora PKP PLK.



Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych). Wciąż trwają prace od strony Gdańska.

- Już widać, że część węzła w Gdyni już jest nowa i ładna - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Jeszcze dwadzieścia miesięcy i tory powinny zostać zrobione. Jednak podróżnego tak naprawdę nie interesuje to, co teraz robimy. Mało to widowiskowe. Można powiedzieć, że grzebiemy się w torach. - dodaje.

Bardziej spektakularny ma być drugi etap prac. Zmodernizowane zostaną perony i przejście podziemne łączące budynek dworca z ulicą Morską. Oczywiście będą też instalowane windy dla niepełnosprawnych.

- Możemy więc mieć pewność, że jest to kwestia dwóch, maksymalnie trzech lat, kiedy cała Gdynia: od torów aż po dach będzie wyglądała przynajmniej po europejsku - dodaje Lewiński. - Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje.

Będą ją mogły osiągać tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem. Chodzi o tabor, który może się przechylać, aby zniwelować niedogodności związane z ostrymi zakrętami . Oczywiście takich składów w Polsce jeszcze nie ma. PKP liczy jednak, że sytuacja się zmieni, kiedy będą już tory. Miałaby je kupić spółka PKP Intercity.

- Na to przyjdzie czas. Nasze plany są długofalowe. Myślimy o tym - przyznaje Bartłomiej Buczek, dyrektor PKP Intercity.

Korzyści wynikające z modernizacji trasy Gdynia -Warszawa (informacje za PKP PLK):

- skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Gdynia do 163 min (133 min dla pociągu z wychylnym pudłem), na trasie Warszawa - Katowice do 50 min., Katowice - Zebrzydowice do 30 min., a Katowice -Zwardoń do 35 min.,
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h na trasie Warszawa - Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki - Zwardoń/Zebrzydowice,
- poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych (m.in. urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie, nowoczesne urządzenia automatyki kolejowej),
- ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,
- zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów dzięki zastosowaniu systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników,
- zmniejszenie śmiertelności zwierząt oraz zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych poprzez: przystosowanie obiektów inżynierskich (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, instalację urządzeń odstraszających, oświetlenie mostów na Wiśle i Narwi dla poprawienia ich dostrzegania przez ptaki,
- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych dzięki budowie pochylni i wind.

Opinie (105) ponad 20 zablokowanych

  • TRAGEDIA!!!!

    im więcej płacisz-tym dłużej jedziesz! kursuje bardzo czesto WAW-Gdy-WAW i naprawde potrzeba niesamowitej cierpliwości, żeby wytrzymać w tej blaszanej puszce!

    • 0 0

  • Jak juz slusznie zauwazyl Marek,

    niepojetym rowniez dla mnie jest to, jak wymiana torow na trasie W-wa- Gdynia wplynie na skrocenie czasu przejazdu na trasie Warszawa – Katowice.
    Jakby tych rewelacji bylo malo, pan czarodziej dodaje jednym tchem relacje:
    Katowice – Zebrzydowice a nawet Katowice –Zwardoń!
    Cuda, cuda oglaszaja!
    Uwaga! Dodatkowo:
    Osiagna takie predkosci bez wymiany taboru!
    Nawet jak PKP posiada pere wagonow przystosowanych do predkosci podroznej 200km/h, to nie maja chyba ani jednej lokomotywy, mogacej rozwinac taka predkosc.
    A swistak siedzial i zawijal te nowe tory w sreberka.

    • 0 0

  • ok 2km w pół roku

    Nie jest źle... zostało tylko ok 380 :)

    • 0 0

  • warszawa - katowice 30 min ???????

    • 0 0

  • pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki – Zwardoń/Zebrzydowice,

    350 km/h? ktoś się chyba Star Treka naoglądał

    • 0 0

  • Wreszcie!!!!

    Bo tem gdynski dworzec i perony to wstyd dla miasta, ktore uważa się za nowoczesne. nie powiem, Gdanskowi to tez by sie przydało

    • 0 0

  • Co na dziś? - bałagan organizacyjny

    Gdynia. Peron 5, godz. 16.24. Z jedynego czynnego głosnika na peronie ledwo słyszalny komunikat oznajmia, że pociąg odjeżdżający za dwie minuty odjedzie z peronu 1 SKM. Lecąc przez peron wołam, aby ludzie zmienili peron. Przebiegłam z dzieckiem i bagażem przez peron, tunel, łącznik z dworcem SKM, do wejścia na peron. Pociąg od razu przyjechał, zabrał tych co zdążyli i oddalił sie w kierunku Bydgoszczy. Maraton dla pełnosprawnych, młodych i nieobarczonych bagażem. Dlaczego PKP nie wysłało wczesniej dyzurnego? Dlaczego ogłoszenie nie zostało powtórzone, aby każdy mógł zareagować? Latanie po peronach nie po raz pierwszy.

    • 0 0

  • panowie z Dyrekcyjnej 2/4

    do roboty a nie bajki opowiadać!
    do roboty!
    a nie imprezy!

    • 0 0

  • (...)

    w ciagu ostatnich 2 lat czytam 4-5 artykuł o tym jak to szybko bedzie sie jezdzic do warszawy, i znowu minol jakis czas a na tory trzeba caly czas czekac z 2 lata, wiec przestancie wciskac kit i napiszcie jak juz bedzie to realne a nie hipotetyczne....paranoja

    • 0 0

  • Warszawa – Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki – Zwardoń/Zebrzydowice,

    350 km/hehehe juz to widze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane