• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej z Gdyni do Warszawy

Mariusz Kurzyk
15 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:24 (15 czerwca 2008)
Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz. Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni znacznie poprawi infrastrukturę tej drugiej. - Po jej zakończeniu będzie po europejsku - zapewnia zastępca dyrektora PKP PLK.



Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych). Wciąż trwają prace od strony Gdańska.

- Już widać, że część węzła w Gdyni już jest nowa i ładna - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Jeszcze dwadzieścia miesięcy i tory powinny zostać zrobione. Jednak podróżnego tak naprawdę nie interesuje to, co teraz robimy. Mało to widowiskowe. Można powiedzieć, że grzebiemy się w torach. - dodaje.

Bardziej spektakularny ma być drugi etap prac. Zmodernizowane zostaną perony i przejście podziemne łączące budynek dworca z ulicą Morską. Oczywiście będą też instalowane windy dla niepełnosprawnych.

- Możemy więc mieć pewność, że jest to kwestia dwóch, maksymalnie trzech lat, kiedy cała Gdynia: od torów aż po dach będzie wyglądała przynajmniej po europejsku - dodaje Lewiński. - Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje.

Będą ją mogły osiągać tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem. Chodzi o tabor, który może się przechylać, aby zniwelować niedogodności związane z ostrymi zakrętami . Oczywiście takich składów w Polsce jeszcze nie ma. PKP liczy jednak, że sytuacja się zmieni, kiedy będą już tory. Miałaby je kupić spółka PKP Intercity.

- Na to przyjdzie czas. Nasze plany są długofalowe. Myślimy o tym - przyznaje Bartłomiej Buczek, dyrektor PKP Intercity.

Korzyści wynikające z modernizacji trasy Gdynia -Warszawa (informacje za PKP PLK):

- skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Gdynia do 163 min (133 min dla pociągu z wychylnym pudłem), na trasie Warszawa - Katowice do 50 min., Katowice - Zebrzydowice do 30 min., a Katowice -Zwardoń do 35 min.,
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h na trasie Warszawa - Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki - Zwardoń/Zebrzydowice,
- poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych (m.in. urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie, nowoczesne urządzenia automatyki kolejowej),
- ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,
- zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów dzięki zastosowaniu systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników,
- zmniejszenie śmiertelności zwierząt oraz zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych poprzez: przystosowanie obiektów inżynierskich (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, instalację urządzeń odstraszających, oświetlenie mostów na Wiśle i Narwi dla poprawienia ich dostrzegania przez ptaki,
- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych dzięki budowie pochylni i wind.

Opinie (105) ponad 20 zablokowanych

  • NALEŻY-POwinniśmy-MUSIMY..Znamy to,znamy,POstczerwoni

    towarzysze PObożnych życzeń!A sympatycznym wybołcom:PICU-PICU...

    • 0 0

  • Haha

    Uwierzę jak zobaczę efekt końcowy. Na dzień dzisiejszy nadal nie ufam PKP PLK SA SS THC i innym spółkom hydrom.

    • 0 0

  • A czemy nie Gdansk Katowice. Tylko same utrudnienia.

    • 0 0

  • ja czekam na modernizacje trasy Gynia- Wrocław(8h jedzie 486km;/) I może daliby wreszcie jakiś IC, a nie tylko zatłoczone pośpiechy

    • 0 0

  • za ile lat doczekamy toalet, z których to i owo nie będzie wypadało bezpośrednio na tory? czy jesteśmy jedynym państwem w europie, które ma taki system? :)

    • 0 0

  • Polska powinna budowac tabor !

    • 0 0

  • "prędkością NAWET 200 km na godzinę"
    Czyli nie zawsze 200 km / h.
    a jaka średnia prędkość?? 100 km ;)

    • 0 0

  • sensacja goni sensację

    ja już nie wyrabiam, póki co z miasta Łodzi, 349 km, jechałem do Gdańska Wrzeszcza 8 godzin.
    Teraz czytam i jak rozumiem za 2-3 będzie szybciej do Warszawy i mam nadzieję również z powrotem, prosto do nowego Centrum Medycyny Inwazyjnej, na kawkę lub zakupy.
    Sensacja goni sensację

    • 0 0

  • (1)

    Srutu tutu. Dopóki PKP nie zmieni taboru to może byc i torowisko przystosowane do 500km/h. Lokomotywy jakimi dysponuje PKP mają po 30-40 lat, a składy osobowe sa ciągnięte przez lokomotywy przeznaczone do ruchu towarowego.

    • 0 0

    • .

      Czyli wszystko się zgadza - pasażerów traktuje się jak bydło, to i zestaw ciągnięty jest przez lokomotywę do ciągnięcia bydła.

      • 0 0

  • Z Warszawy do Katowic w 50 minut?

    Nie zebym tak nie chcial, ale to jest przeciez niemozliwe.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane