• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej z Gdyni do Warszawy

Mariusz Kurzyk
15 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:24 (15 czerwca 2008)
Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz. Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni znacznie poprawi infrastrukturę tej drugiej. - Po jej zakończeniu będzie po europejsku - zapewnia zastępca dyrektora PKP PLK.



Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych). Wciąż trwają prace od strony Gdańska.

- Już widać, że część węzła w Gdyni już jest nowa i ładna - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Jeszcze dwadzieścia miesięcy i tory powinny zostać zrobione. Jednak podróżnego tak naprawdę nie interesuje to, co teraz robimy. Mało to widowiskowe. Można powiedzieć, że grzebiemy się w torach. - dodaje.

Bardziej spektakularny ma być drugi etap prac. Zmodernizowane zostaną perony i przejście podziemne łączące budynek dworca z ulicą Morską. Oczywiście będą też instalowane windy dla niepełnosprawnych.

- Możemy więc mieć pewność, że jest to kwestia dwóch, maksymalnie trzech lat, kiedy cała Gdynia: od torów aż po dach będzie wyglądała przynajmniej po europejsku - dodaje Lewiński. - Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje.

Będą ją mogły osiągać tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem. Chodzi o tabor, który może się przechylać, aby zniwelować niedogodności związane z ostrymi zakrętami . Oczywiście takich składów w Polsce jeszcze nie ma. PKP liczy jednak, że sytuacja się zmieni, kiedy będą już tory. Miałaby je kupić spółka PKP Intercity.

- Na to przyjdzie czas. Nasze plany są długofalowe. Myślimy o tym - przyznaje Bartłomiej Buczek, dyrektor PKP Intercity.

Korzyści wynikające z modernizacji trasy Gdynia -Warszawa (informacje za PKP PLK):

- skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Gdynia do 163 min (133 min dla pociągu z wychylnym pudłem), na trasie Warszawa - Katowice do 50 min., Katowice - Zebrzydowice do 30 min., a Katowice -Zwardoń do 35 min.,
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h na trasie Warszawa - Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki - Zwardoń/Zebrzydowice,
- poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych (m.in. urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie, nowoczesne urządzenia automatyki kolejowej),
- ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,
- zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów dzięki zastosowaniu systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników,
- zmniejszenie śmiertelności zwierząt oraz zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych poprzez: przystosowanie obiektów inżynierskich (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, instalację urządzeń odstraszających, oświetlenie mostów na Wiśle i Narwi dla poprawienia ich dostrzegania przez ptaki,
- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych dzięki budowie pochylni i wind.

Opinie (105) ponad 20 zablokowanych

  • No pewnie dzięki remontowi tunelów szybciej dojedziemy! ... a o tym Wejherowie i kilometrów już ktoś wyżej pisał

    • 0 0

  • tabor (1)

    "możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę" - ciekawe jaki lok będzie ciągnął skład z taka prędkością? EU07 i ET22 - vmax 125km/h. Nawet EP09 - vmax 160km/h. I jak to ma być możliwe bez wymiany taboru?

    • 0 0

    • Jaten

      O co Ci chodzi, -chciałeś się popisać znajomością taboru? No to zapomniałeś kolego na przykład o EP05 (przebudowana EU05), -również Vmax=160.
      Czytaj uważnie, to będziesz wiedział, co po zmodernizowanych torowiskach będzie jeździć.
      A obecnie? Po co nam Pendolina i inne teżewe, jeśli na cały kraj, o dość gęstej sieci kolejowej, tylko dwa szlaki nadają się do prowadzenia pociągów z V=160. (do niedawna tylko jeden - CMK).

      • 0 0

  • to nie chodzi o wymiane torów...

    remonty byly i kiedyś i są teraz. Chodzi o zarządzanie taborem. PO prostu nie chce się kombinować ludziom zarządzającym w skm żeby zwyklym ludziom nieco ulatwić dojazd na trasie Wjeherowo-Gdansk. Bo po co wprowadzać dodatkowe sprintery skoro się to nie oplaca......Ciekawe ze 80% ludzi którzy wsiadają w Gdyni w kolejkę do SŁupska (popoludniowa) to własnie ludzie wysiadający w Rumi, WJeherowie a nie na Leszczynkach czy Rumi Janowie. Szkoda że nikt nie pomyśli o tym a jestem przekonany zę ruch na dojazdówce do Gdyni był by mniejszy.

    • 0 0

  • brawo dla Pana redaktora

    co za bzdury ............Pan pisze.

    • 0 0

  • pozylemy, zobaczymy

    wazniejszy niz czas przejazdu jest remont tego slamsu, nazywanego dumnie dworcem. ja osobiscie bylbym za postawieniem nowego na gruzach istniejacego. no ale skoro to zabytek to chyba dupa zbita. nie bardzo wyobrazam sobie ten budynek na poziomie "conajmniej europejskim"

    • 0 0

  • kilometrów ?

    "Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 km torów " chyba metrów nie kilometrów ;)

    • 0 0

  • obiecanki macanki

    • 0 0

  • (1)

    ciekawe, bo nigdy nie jechałem do Warszawy przez Wejherowo

    • 0 0

    • to żałuj, naprawdę bardzo miła wycieczka na cały weekend :).

      • 0 0

  • Hala Nad Peronami (4)

    to by było coś. Jakaś wspaniała konstrukcja. Dworzec, aż się o to prosi. Jak we Wrocku na przykład :D

    • 0 0

    • tkie rzeczy tylko w rzeszy... (1)

      • 0 0

      • byłem w Liege wBelgii, tam zrobili taką kopułę nad starym dworcem i prezentowało się to okazalae :) czyli mozna.

        • 0 0

    • (1)

      wroclaw nie ma co gadac, piekna ta hala, szkoda ze tylko raz w roku moge to zobaczyc, a wysiadajac w gdynii to prawie jak w srodku pola

      • 0 0

      • szkoda że we wrocławiu

        też syf na dworcu, i wogóle w całej okolicy dworca

        • 0 0

  • nie chce marudzic, ale czemu (4)

    max 200 km/h a nie np 300??? to juz chyba powoli sie robi standardem na zachodzie. we francji TGV juz prawie 600km/h osiaga. to jest to 'przyszlosciowe myslenie' prezesa?? no coz, cieszmy sie, ze chociaz jest i to.. :)

    • 0 0

    • bez przesady;) (1)

      ale prędkość przelotowa TGV to 250-300. 600 pojechało TGV jak bili rekord świata (wymienili kawałek trakcji, wstawili większe koła i podnieśli napięcie do 25 000 Vol)

      • 0 0

      • no właśnie - kilkadziesiąt lat temu 3kV było decyzją godną gratulacji, teraz należy jak najszybciej myśleć o podniesieniu napięcia i wymianie taboru. nie wiem z czego to wynika, ale szybkie pociągi wymagają wyższego napięcia. niemcy zmienili system zasilania bodajże w 95 roku. a my "grzebiemy w torach" w wejherowie na trasie warszawa-gdynia :).

        • 0 0

    • ale to JEŚLI kupią pendolino - a pewnie tego NIE zrobią (1)

      skoro od 18 lat tego nie zrobili

      ja liczę tylko na wejście DB albo innego zagranicznego operatora PKP tylko na złom

      • 0 0

      • zgadza sie... w DB nawet stare przerobione powschodnie piętrusy to dla nas szczyt techniki i wygody

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane