• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej z Gdyni do Warszawy

Mariusz Kurzyk
15 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:24 (15 czerwca 2008)
Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz. Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni znacznie poprawi infrastrukturę tej drugiej. - Po jej zakończeniu będzie po europejsku - zapewnia zastępca dyrektora PKP PLK.



Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych). Wciąż trwają prace od strony Gdańska.

- Już widać, że część węzła w Gdyni już jest nowa i ładna - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Jeszcze dwadzieścia miesięcy i tory powinny zostać zrobione. Jednak podróżnego tak naprawdę nie interesuje to, co teraz robimy. Mało to widowiskowe. Można powiedzieć, że grzebiemy się w torach. - dodaje.

Bardziej spektakularny ma być drugi etap prac. Zmodernizowane zostaną perony i przejście podziemne łączące budynek dworca z ulicą Morską. Oczywiście będą też instalowane windy dla niepełnosprawnych.

- Możemy więc mieć pewność, że jest to kwestia dwóch, maksymalnie trzech lat, kiedy cała Gdynia: od torów aż po dach będzie wyglądała przynajmniej po europejsku - dodaje Lewiński. - Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje.

Będą ją mogły osiągać tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem. Chodzi o tabor, który może się przechylać, aby zniwelować niedogodności związane z ostrymi zakrętami . Oczywiście takich składów w Polsce jeszcze nie ma. PKP liczy jednak, że sytuacja się zmieni, kiedy będą już tory. Miałaby je kupić spółka PKP Intercity.

- Na to przyjdzie czas. Nasze plany są długofalowe. Myślimy o tym - przyznaje Bartłomiej Buczek, dyrektor PKP Intercity.

Korzyści wynikające z modernizacji trasy Gdynia -Warszawa (informacje za PKP PLK):

- skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Gdynia do 163 min (133 min dla pociągu z wychylnym pudłem), na trasie Warszawa - Katowice do 50 min., Katowice - Zebrzydowice do 30 min., a Katowice -Zwardoń do 35 min.,
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h na trasie Warszawa - Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki - Zwardoń/Zebrzydowice,
- poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych (m.in. urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie, nowoczesne urządzenia automatyki kolejowej),
- ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,
- zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów dzięki zastosowaniu systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników,
- zmniejszenie śmiertelności zwierząt oraz zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych poprzez: przystosowanie obiektów inżynierskich (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, instalację urządzeń odstraszających, oświetlenie mostów na Wiśle i Narwi dla poprawienia ich dostrzegania przez ptaki,
- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych dzięki budowie pochylni i wind.

Opinie (105) ponad 20 zablokowanych

  • Gadańsk (1)

    Wszystko fajnie.... tylko to nie Gdynia ( na szczęscie ) jest miatsem gospodarzem EURO 2012, tylko Gdańsk. I mam takie pytanie czemu remontują cały dworzec w Gdynii, a nie w Gdańsku ?! Owszem nasz budynek dworca jest najpieknijeszy w Polsce, ale tunele i perony to masakra !!!!! Wysiadając z pociągów dalekobieżnych na peronie 1 i 2 ludzie mają problemy żeby wejść do wagonów i z nich wyjść. Może by tak PKP zainteresowało sie dworcem w Gdańsku a raczej peronami .......... w końcu do EURO musi wszystko być po europejsku........!!!!!!

    • 0 0

    • jak powstanie lotnisko w Gdyni

      to dopiero będzie płacz

      • 0 0

  • kiedy wreszcie wejdzie tu DB i Bundespost?

    ja od lat nie liczę ani na PKP ani na Pocztę Polską - oby konkurencja weszła jak najszybckiej

    • 0 0

  • Ale to dziwne (1)

    Nie jest to dziwne, że dzięki modernizacji linii Gdynia Warszawa szybciej będą jeździć pociągi na linii Warszawa-Katowice? No i jeszcze paru innychliniach w Polsce? ;-)

    • 0 0

    • pismak jak zwykle coś pop....ił

      to nie jedyny wiel-błąd w tym tekście, coż widać weekend był mocno procentowy

      • 0 0

  • Dworzec w Gdyni (1)

    przydałoby sie naprawde te Gdynskie perony zrobic..

    jako jedyne miasto chyba nie mamy zadaszonych peronow..
    nawet smieszny sopot ma połowe zadaszonego peronu..
    W Gdyni tylko 3ka ma ciutke zadaszenia...
    porazka !!

    • 0 0

    • Zadaszone perony pamiętaj jeszcze niemieckie czasy:)

      • 0 0

  • A to ci nowość...

    Aleście pojechali z tym artykułem. Nie dość, że to wszystko wiadomo od roku, to w dodatku troszkę zeście się pomylili. Na trasie Warszawa-Katowice ma byc dopuszczalna prędkość 250 km/h dla pociagów z wychylnym pudłem i 200km/h dla normalnych. 350 to jak na razie tylko w sferze projektów francuskich TGV. Aha, i Niemcy jeżdżą 330.
    Ale przy okazji pragnę wyrazić zadowolenie, że PKP zrezygnmowało z pierwotnego planu zamknięcia całej linii na czas remontu. Na który można sobie narzekać, ale przecież jest konieczny. Dzisiaj pociąg ekspresowy na odcinku NAsielsk - Nowy Dwór Mazowiecki jedzie 40 km/h. Remont już dawno powinien się odbyć.

    • 0 0

  • 'ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,'

    to jak ten pociag ma jechac jak w powietrzu bedzie????

    • 0 0

  • pkp

    Nie interesuje mnie co bedzie kiedys...
    Wiem jak jest teraz. SYF TOTALNY. Panow konduktorow obchodzi TYLKO sprawdzenie biletow a pozniej prosze im glowy nie zawracac. Zamykaja przedzial i maja wszystko gdzies.
    Pociagi spozniaja sie ustawocznie i PKP uwaza to za normalnosc. Te wszystkie EXPRESSY szumnie zwane tylko z nazwy!
    Toalety syf, palacze wszedzie . Nikt nie egzekwuje tylko PKP podnosi ceny drogich biletow i opowiada co bedzie kiedys. ......
    Wezcie sie nieroby do pracy juz teraz a nie opowiadajcie ludziom bajek.

    • 0 0

  • co ma piernik do wiatraka

    Cyt:"Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych)"
    Pytanko:dlatego ma być szybciej pomiędzy Gdynią a W-wą? Ale propaganda wciska ciemnotę!

    • 0 0

  • O RANY AŻ 200Km\h

    JEstem w szoku tak szybko...to powinno być 10 lat temu. Obecne pociągi osiągają prędkości do 512km\h.
    A więc znowy gonimy...

    • 0 0

  • (1)

    A teraz na trasie W-wa - Gdańsk IC jeżdżą ze średnią prędkością około 75kmh. Oczywiście klienci płacą za przejazd stawki od kilometra a nie od prędkości, więc po co się spieszyć z remontami.

    BTW. Kiedyś pośpiechy jeździły z prędkościami po 120kmh i nie nazywano tego luksusem...

    • 0 0

    • WS

      Ciesz się ,że stawka nie jest od czasu podróży :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane