• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • PKM

    Kiedy bedzie można jechać PKM na bilet ,metropolitarny , to chore jade do Sopot SKM z ty biletem i musze na PKM kupować drugi, ktoś sie się dogadał

    • 6 2

  • uprzejma uwaga (2)

    Proszę zorientować się, dlaczego PESA wygrywa przetargi w krajach postkomunistycznych a na "zachodzie" jest bez szans.
    Zachodu nie stać na kiepskie i awaryjne pociągi lub tramwaje.

    • 3 7

    • bo Włochy, Niemcy dla niektórych nie są "na Zachodzie" (1)

      Zapoznaj się lepiej z zamówieniami i realizacjami PESY.

      • 1 1

      • ???

        "Tramwaje jeżdżą w Segedynie na Węgrzech, w Rumunii i Rosji, a planowane są dostawy do Bułgarii i Kazachstanu."
        (cyt. Wikipedia)

        • 0 2

  • normalka

    Trzeba tak wyśrubować spalanie,żeby w przyszłości spokojnie spuścić do karnistra.

    • 5 0

  • PESA

    Pojazdy
    Eksperymentalne
    Szczególnie
    Awaryjne

    • 7 5

  • Sztuka dla sztuki

    i takie efekty, za te same pieniądze można było wybudować linie kolejową łączącą osiedla a nie je sprytnie omijająca, powstało 18 km kłopotu ale jest za to prezes wice wice i rzecznik prasowy, będa analizować i się dziwić że szynobus zużywa paliwo , trzeba było zelektryfikować przemyśleć inwestycje przed budowa a nie po jej zakończeniu.

    • 4 2

  • Zelektryfikować PKM

    Dziwne, że nie pomyślano w trakcie projektowania o elektryfikacji trasy PKM. Jeszcze nie jest za późno można to zrobić aby po stabilizacji strumienia podróżnych zaczęły tam jeździć składy elektryczne a obecne składy przerzucić na inne trasy województwa pomorskiego np. na na HEL i nie tylko.

    • 8 3

  • Średnia

    By średnie zużycie się zgadzało należy wprowadzić kursy bez pasażerów i zatrzymywania się na przystankach, najlepiej te z Gdańska Gł do Gdyni, trochę to bez sensu ale na papierze się wszystko będzie zgadzać tak jak w urzędach dni pracy własnej bez petentów.

    • 5 0

  • Teraz badają spalanie ???? Jakieś jaja !!

    • 5 0

  • Zużycie takch szynobusów to min 100 litrów na 100 km i wzwyż

    do tego teren górski PKM. 2 silniki diesla po ponad 500 PS każdy, ponad 100 ton masy i ktoś kto bredził , ze będzie to palić 60 litrów na 100 km został by zwolniony przeze mnie za brak zdolności myślenia. Najlepiej jak ten szynobus rusza z Matarni do Lotniska to mocy mu brakuje. Parowóz lepiej by wyrywał .

    PS PKM jest super tak czy inaczej :-))))

    • 4 1

  • Moze sprawdzić czy maszyniści i ci on nalewania gnojówki zwanej ON

    nie mają prywatnie "tedeji" :-))))

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane