• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • gluszek palko ty sie nie znasz

    A odpowiadasz na pytania. Zapytajcie ludzi od utrzymania a nie bajkopisarza z PO.

    • 8 2

  • do AUTORA TEGO ARTYKUŁU (1)

    a co mnie pasażera to interesuje , poziom pseudo dziennikarstwa spadł na bruk, czy mnie obchodzi ? ile zużywa paliwa samolot kupuję usługę i to wszystko

    • 10 5

    • Do AUTORA POWYŻSZEJ OPINII

      Nie odpowiada mi tematyka książki, to jej nie czytam. Nie smakuje mi jakaś potrawa, to jej nie jem. Nie lubię skarpetek w prążki, to ich nie noszę.

      Ból d..y można leczyć, panie stękający. Tylko najpierw wyciągnij z niej głowę.

      • 4 1

  • PKM vs SITA i Poczta Polska

    A może w PKM dzieje się to samo z paliwem co w SITA PÓŁNOC SP. Z O. O. i Pocztą Polską z siedzibami w Gdańsku i również jest objęte tajemnicą poliszynela

    • 7 0

  • Jaką jest wysokość Wieżycy?

    • 1 0

  • 240 litrow spala na 100km

    tankuje je codziennie , a maszyniści jeżdżą dobrze

    • 4 2

  • Trzeba zamknąć PKM jest nieopłacalne

    • 7 1

  • PKM kosztowała ok. miliarda złotych czyli ok. ćwierć miliarda dolarów. (6)

    i budowano ją ok. dwóch lat (i prace dalej trwają) zaś łaczna trasa wynosi (na razie 55 km).
    Daje to średnik koszt kilometra w wysokości ok. 4,6 mln dolarów.
    Pomiędzy rokiem 2001 a 2006 czyli przez lat 5 wybudowano linię "tybetańską" liczącą ok. 1900 km długości i kosztującej ok. 4 miliardów dolarów.
    Trasa biegnie przez wysokie góry (a nie jakieś pagórki) czyli tunelami, wieczną zmarzlinę (550 km) oraz przez szereg dużych (zwłaszcza w porze roztopów) rzek. Samych estakad nad terenami wiecznej zmarzliny jest ponad 100 km a doliczając tunele, mosty itp inżynieryjne przeprawy uzbiera się tego ok. 200 km.
    Tak więc urealniając kurs dolara ówczesnego do dzisiejszych warunków, możemy przyjąć że koszt tej linii, wyniósł 6 mld dolarów.
    Przeliczając zatem koszt 6 mld dolarów dla linii wynoszącej 1895 km, koszt budowy 1 km tej bardzo trudnej technicznie trasy, zamknął się w okolicach 3 milionów 200 tysiącach dzisiejszych dolarów.
    Mamy więc różnicę w wysokości ok. 1,4 mln dolarów na kilometrze.
    Czy ktoś z dziennikarzy czy prokuratury pytał, dlaczego było tak drogo???

    • 17 2

    • (1)

      Pamiętaj, że u nas często teren pod tory/drogę trzeba kupić. Oddałbyś działeczkę jakby poprosili czy poprosił o miliony?

      • 2 1

      • Zapomniałeś dodać, że PKM korzystała (choć nielegalnie) z "specustawy".

        • 5 0

    • Dodaj do tego fakt, że 55 km to ma cała trasa PKM z czego większość to torowiska PLK, które były już gotowe. Obliczenia wymagają ponownej weryfikacji.

      • 4 1

    • ale w Tybecie nie zbudowano:

      1. 80-metrowych ozdobnych wiaduktów oraz innych ozdobnych wiaduktów oraz
      wiaduktów do lasu ( Jasień ) a także osobnych wiaduktów, ...opsss kladek
      technologicznych dla kilku rur
      2. przystanków co średnio 1,5 km gdzie ilość zużytej stali i betonu i przeszklonych
      wind oraz dziesiątków czy setek kamer na tych kilkunastu kilometrach
      przyprawia o zawrót głowy.
      3. Chińczyki nie mają tak eleganckiego biurowca/lokalnego centrum co 18 kmsterowania ruchem/
      4. Poza tym oddany do użytku najnowszy odcinek kolei tybetańskiej ma chyba 1142 km i kosztował nieco ponad 4 mld USD

      • 2 1

    • Na terenie wiecznej zmarzliny trzeba było wybudować system wentylacji schładzajacej, aby zapobiec rozmarzaniu gruntu w okresie lata, ogromny koszt.

      • 0 0

    • A czy wiadukty tybetańskie mają kolorową iluminację? Pewnie nie. No to już wiemy dlaczego tak drogo.

      • 1 1

  • Trójmiasto.pl nie daje szansy czytelnikowi by wyszedł ponad przeciętność (1)

    "wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski" - przepraszam, ale chciałbym dostąpić zaszczytu samodzielnej oceny w lekturze tekstu, czy wyjaśnienie pana Żurowskiego jest ostrożne, nieostrożne, mądre, niemądre, śmieszne, smutne, nijakie. Marzę, aby autor powierzył mi tą niezwykłą odpowiedzialność oceny własnej. Naprawdę, więcej wiary w mózgi. Dno.

    • 8 3

    • Na co dzień twoje rozterki opisuje się pewnym zwrotem:

      "Problem pierwszego świata".

      Może jakąś grupę wsparcia powołamy dla ludzi poszkodowanych słowem "ostrożnie"? Może jest was więcej, lecz boicie się przyznać przed światem do swojej osobistej tragedii? Mam gdzieś wysłać SMSa, żeby jakaś fundacja wsparła cię finansowo w tych trudnych chwilach?

      • 3 0

  • Dlatego w 1 dzien skład stał !

    Brak paliwa ? Bo menedżerowie kazali tankować na styk .
    Menadzerowie i bankomaty precz z kolei. To nie bank . Tu czasem trzeba dopłacić aby mieszkańca żyło sie lepiej .

    • 5 0

  • Pesa-szynobusy

    Te szynobusy są niesamowicie głośne. Słabo zadbano o wyciszenie. Malowanie nijakie, nudne na maksa. Całość robi przeciętne wrażenie już na początku. Co będzie za kilka lat.

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane