• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • pkm (1)

    czas na podwyżki ,przecież nie można wykazać strat na sztandarowej inwestycji,a najlepiej wycofać autobusy wszystkie ,pasażerowie z buta dotrą do stacyjki i jak przysiądą na chwile ,,to będą doceniać napędzanie pasażerów do pkm

    • 5 0

    • z buta

      to mam bliżej do Gdańska niż na stacje pkm,

      • 0 0

  • a strzyza dzis cicho siedzi, toz wam ten pociag zatruwa okolice (1)

    nie mowiac o halasie

    • 5 1

    • mieszkam na Strzyzy

      i mnie nie zatruwa życia powiem ci że nawet lubie papatrzec przez okno jak jedzie

      • 1 1

  • (1)

    Jakby jeździły do Gdyni to paliły by pewnie mniej (bo jest z górki) :) .Może tak "zacny gość" ,który jakimś dziwnym trafem był obecny na otwarciu kolejki, jak "Pan TikTak", mógłby wyjaśnić te ciągłe obsuwy na budowach modernizowanej linii Gdynia Kościerzyna. Uniemożliwiające pełne wykorzystanie PKM-ki już na samym początku jej działania . W końcu PKL to spółka podległa jego następczyni Pani minister W. , która też milczy w tym temacie mimo tylu wyjazdowych sesji. Chyba była okazja zorientować się w temacie?

    • 4 0

    • no pewnie że z górki i jak w druga stronę to też z górki. Takie rzeczy tylko w Gdyni.

      • 1 0

  • Pomysł. (2)

    To może zniwelować teren i przystanki polikwidować, nie pomoże to niech lokomotywa sama jezdzi.

    • 4 0

    • To już widzę komunikat ........ od N.Roku bilety droższe i o to chodzi!

      • 1 0

    • No właśnie, mniej by paliły gdyby nie te przystanki

      • 1 0

  • zaraz podniosą ceny biletów bo się frajerzy machnęli w cyferkach i im się nie kalkuluje

    • 5 0

  • To one grzeją aż do Zakopanego w tereny górskie ? (1)

    No,no,no! Same sukcesy ....

    • 5 0

    • I pójdą dalej, w Alpy, Takie założenie zza biurka jest. Tylko to zużycie paliwa ....

      • 0 0

  • Przerobić na gaz!

    W Kartuzach chłopaki nie takie rzeczy robili!

    • 6 1

  • Dawno nie czytałem głupszego artykułu

    ....

    • 9 0

  • Styl jazdy

    Mieszkam przy trasie PKM niedaleko przystanku Niedźwiednik, z daleka słychać mocno rozpędzjący się pociąg a następnie gwałtowne hamowanie. Kto tych maszynistów uczył jeździć? Hałas jest przy tym niemiłosierny a szanowna PKM poskąpiła ekranów wygłuszających.

    • 2 3

  • jechac za 3zł czy za 3,50

    odpowiedż jest prosta wybieram po staremu tramwaj ,chociaż PKM byłoby szybciej.I gdyby bilety były tańsze o te 50gr.to więcej ludzi korzystałoby z pkm no ale trzeba ceny doładowac tak żeby zniechęcic

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane