• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Teleport wyszedłby taniej

    ale chyba nikt nie produkuje :(

    • 7 4

  • Tunel pod Pachołkiem - TAK

    Zmartwienie dot. korków w Oliwie jest moim zdaniem niepotrzebne. Podłączą tunel do Tristar-a i nie będzie gorzej niż teraz. W Trójmieście nadal jest słaba komunikacja poprzeczna, prostopadle do wybrzeża. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla wygody, ale i dla bezpieczeństwa. Obecny system drogowy nie jest w stanie obsłużyć szybkiej ewakuacji miasta, lub jego części, o czym można się przekonać w przededniu majowego długiego weekendu.

    Nie ma co się za długo zastanawiać. To jest ważne. Jak komuś pasuje, to i tramwaje mogą tunelem jeździć na Osowę.

    • 12 10

  • budowa tunelu pod pachołkiem (1)

    Tak narzekacie na budowę tunelu pod Pachołkiem. Każdy tylko gada i gada ale coś sie robi, ale jak sie nie robi to tez gada . Proszę dac inną alternatywę dla mieszkańców Osowy, Chwszczyna dl zjazdu do Oliwy. Ne ma żadnej innej Stara Oliwa jest zabytkiem, która powinna być dawno odseparowana od jakiegokolwiek ruchu kołowego. To powinien byc deptak, a nie droga wylotowa na Kaszuby. W godzinach szczytu zjazd z Osowej do Ol;iwy zajmuje ponad 30 minut. To niech ci narzekajacy przeprowadzą sie na Osowę i non stop stoją w korkach. Jak zlikwidowali kilka autobusów po uruchomieniu PKM, to był płacz i lament, bo trzeba sie przesiadać, ale jak droga jest zakorkowana to jest ok. Bo to nie dotyczy mnie.
    Poza tym trzeba wybudować ten tunel, bo jak prezydentem zostanie Jaworski z Pisu to można będzie zapomniec o jakiejkolwiek budowie. Wtedy będzie trend do niszczenia wszystkiego .

    • 11 16

    • Alternatywa?

      Przeprowadzka. Mieszkańcy Osowy zablokowali przebudowę spacerowej, bo chcieli mieszkać w lesie. Ile ma kosztować tunel? 2 mld? Roczny budżet miasta na modernizację ulic to 13, ale mln! Rozumiesz to? Dociera do Ciebie skala? Na remont Kołobrzeskiej potrzeba 5,5 mln których nie ma, a ty chcesz wydać 2000 mln na budowę 1 tunelu? Tak jak napisałem, była okazja odkorkowania Osowy przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej z budżetu centralnego i trzeba było korzystać i siedzieć cicho

      • 3 0

  • Zamiast czekać mógłby (1)

    się przewiercić pod Armii Krajowej od Łostowickiej do Havla

    • 12 2

    • Słaby pomysł i bez większego sensu

      Tam lepiej zbudować wiadukty wzdłużArmii Krajowej. Wyjdzie taniej, a też skróci postój na światłach. Drążenie w terenie gliniastym byłoby bardzo czasochłonne lepiej w terenie nieskalistym budować tunele, nawet metra, metodą odkrywkową.

      • 0 1

  • Mierzyć siły na zamiary!!!

    A nie odwrotnie. Postęp zawsze jest wtedy , gdy pokonujemy przeciwności. Dlatego jestem bardzo za spektakularną decyzją budowy tunelu. Austriacy , Włosi, Niemcy, Czesi, Szwajcarzy tunele drążą w skałach i nie płaczą, bo wiedzą,że ułatwi transport i zwiększy turystykę, czyli będą zarabiać. U nas sami malkontenci. Ciekawe,czy przeciwnicy tunelu w swoich prywatnych sprawach z takim zaparciem dbają o swoje finanse.Czy mają telewizor starego typu, pralkę "Franię" , samochód Fiat 126 P, meble typu segment, nie posiadają zmywarki, komputera, telefonu typu "smartfon" ? Przecież to wszystko kosztuje , a nie jest niezbędna w gospodarstwie domowym.

    • 9 7

  • Kret zszedł pączusiu, kret zszedł

    • 3 0

  • Kolejny walek

    • 7 4

  • do przeciwników budowy tunelu (1)

    poczekajcie tylko aż otworzą tunel pod Wisła. Będziecie błagać aby ten cały ruch był sprawnie, jedną drogą wyprowadzany z Brzeżna, Zaspy, Przymorza i Zabianki !

    • 5 12

    • o jakim "ruchu" mówisz ? Jedną drogą może odbywać się tylko tranzyt

      dojazd jest od południa. reszta ma rozprowadzić ruch lokalny i Drga Zielona nie jest do tego potrzebna

      • 0 0

  • Tunel pod Sopotem, ale niech zapłaci solidarnie całe 3City.

    jw.

    • 5 2

  • Niech Gdańsk raczej myśli o budowie tunelu pod Motławą do Młodego Miasta, z tramwajem włącznie aby w końcu zkomunikować ten rejon miasta i by w końcu zaczęło tętnic tam życie. Bez tramwaju nic tam nie powstanie, a odnoga nic tam nie zmieni. A tunel pod Pacholkiem niech poczeka na lepsze czasy, są ważniejsze rzeczy na głowie. Osowa ma PKM, a ruch aut do centrum trzeba tamowac.

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane