- 1 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (115 opinii)
- 2 Pięć płotów, które "podzieliły" Trójmiasto (169 opinii)
- 3 Życie w realu sterowane przez internet (20 opinii)
- 4 Zimą polecimy z Gdańska do Dubaju (176 opinii)
- 5 Nowy trop ws. zaginięcia Iwony Wieczorek (671 opinii)
- 6 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (58 opinii)
Jak wygląda modernizacja tramwaju
Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8C w zajezdni Wrzeszcz .
Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).
- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.
Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację
GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.
Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.
- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju
Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.
- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.
Lepsza przyczepność kół do szyn
W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.
Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.
Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?
Większy komfort pracy motorniczego
Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.
Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.
Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.
Miejsca
Opinie (133) 3 zablokowane
-
2018-09-17 23:13
Modernizacja złomu
Nie ma to jak modernizować niemiecki złom,te tramwaje powinny iść na złom (żyletki)tam jest ich miejsce
- 3 1
-
2018-09-18 14:59
Czy modernizacja ma sens?!!...
To zależy od tego, czy po modernizacji będę mniej awaryjne, bardziej zadbana i komfortowe. Jeżeli po modernizacji okażą się tak samo awaryjne albo jeszcze bardziej niż przed modernizacją i się ogólnie pogorszy stan wozów N8C to modernizacja tych wozów będzie wyrzuconymi pieniędzmi w błoto.
- 3 0
-
2018-09-18 15:09
Czy jest sens modernizować ponownie te tramwaje???!!!...
To wszystko od tego zależy czy po modernizacji będą mnie czy bardziej awaryjne oraz czy ogólnie będą w dobrym stanie i najważniejsze czy GAiT będzie dbał dobrze o te tramwaje, bo jak znam żcyie GAiT w ogóle nie dba o dobry stan autobusów i tramwajów w Gdańsku, nawet nowy tabor wygląda jak złom, jest brudny, zaniedbany i źle naprawiony, co przyczynia się do zbyt częstych awarii nawet nowego taboru. Jak dalej nie będą dbali o nowy tabor to nowoczesne pesy jazz i Swing będą nadawały się do kasacji po 20 latach zamiast po 40. W Warszawie są także starsze tramwaje niż w Gdańsku nawet starsze od używanych tramwajów z Niemiec a są w dużo lepszym stanie niż Swingi i Jazzy, w Warszawie też tak jak w Gdańsku są Pesy i są w lepszym stanie i czas wycofania z eksploatacji oszacowuje się za 40 lat zamiast za 20 jak w Gdańsku. Nawet w bogatych krajach Europy Zachodniej takich jak Niemcy, Austria, Holandia, Szwajcaria, Francja itp. wycofuje dopiero wysłużone z lat 60 i 70, a nie tak jak Gdańsk z lat 80, a czas eksploatacji nowo dostarczonych obecnie tramwajów oszacowuje się na 40 a nawet 50 lat.
- 1 0
-
2018-09-18 16:13
kiszka
N8C mają sztywne zawieszenie, do tego niewygodne twarde siedzenia, są głośnie i bez wentylacji. Jeżdżące antyki z Dortmundu.
- 3 0
-
2018-09-18 22:33
Czy to sie oplaca ?
Chyba ze kupujemy w cenie złomu
Ewentualnie poszły koperty w ruch- 2 0
-
2018-09-19 05:34
Niemiec płakał jak sprzedawał ze szczęścia że pozbył się złomu
- 3 0
-
2018-09-19 06:07
To tam jest ta lakiernia?
Współczuję pracownikom, sąsiedzi też są narażeni
- 0 0
-
2018-09-19 13:08
A można było kupić nowe z bydgoszczy anie szroty z niemiec .
- 2 0
-
2018-09-20 19:24
Niemiaszki zamiast złomować, sprzedają te złomy Polsce za grubą kasę!
- 2 0
-
2018-10-01 20:17
Klimatyzacja
Dlaczego klimatyzacja będzie instalowana tylko w części modernizowanych tramwajów? Co z resztą? Dalej będzie tam w lato gorąco jak w saunie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.