• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zajrzyj do sterowni kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
8 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?

Za niecałe dwa tygodnie zostanie otwarta kładka piesza na Ołowiankę. zobacz na mapie Gdańska Dlatego przedstawiamy najważniejsze informacje o budowanym od roku obiekcie i pokazujemy jego serce - siłownię wraz ze sterownią.



Czy będziesz korzystał z kładki na Ołowiankę?

Przypomnijmy, że 17 czerwca zostanie otwarta kładka, która budowana jest od połowy zeszłego roku. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prace zleciła firmie Intercor, która wybuduje zwodzoną przeprawę za 7,6 mln zł (przez lata mówiło się, że budowa pochłonie 13 mln zł). Warto nadmienić, że tuż po zakończeniu budowy obiekt przejdzie z rąk urzędników w DRMG w ręce pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Inwestycja zakładała nie tylko wybudowanie uchylnego do góry przęsła, ale także wykonanie budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki. Ponadto inwestycja przewidywała budowę monitoringu, oświetlenia, przyłączy elektrycznych, w tym nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej.

Prace są już na ukończeniu. Wszystkie elementy zostały zamontowane i trwają ich testy. Jeszcze na początku tego roku wykonano pierwsze przęsła stałe kładki. Natomiast uchylne przęsło jeszcze docierało we fragmentach na ciężarówkach do Gdańska z fabryki w Zawierciu. Sam montaż kładki rozpoczął się w maju z użyciem pływającego żurawia.

Gdy wszystko dotarło na miejsce, wreszcie pod koniec maja mieszkańcy i turyści mogli zobaczyć, jak przęsło kładki się unosi. Obiekt widać z wielu miejsc nie tylko w centrum Gdańska.

Parametry techniczne obiektu:
  • długość całkowita: 70,5m
  • szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m 
  • rozpiętość przęsła zwodzonego: 40,5m
  • kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
  • wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m



Trzy silniki podnoszą kładkę

Serce gdańskiej kładki to dwa siłowniki hydrauliczne. Urządzenie pochodzi z Holandii. Jest ono dostosowane do pracy w warunkach morskich - zasolenia. Pracuje także w temperaturze od -25 do +45 stopni Celsjusza. Tłoki siłowników są nierdzewne, pokryte warstwą chromu i wyposażone są w zgarniacz lodowy na dławicy.

Siłownik pracuje dzięki trzem silnikom elektrycznym, które podpięte są do dedykowanych linii energetycznych o napięciu 400 V. Całość waży 4,5 tony, czyli tyle, ile waży jedno pancerne BMW zakupione niedawno przez Biuro Ochrony Rządu. Do siłowników trzeba jeszcze wpompować 3,2 tys. litrów oleju.

Kładka ma też silnik zapasowy do siłownika, gdyby popsuły się wspomniane trzy. Ma ono moc 50 kW. Z racji tego, że jest słabszy kładka będzie zwodzona w czasie 20 minut.

To pracownik obsługi kładki będzie decydował o podnoszeniu lub opuszczaniu kładki. Będzie to robił za pomocą pulpitu sterowniczego, na którym wyświetlają się podstawowe parametry pracy silników, siły wiatru czy też położenia przęsła.

Obsługa zanim otworzy kładkę musi wykonać szereg czynności. Przede wszystkim zamknąć bramki, upewnić się, że nikogo nie ma na kładce, czy też zwolnić rygle blokujące samo przęsło. Dopiero wtedy będzie można zwodzić kładkę.

Parametry techniczne napędu kładki
  • moc głównych silników elektrycznych - 3 x 75 kW
  • ciśnienie maksymalne 28MPa
  • napięcie zasilania: 3 x 400V, 50 Hz
  • gabaryty [dł./szer./wys.] - 3200x4350x2000
  • masa ca. 4500 kg + olej 3200 l


  • Siłownia kładki na Ołowiankę.
  • Sterownia kładki.
  • Siłownia kładki na Ołowiankę.

Ruch pieszy i żegluga przy kładce

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej. Ruch pieszy po kładce, jak i jej unoszenie dla żeglugi ma być bezpłatne. Miasto znalazło firmę, która za ok. 35 tys. zł miesięcznie będzie obsługiwać obiekt przez całą dobę.

Harmonogram zakłada podnoszenie kładki co godzinę od godz. 7 do 23. Do 16 czerwca kładka ma być unoszona dla żeglugi co godzinę od 7:10 do 22:10. W takiej pozycji obiekt ma pozostawać zawsze 30 minut. Potem na 30 minut kładka ma być opuszczana. Do dnia oficjalnego otwarcia kładki w nocy nie będzie możliwości jej otwierania na żądanie.

Uniesienie, jak i opuszczenie obiektu podczas normalnej pracy powinno trwać około 2 minut trzeba tu jednak doliczyć czas zamknięcia bramek dla pieszych, zejścia samych pieszych z kładki, czy po prostu zwolnienia rygli - całość może trwać nawet 4 minut. Jeśli wiatr przekroczy siłę 50 km/h (ok. 15 m/s) przęsło ze względów bezpieczeństwa nie będzie się unosiło.

Parametry żeglugowe:
  • światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25 m (kładka zamknięta) 2,5 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
  • światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m


Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę. Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę.
Nowy szlak pieszy i rowerowy

Po otwarciu kładki ruszą na nią piesi. Ci głównie przejdą Ołowianką. Na chwilę obecną, schodząc z nowego obiektu i skręcając w prawo za Filharmonią mamy chodniki obustronne aż do końca wyspy, czyli do mariny na ulicy Szafarnia. Stamtąd dojdziemy na deptak w ciągu ul. Stągiewnej.

Kładka przyciągnie też rowerzystów. Skróci im się o ok. 600 metrów trasa od ul. Siennickiej do ul. Podwale Staromiejskie. To dużo, więc chętnych nie zabraknie. Sęk w tym, że na razie nie prowadzą do kładki na Ołowiankę żadne ścieżki rowerowe. Ulica Wiesława i ul. Na Stępce, które stanowią najbardziej dogodny dojazd do kładki, są brukowane. Jazda tam rowerem to raczej nie jest przyjemność.

Wszystko wskazuje na to, że w pierwszych dniach od otwarcia kładki trudno będzie nią przejechać rowerem z uwagi na tłum pieszych, dlatego zalecamy prowadzenie tam rowerów.

Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki. Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki.

Miejsca

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • Hoyer dostarczyl silniki elektryczne, (8)

    Rexroth pompy hydrauliczne. Czy Polska nie produkuje wlasnych takich elementow wyposazenia?

    • 12 12

    • Pewnie że produkuje

      Tylko jakoś nie potrafi przekonać Komisji Przetargowej

      • 0 0

    • Nasz przemysł?

      Po Hydro Sterze została kupka gruzu,300 metrów na południe.

      • 1 0

    • (2)

      Kiedyś w Eblagu był poniemiecki most zwodzony i w celu podniesienia starszy dziadek kręcił korbą.

      • 2 1

      • (1)

        I co z tym dziadkiem ? Urwałeś opowieść w najbardziej interesującym momencie.

        • 1 1

        • Juz chyba nie ma tego dziadka miedzy nami.

          • 0 0

    • a w czym problem??

      załóż firmę, zatrudnij ludzi, opłać im składki zus i zacznij produkować pompy. Czy to takie trudne?

      • 0 0

    • Produkowała

      kilkaset metrów od tej kładki, w Hydrosterze.

      • 6 0

    • Nie

      • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sterownia kładki na Ołowiankę

    ndservic (1)

    widsze tutaj dobra robote ndservice :)

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Sterownia kładki na Ołowiankę

      ND

      A co, pan B. z wiadomej firmy znowu dał ciała z oferta?
      Panie M. marnujesz się tam Pan oj marnujesz :)

      • 0 0

  • Słabo

    Dlaczego miasto korzysta z rozwiązań firm zagranicznych. Przecież takie siłowniki z łatwością może wykonać dawny Hydroster łącznie z hydraulika "Cudze chwalicie swojego nie znacie"

    • 1 0

  • nowa atrakcja, ale ja bym jednak nie kierował turystów w okolicę ulicy Na Stępce (2)

    Mogą pomyśleć, że u nas jeszcze się wojna nie skończyła ...

    • 17 4

    • (1)

      Kiedyś na poważnie rozważano koncepcję, czy nie zostawić Głównego Miasta w ruinie aby kolejne pokolenia mogły zobaczyć jakie są konsekwencje wojny.

      • 4 1

      • I tak powinno się pozostawić Wyspę Spichrzów

        a nie budowac tam kolejne burdele wyrąbane wysokością w kosmos.

        Wojewódzki konserwator, o przepraszam, masakrator zabytków powinien za to iść siedzieć.

        • 0 0

  • 35 tys. zł miesięcznie za naciśniecie guzika 12 razy???? (11)

    no ładnie się cenią

    • 24 41

    • (1)

      1 pracownik na etacie to co najmniej 2412,20

      • 3 1

      • Brutto?

        To gorzej chyba, niż w biedronce

        • 0 0

    • (4)

      No bo przeciez energia elektryczna, ubezpiecznie i pensja pracownikow nic kosztuje.

      • 8 1

      • (1)

        na jeden cykl z 15kW idzie :)

        • 0 0

        • Zużycia energii nie mierzy się w kW.

          Zużycia energii nie mierzy się w kW. Może chodziło Ci o kWh. Warto zapytać, gdy brak wiedzy, a chce się zabłysnąć.

          • 0 0

      • (1)

        Wątpię, że koszty eksploatacyjne bierze na siebie operator.

        • 0 1

        • Dodaj jeszcze gotowosc serwisu przez 24h itp. Bo standardowa gwarancja to pewnie 2 lata przy czym czas reakcji to pewnie 7 dni roboczych.

          • 0 2

    • Za naciśnięcie guzika - nie. Za to, że wie się, który guzik i kiedy, trzeba przycisnąć.

      • 12 1

    • (1)

      Moja firma operowała by za 20 tys.

      • 2 8

      • to sie zgloś.

        • 6 0

    • Jestem Janusz

      Ja to moge robic za piwko dziennie. Pff

      • 8 3

  • Dlaczego sterownia tej kładki (19)

    jest taka ohydna? Nie można było zrobić ładniejszego budyneczku? Wygląda to jak kabina jakiegoś żurawia budowlanego.

    • 58 67

    • zgadzam sie (4)

      Zgadzam sie z 123qwerty, ta sterownia wyglada FA-TA-LNIE, kształtem przypomina nadbudówke statku, jednak ani kształt ani tym bardziej biały kolor kompletnie nie pasują do otoczenia. W tle piękne, ceglane budowle i ten paszkwil ; (

      • 8 5

      • Dopasowanie do otoczenia. (1)

        Sarkofag Szekspira szpeci stare miasto swą czernią,to znów ni jak nie pasuje do tych resztek starych murów,chyba że to wątek Białej Żeglugi.I znów rzucam wyzwanie graficiarzom kiedy rozweselicie te potworki.

        • 1 1

        • Krematorium Szekspirowskie szpeci przede wszystkim z powodu bryły i czarnej cegły

          nigdzie w Europie nie budowano w takich kolorach, bo każdy wiedział, że budynki brzydkie działają depresyjnie.

          • 0 0

      • (1)

        Rozumiesz znaczenie słowa "paszkwil", czy tylko się domyślasz ?

        • 4 1

        • to pusty trol, w życiu nikt

          w internecie znawca wszystkiego na niebie i na ziemii,
          typowa ofiara losu

          • 3 1

    • idź marudzić na inny portal (10)

      • 38 14

      • Nie marudzę tylko (6)

        zadaję pytanie.

        • 18 25

        • A monitorów (2)

          i pulpitów nie dało się ustawić w jednej linii? Wygląda to nie estetycznie.

          • 2 3

          • jeszcze czerwony dywan i kwiatki (1)

            bo internetowy jaśniehrabia urządza sobie sterownię,
            nie swoją zresztą
            ale wtrącić trzy grosze musi

            • 3 3

            • Z moich podatków. Twoich też

              Jeśli tak podchodzisz to już wiem dlaczego jest jak jest. W końcu nie działająca fontanna w ECS też jest nie moja i nieprawidłowo wykonana elewacja Szekspirowskiego też nie moja, zryta ciężarówkami nawierzchnia Długiego Targu tym bardziej. Gratuluje rozumowania.

              • 2 1

        • De gustibus non est disputandum

          • 3 1

        • cebulak

          To zadawaj pytania na innym portalu np śledziolandia.pl

          • 21 16

        • ..

          • 9 1

      • A kiedy pomalują ECS? (1)

        Cały zardzewiał

        • 21 5

        • jak PiS dojdzie do władzy w Gdańsku

          Pomalują wówczas ECS na barwy papiesko-maryjne i zrobią tam apartamenty dla gościa z Torunia wraz ze świtą

          • 8 2

      • Trzy godziny deszczu i się osunie...

        • 9 9

    • Pytanie jest dlaczego

      wyjście z tej sterowni (drzwi) otwierają się na kładkę. Kolizja z rowerzystami, a może i pieszymi kwestią czasu. Jak kierunek otwierania na zewnątrz wynika z przepisów to drzwi trzeba było umieścić w tylnej (tej od brzegu) części sterowni.

      • 2 0

    • najniższa cena

      -prawie jak pensje decydentów

      • 1 4

    • a wg mnie wszystko sie bardzo fajnie komponuje

      marudzący polazcku

      • 15 5

  • Oby tylko ta cała wąska kładka kiedyś się nie wykopyrtnęła

    i nie pozabijała ludzi.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sterownia kładki na Ołowiankę

    Obraz po wojnie

    Co z otoczeniem i dojsciem do kladki zapstawione chodniki na grodzkiej brudna ulica z wybojami i zniedbanymi kamienicami 14\15 pozostalosc po barze renatce

    • 0 0

  • (4)

    wiecej mostow na Motlawie! :)

    • 41 10

    • (1)

      kosztowne i nieekologiczne
      "Do siłowników trzeba jeszcze wpompować 3,2 tys. litrów oleju."

      • 0 4

      • przestań oddychać bo to kosztowne i nieekologiczne

        • 1 0

    • brawo Sterownia

      • 3 1

    • 4,5 tony pancernego BMW?

      Teraz żadne cinquecento nie podskoczy

      • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sterownia kładki na Ołowiankę

    Kierowcy boru mają prawo jazdy kategorii C?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane