• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska

Ewelina Oleksy
28 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak może wyglądać nowa zajezdnia autobusowo-tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej. To na razie tylko koncepcja, ostateczny kształt poznamy, gdy gotowy będzie projekt.
  • Tak obecnie wygląda teren, na któym powstać ma nowa zajezdnia na Ujeścisku.

Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad miejscowym planem, który umożliwi budowę zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Warszawskiej. w Gdańsku. Proces przeprowadzenia całej inwestycji potrwa co najmniej 3,5 roku. Po otwarciu nowej bazy, zlikwidowana zostanie zajezdnia przy al. Hallera.



Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

Nowa zajezdnia dla autobusów i tramwajów powstanie na działce kupionej przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje za blisko 18 mln zł. Po jej wybudowaniu zlikwidowana zostanie baza dla autobusów przy al. Hallera, bo jak tłumaczył już w 2017 roku Maciej Lisicki, prezes GAiT: "nie ma sensu utrzymywać zajezdni blisko atrakcyjnego terenu pasa nadmorskiego, który można przeznaczyć na coś dla ludzi". Teren zostanie więc wystawiony na sprzedaż.

Czytaj też: Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Dzięki ulokowaniu nowej zajezdni w pobliżu skrzyżowania istniejącej al. Pawła Adamowicza i planowanej Nowej Warszawskiej, ograniczone mają zostać tzw. puste przejazdy poranne i wieczorne, które odbywały się z i do zajezdni na al. Hallera.

Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej

Teren pod zajezdnię obecnie stoi pusty



Obszar, który na mocy uchwały, jaka będzie głosowana na sesji 30 stycznia, ma zostać objęty planem zagospodarowania przestrzennego ma blisko 38 hektarów i jest dużo większy, niż teren pod samą zajezdnię, który ma mieć około 8,5 hektara. Całość, którą obejmie plan, leży między ul. Jabłoniową, terenami od południa przylegającymi do al. Armii Krajowej a osiedlem Słoneczne Wzgórza na ul. Kołodzieja. Granicami planu jest też objęty pas terenu po południowej stronie ul. Warszawskiej. Obecnie teren jest w większości niezagospodarowany, ale w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

- Celem sporządzenia planu jest określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, które umożliwią określenie zakresu rezerwy terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, czyli zajezdni autobusowej i tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym usługami komercyjnymi - czytamy w uzasadnieniu uchwały w tej sprawie.
Nowy plan dla tego terenu ma też:
  • dopuścić na części terenów przeznaczonych pod zabudowę usługową, również zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną,
  • zlikwidować rezerwę terenową pod strażnicę pożarną, ze względu na jej realizację w sąsiedztwie,
  • ustalić obsługę drogową terenów położonych po północnej stronie ul. Warszawskiej.


Czytaj też: Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Przygotowanie i realizacja potrwają 3,5 roku



Spółka GAiT udostępniła nam wizualizację nowej zajezdni - projekt nie był wcześniej upubliczniany.

- Program funkcjonalny nowej zajezdni autobusowej ma być pełnym odzwierciedleniem dotychczasowej zajezdni autobusowej. Dodatkowo zajezdnia dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Natomiast na terenie zajezdni tramwajowej znajdować mają się docelowo miejsca postojowe dla tramwajów i urządzenia związane z ich codzienną obsługą. Tu stacjonować będą na co dzień tramwaje obsługujące tzw. górny taras. Natomiast główna obsługa techniczna tramwajów realizowana będzie, jak dotychczas, w zajezdni tramwajowej Wrzeszcz - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
GAiT nie podaje na razie ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji, ani jej kosztów i czasu realizacji. Jak tłumaczy Dobrowolska, poprzedzić musi to uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego, a następnie: opracowanie projektu wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę, przetarg na realizację. W sumie może to trwać ok. 3,5 roku.

- Szacowany czas przygotowania zamówienia to około pół roku, opracowania projektu - ok. 1,5 roku, budowy - ok. 1,5 roku. Określenie kosztów realizacji inwestycji będzie przedmiotem projektu wykonawczego - mówi Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Szkoda tego terenu, bardzo dobry rezerwuar bioróżnorodności. Zdarzyło mi się tam znaleźć rzadkie porosty.
    Kiedyś w skarpie gnieździły się brzegówki, szkoda że opuściły to miejsce.

    • 15 2

    • no własnie,na zdjęciu cała zieleń i przyroda zniszczona! czym będziemy oddychać?

      • 6 0

    • ...i korytarz napowietrzający

      z bukietem aromatów z Szadółek.

      • 3 0

  • tereny na Hallera po ewentualnej przeprowadzce dla ludzi? błazen.. kto już ma zaklepaną działeczkę i postawi kolejne blokhausy ...dla ludzi? polmozbyt był - spalili i dziwnym trafem od razu przystąpili do budowy osiedla - tak szybko powstają plany? obecni ludzie w urzędach są z jakiegoś dziwnego klucza, obawiam się, że powiązanego z 'niepełnym światem' i chapią ile wlezie aby po zakończonej 'służbie' spłynąć na Mazury i żyć w ciszy i spokoju z kasą na koncie!

    • 32 2

  • 1,5 roku plany

    i 1,5 roku budowa...albo w tych biurach będą kawusie pić przez rok a kolejne pół pracować albo na budowie zatrudnia małe raczki

    • 8 2

  • a co ze stara zajezdnia przy hallera? Kolejne blokowiska (5)

    Lisicki ze swita i cala ta smieczna Rada Miasta gdanska oczywiscie chce sprzedać teren pod zabudowe developerom... i zabuduja kolejny kawal przestrzeni blokowiskami . Zeby to jeszcze ładnie zabudowywali ale te paszkwile stawiane przez Robyg to jest koszmar architektoniczny... Blok na bloku... i na zajezdni znowu zrobia to samo. Sasiad sasiadowi będzie do zupy zagladac tak tam nawalom blokowisk... zalamka takie wladze miasta z tym calym smiesznym BRG

    • 31 4

    • o jejku (4)

      boli ma boleć

      • 1 7

      • a dlaczego ma boleć? (3)

        psucie miasta przez kolejne robygowo to takie fajne?

        • 4 1

        • a na czym polega to psucie ? (2)

          na tym że nareszcie tą zajezdnię wywalą za miasto ?
          a jak by mieli w tym miejscu coś budować, to jestem chętny żeby tam zamieszkać

          • 1 4

          • Psucie miasta polega

            na wtłaczaniu kolejnych dziesiątek tysięcy nowych mieszkańców i turystów w dotychczasowe dobrze działające struktury, bez rozbudowy infrastruktury technicznej i społecznej - dróg, sklepów, przychodni, terenów rekreacyjnych, parkingów itp. Powoduje to znaczny wzrost uciążliwości życia w t.zw. starych dzielnicach. Projektowanie miasta przez dewelopera to jest bezmyślne dogęszczanie, a nie jego rozwój

            • 4 0

          • Przyjrzyj się planowi zagospodarowani terenu po zajezdni

            Serio chcesz zamieszkać w osiedlu gdzie procent terenu biologicznie czynnego wynosi 0, słownie zero? W mieszkaniu odległym o 10m od sąsiedniego bloku, gdzie słońce nigdy nie dochodzi (nie musi - strefa śródmiejska)? Tak właśnie będzie to wyglądać - nowoczesne slumsy

            • 4 0

  • powstanie za 100 lat bo w Polsce wszystko jest długo i ciężko oraz z płaczem i czołganiem (1)

    • 3 2

    • deweloper naciska, to będzie szybciej...

      za trzy lata akurat skończą się Robygowi tereny na obecnej zajezdni

      • 1 0

  • Może więcej obrazków i bajeczek......

    • 12 0

  • i**otyzm budowania jednej zajezdni dla tak dużego miasta ... (1)

    Kilka mniejszych rozmieszczonych w róznych częsciach miasta zmniejszy koszty dojazdów autobusów na przystanki poczatkowe , a tak autobus bedzie na pusto pomykał np z Warszawskiej do do Nowego Portu . I potem usłyszymy ze trzeba podniesc cene biletów bo koszty wzrosły.

    • 42 1

    • za rok, ten mały człek to powie, że rezygnuje

      z warszawskiej bo musi kilka zajezdni wybudować...
      a przez następne kilka lat nie będzie żadnej porządnej zajezdni

      • 2 0

  • Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

    Tak, gdyż deweloper nie może się już doczekać by budować na Hallera.

    • 42 0

  • A co Budowlanych

    A jaki jest status remontu ulicy Budowlanych ? Remont miał się zacząć w 2019 roku

    • 9 0

  • 3,5 roku?

    To jak za tyle czasu będzie może ta nowa zajezdnia. To już wtedy będą potrzebne kolejne może ze 100 nowych autobusów bo to przecież robi kilometry z dnia na dzień...

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane