- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (158 opinii)
- 2 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (39 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (237 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (84 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (17 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
Tak mogłaby wyglądać kładka w Oliwie
Strumień wodospadu, dźwig przenoszący pieszych z jednej strony Grunwaldzkiej na drugą czy wywinięta wstęga - to pomysły studentów architektury na kładkę dla pieszych nad aleją Grunwaldzką na wysokości Media Marktu, Castoramy i powstającego właśnie kompleksu biurowego Alchemia
Chociaż czasu na przesłanie projektu było niewiele nadesłanych zostało aż 70 prac. Pomysły studentów zawsze mają w sobie dużo odwagi i świeżości - nie są jeszcze ograniczone wymaganiami stawianymi przez inwestorów.
I oto Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej, które wygrały najcenniejszą nagrodę, staż w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski (w tej pracowni powstał projekt Alchemii) uznały, że piesi zamiast klasycznie przechodzić nad jezdnią mogliby być nad nią... przenoszeni - w kabinie podczepionej do pomalowanego na złoto dźwigu stoczniowego. Aby przedostać się na drugą stronę ulicy, należałoby zaczekać przy wyznaczonych strefach wsiadania, aż żuraw opuści kapsułę.
- Pomysł kapitalny. Łączy alchemię - złoty - z gdańskością - żuraw. Idea trudna, by powiedzieć niemożliwa do realizacji, ale w konkursie studenckim poszukuje się właśnie takich szalonych pomysłów i idei - mówi Szymon Wojciechowski, jeden z jurorów i zarazem projektantów Alchemii.
Jan Cudzik, zdobywca drugiego miejsca i student Politechniki Gdańskiej, zwrócił uwagę na sąsiedztwo Alchemii - kampus Uniwersytetu Gdańskiego. W jego koncepcji nowoczesne gmachy uczelni połączone zostały z biurowcami za pomocą kładki, która swoją formą przypomina wywiniętą wstęgę.
Studenci, projektując kładki nie zapominali także o ekologii przyjętych rozwiązań, co wpisuje się w podjętą przez inwestora Alchemii decyzję o certyfikowaniu budynku w restrykcyjnym międzynarodowym systemie "zielonych" budynków LEED.
Konrad Początek, student Politechniki Rzeszowskiej, zaprojektował zadaszoną kładkę bez schodów i wind, nawiązującą swoim kształtem do wodospadu będącego naturalnym ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Zaś Piotr Flisikowski i Weronika Zblewska z Gdańska zakładają szerokość umożliwiającą stworzenie pasa dla rowerów, a Piotr Wiśniewski i Konrad Zdanowicz z Poznania proponują umieścić we wnętrzu zasilane panelami fotowoltaicznymi dotykowe ekrany informujące o bieżących wydarzeniach w mieście.
Jury konkursowe, w skład którego weszli architekci, przedstawiciele inwestora, władz miasta oraz sąsiadującego Uniwersytetu oceniało ostatecznie 17 prac. Projekty były różnorodne, ponieważ organizator z premedytacją nie chciał nadmiernie ograniczać wyobraźni studentów - lokalizacja kładki wskazana została pobieżnie, nie założono też budżetu ani konkretnych materiałów. Dzięki temu udało się uzyskać bardzo interesujące koncepcje.
- Ta kładka to nie tylko problem komunikacyjny, to także próba zbudowania nowej tożsamości tego miejsca - mówił dr hab. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej, jeden z jurorów.
Czy - w takiej czy innej formie - uda się zrealizować ten cel? Decyzja jeszcze nie zapadła, w mieście są entuzjaści i przeciwnicy tego rozwiązania. Pisaliśmy o tym w maju. Sam Torus, który w ramach II etapu inwestycji zamierza wybudować skrzyżowanie drogi dojazdowej do budynków z Al. Grunwaldzką analizuje możliwość wybudowania kładki dla pieszych.
Miejsca
Opinie (122) 6 zablokowanych
-
2012-06-12 18:31
Widzę w zwycięskiej pracy silną inspirację inżynierią autostradową.
Kładka wygląda jak wiadukt z przyczółkami nie obsypanymi jeszcze ziemią czyli dość powszechny widok w naszym kraju w dobie budowy autostrad. Cóż, najważniejsze, że uzyskano przejezdność.
- 0 1
-
2012-06-12 18:27
Miłoby było, gdyby każda kładka była podwójnie użyteczna - tak, jak to ma miejsce
w Gdyni, czyli jedna kładka dla pieszych i rowerzystów, gdzie każdy pas ruchu
dla pieszych i rowerzystów jest oddzielony! Nie zaszkodziłby też monitoring.
Działający oczywiście! Nie atrapa...- 2 0
-
2012-06-12 18:27
Przejście
Tylko tunel dla samochodów a piesi górą.
- 2 3
-
2012-06-12 17:55
Taaakie piękne, taaakie nowoczesne,
a pomysł jest tak samo chybiony jak wszystkie inne tunele, kładki i estakady w tym mieście: tunele pod Podwalem Przedmiejskim, estakada na Okopowej. Brud, syf i smród moczu. Wstyd przed mieszkańcami, nie mówiąc już o "Europie".
- 3 0
-
2012-06-12 17:53
znowu artykol o czyms co moglo by byc
czyli fantazje o niczym
- 2 0
-
2012-06-12 17:44
Ale mają fazę
Nie wiem skąd Ci studenci biorą towar, ale ja też chcę to trzeba mieć fazę aby coś takiego zaprojektować.
Dajcie namiary- 0 1
-
2012-06-12 15:49
lol (1)
może coś takiego na Marsie i do tego kosmici placą...
- 38 17
-
2012-06-12 17:10
łozesz...zajmijcie sie drogami a nie pitolami,serio budyn ;)
- 0 2
-
2012-06-12 17:07
kładka przydałaby się nad torami SKM. ALbo lepiej tunel łączący Hynka z Grunwaldzką, na wysokości CH Oliwa. Przez ulicę zwykłe przejście lepsze i tańsze.
- 2 0
-
2012-06-12 17:01
Nie lepiej wybudować park rozrywki? (1)
Najważniejsze jest to, żeby wybudować potężny park rozrywki z aquaparkiem i w dodatku zadaszony! Pomorzanie będą szczęśliwsi! Polacy mogą sobie spokojnie wybudować ten obiekt, gdyby nie pokrętna polityka!
A słyszałem, że pod Warszawem mają budować park rozrywki, ale bez zadaszenia :-(. A to szkoda.
Co ciekawe, bo w Nowym Jorku budują największy na świecie zadaszony park rozrywki połączony z potężnym aquaparkiem i centrum handlowym! Imponujące! Oto stronka: A jeśli nie da się tego wybudować, to trudno, będziemy mieli chociaż ten park pod Warszawem :-).- 0 0
-
2012-06-12 17:05
czemu stronę nie da się wstawić?!
Oto strona tego obiektu w NY: http://www.americandream.com
- 0 0
-
2012-06-12 16:52
Konkursy i inne cuda, a potem i tak robimy to co będzie najtańsze i oczywiście przetarg wygra Pan Zenek co zbuduje poniżej kosztów.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.