• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak mogłaby wyglądać kładka w Oliwie

Ewa Budnik
12 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska. Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska.

Strumień wodospadu, dźwig przenoszący pieszych z jednej strony Grunwaldzkiej na drugą czy wywinięta wstęga - to pomysły studentów architektury na kładkę dla pieszych nad aleją Grunwaldzką na wysokości Media Marktu, Castoramy i powstającego właśnie kompleksu biurowego Alchemiazobacz na mapie Gdańska



Konkurs dla studentów ogłosiła firma Torus, deweloper, który przy Grunwaldzkiej buduje właśnie pierwszy etap kompleksu biurowo-usługowego Alchemia. Propozycje mają uświadomić, że umożliwienie przejścia przez Grunwaldzką poprawi wygodę przyszłych pracowników Alchemii, klientów obiektów handlowych zlokalizowanych po obu stronach arterii oraz studentów pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, którzy mieliby bezpośredni dostęp do przystanku SKM Przymorze Uniwersytet. Bezpośredni, bo deweloper zbuduje także tunel umożliwiający przejście z działki, gdzie stanie Alchemia na peron (patrz grafika obok).

Chociaż czasu na przesłanie projektu było niewiele nadesłanych zostało aż 70 prac. Pomysły studentów zawsze mają w sobie dużo odwagi i świeżości - nie są jeszcze ograniczone wymaganiami stawianymi przez inwestorów.

I oto Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej, które wygrały najcenniejszą nagrodę, staż w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski (w tej pracowni powstał projekt Alchemii) uznały, że piesi zamiast klasycznie przechodzić nad jezdnią mogliby być nad nią... przenoszeni - w kabinie podczepionej do pomalowanego na złoto dźwigu stoczniowego. Aby przedostać się na drugą stronę ulicy, należałoby zaczekać przy wyznaczonych strefach wsiadania, aż żuraw opuści kapsułę.

- Pomysł kapitalny. Łączy alchemię - złoty - z gdańskością - żuraw. Idea trudna, by powiedzieć niemożliwa do realizacji, ale w konkursie studenckim poszukuje się właśnie takich szalonych pomysłów i idei - mówi Szymon Wojciechowski, jeden z jurorów i zarazem projektantów Alchemii.

Czy, pomimo większych kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych, niestandardowe projekty powinny być realizowane?

Pierwsza nagrodę (6 tys.) zdobyła jednak bardziej tradycyjna koncepcja. Bryła kładki zaprojektowana przez Krzysztofa Baranowskiego i Krzysztofa Garusa z Gdańska nawiązuje do ikony architektury lat 70. - pobliskiej Hali Olivii poprzez podobne pochylenie jednej ze ścian konstrukcji.

Jan Cudzik, zdobywca drugiego miejsca i student Politechniki Gdańskiej, zwrócił uwagę na sąsiedztwo Alchemii - kampus Uniwersytetu Gdańskiego. W jego koncepcji nowoczesne gmachy uczelni połączone zostały z biurowcami za pomocą kładki, która swoją formą przypomina wywiniętą wstęgę.

Studenci, projektując kładki nie zapominali także o ekologii przyjętych rozwiązań, co wpisuje się w podjętą przez inwestora Alchemii decyzję o certyfikowaniu budynku w restrykcyjnym międzynarodowym systemie "zielonych" budynków LEED.

Konrad Początek, student Politechniki Rzeszowskiej, zaprojektował zadaszoną kładkę bez schodów i wind, nawiązującą swoim kształtem do wodospadu będącego naturalnym ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Zaś Piotr Flisikowski i Weronika Zblewska z Gdańska zakładają szerokość umożliwiającą stworzenie pasa dla rowerów, a Piotr Wiśniewski i Konrad Zdanowicz z Poznania proponują umieścić we wnętrzu zasilane panelami fotowoltaicznymi dotykowe ekrany informujące o bieżących wydarzeniach w mieście.

Jury konkursowe, w skład którego weszli architekci, przedstawiciele inwestora, władz miasta oraz sąsiadującego Uniwersytetu oceniało ostatecznie 17 prac. Projekty były różnorodne, ponieważ organizator z premedytacją nie chciał nadmiernie ograniczać wyobraźni studentów - lokalizacja kładki wskazana została pobieżnie, nie założono też budżetu ani konkretnych materiałów. Dzięki temu udało się uzyskać bardzo interesujące koncepcje.

- Ta kładka to nie tylko problem komunikacyjny, to także próba zbudowania nowej tożsamości tego miejsca - mówił dr hab. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej, jeden z jurorów.

Czy - w takiej czy innej formie - uda się zrealizować ten cel? Decyzja jeszcze nie zapadła, w mieście są entuzjaści i przeciwnicy tego rozwiązania. Pisaliśmy o tym w maju. Sam Torus, który w ramach II etapu inwestycji zamierza wybudować skrzyżowanie drogi dojazdowej do budynków z Al. Grunwaldzką analizuje możliwość wybudowania kładki dla pieszych.

  • Pierwsze miejsce. Bryła kładki nawiązywać ma do położonej niedaleko Hali Olivia. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Drugie miejsce. Wywinięta wstęga. Jan Cudzik. Politechnika Gdańska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Wyróżnienie. Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej.
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Agnieszka Janusz, Politechnika Poznańska.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Olga Gazińska, Aleksandra Miller, Politechnika Wrocławska.

Miejsca

  • Torus Gdańsk, al. Grunwaldzka 413

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Widzę w zwycięskiej pracy silną inspirację inżynierią autostradową.

    Kładka wygląda jak wiadukt z przyczółkami nie obsypanymi jeszcze ziemią czyli dość powszechny widok w naszym kraju w dobie budowy autostrad. Cóż, najważniejsze, że uzyskano przejezdność.

    • 0 1

  • Miłoby było, gdyby każda kładka była podwójnie użyteczna - tak, jak to ma miejsce
    w Gdyni, czyli jedna kładka dla pieszych i rowerzystów, gdzie każdy pas ruchu
    dla pieszych i rowerzystów jest oddzielony! Nie zaszkodziłby też monitoring.
    Działający oczywiście! Nie atrapa...

    • 2 0

  • Przejście

    Tylko tunel dla samochodów a piesi górą.

    • 2 3

  • Taaakie piękne, taaakie nowoczesne,

    a pomysł jest tak samo chybiony jak wszystkie inne tunele, kładki i estakady w tym mieście: tunele pod Podwalem Przedmiejskim, estakada na Okopowej. Brud, syf i smród moczu. Wstyd przed mieszkańcami, nie mówiąc już o "Europie".

    • 3 0

  • znowu artykol o czyms co moglo by byc

    czyli fantazje o niczym

    • 2 0

  • Ale mają fazę

    Nie wiem skąd Ci studenci biorą towar, ale ja też chcę to trzeba mieć fazę aby coś takiego zaprojektować.
    Dajcie namiary

    • 0 1

  • lol (1)

    może coś takiego na Marsie i do tego kosmici placą...

    • 38 17

    • łozesz...zajmijcie sie drogami a nie pitolami,serio budyn ;)

      • 0 2

  • kładka przydałaby się nad torami SKM. ALbo lepiej tunel łączący Hynka z Grunwaldzką, na wysokości CH Oliwa. Przez ulicę zwykłe przejście lepsze i tańsze.

    • 2 0

  • Nie lepiej wybudować park rozrywki? (1)

    Najważniejsze jest to, żeby wybudować potężny park rozrywki z aquaparkiem i w dodatku zadaszony! Pomorzanie będą szczęśliwsi! Polacy mogą sobie spokojnie wybudować ten obiekt, gdyby nie pokrętna polityka!

    A słyszałem, że pod Warszawem mają budować park rozrywki, ale bez zadaszenia :-(. A to szkoda.

    Co ciekawe, bo w Nowym Jorku budują największy na świecie zadaszony park rozrywki połączony z potężnym aquaparkiem i centrum handlowym! Imponujące! Oto stronka: A jeśli nie da się tego wybudować, to trudno, będziemy mieli chociaż ten park pod Warszawem :-).

    • 0 0

    • czemu stronę nie da się wstawić?!

      Oto strona tego obiektu w NY: http://www.americandream.com

      • 0 0

  • Konkursy i inne cuda, a potem i tak robimy to co będzie najtańsze i oczywiście przetarg wygra Pan Zenek co zbuduje poniżej kosztów.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane