• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak mogłaby wyglądać kładka w Oliwie

Ewa Budnik
12 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska. Praca konkursowa. Wstęga wodospadu. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska.

Strumień wodospadu, dźwig przenoszący pieszych z jednej strony Grunwaldzkiej na drugą czy wywinięta wstęga - to pomysły studentów architektury na kładkę dla pieszych nad aleją Grunwaldzką na wysokości Media Marktu, Castoramy i powstającego właśnie kompleksu biurowego Alchemiazobacz na mapie Gdańska



Konkurs dla studentów ogłosiła firma Torus, deweloper, który przy Grunwaldzkiej buduje właśnie pierwszy etap kompleksu biurowo-usługowego Alchemia. Propozycje mają uświadomić, że umożliwienie przejścia przez Grunwaldzką poprawi wygodę przyszłych pracowników Alchemii, klientów obiektów handlowych zlokalizowanych po obu stronach arterii oraz studentów pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, którzy mieliby bezpośredni dostęp do przystanku SKM Przymorze Uniwersytet. Bezpośredni, bo deweloper zbuduje także tunel umożliwiający przejście z działki, gdzie stanie Alchemia na peron (patrz grafika obok).

Chociaż czasu na przesłanie projektu było niewiele nadesłanych zostało aż 70 prac. Pomysły studentów zawsze mają w sobie dużo odwagi i świeżości - nie są jeszcze ograniczone wymaganiami stawianymi przez inwestorów.

I oto Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej, które wygrały najcenniejszą nagrodę, staż w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski (w tej pracowni powstał projekt Alchemii) uznały, że piesi zamiast klasycznie przechodzić nad jezdnią mogliby być nad nią... przenoszeni - w kabinie podczepionej do pomalowanego na złoto dźwigu stoczniowego. Aby przedostać się na drugą stronę ulicy, należałoby zaczekać przy wyznaczonych strefach wsiadania, aż żuraw opuści kapsułę.

- Pomysł kapitalny. Łączy alchemię - złoty - z gdańskością - żuraw. Idea trudna, by powiedzieć niemożliwa do realizacji, ale w konkursie studenckim poszukuje się właśnie takich szalonych pomysłów i idei - mówi Szymon Wojciechowski, jeden z jurorów i zarazem projektantów Alchemii.

Czy, pomimo większych kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych, niestandardowe projekty powinny być realizowane?

Pierwsza nagrodę (6 tys.) zdobyła jednak bardziej tradycyjna koncepcja. Bryła kładki zaprojektowana przez Krzysztofa Baranowskiego i Krzysztofa Garusa z Gdańska nawiązuje do ikony architektury lat 70. - pobliskiej Hali Olivii poprzez podobne pochylenie jednej ze ścian konstrukcji.

Jan Cudzik, zdobywca drugiego miejsca i student Politechniki Gdańskiej, zwrócił uwagę na sąsiedztwo Alchemii - kampus Uniwersytetu Gdańskiego. W jego koncepcji nowoczesne gmachy uczelni połączone zostały z biurowcami za pomocą kładki, która swoją formą przypomina wywiniętą wstęgę.

Studenci, projektując kładki nie zapominali także o ekologii przyjętych rozwiązań, co wpisuje się w podjętą przez inwestora Alchemii decyzję o certyfikowaniu budynku w restrykcyjnym międzynarodowym systemie "zielonych" budynków LEED.

Konrad Początek, student Politechniki Rzeszowskiej, zaprojektował zadaszoną kładkę bez schodów i wind, nawiązującą swoim kształtem do wodospadu będącego naturalnym ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Zaś Piotr Flisikowski i Weronika Zblewska z Gdańska zakładają szerokość umożliwiającą stworzenie pasa dla rowerów, a Piotr Wiśniewski i Konrad Zdanowicz z Poznania proponują umieścić we wnętrzu zasilane panelami fotowoltaicznymi dotykowe ekrany informujące o bieżących wydarzeniach w mieście.

Jury konkursowe, w skład którego weszli architekci, przedstawiciele inwestora, władz miasta oraz sąsiadującego Uniwersytetu oceniało ostatecznie 17 prac. Projekty były różnorodne, ponieważ organizator z premedytacją nie chciał nadmiernie ograniczać wyobraźni studentów - lokalizacja kładki wskazana została pobieżnie, nie założono też budżetu ani konkretnych materiałów. Dzięki temu udało się uzyskać bardzo interesujące koncepcje.

- Ta kładka to nie tylko problem komunikacyjny, to także próba zbudowania nowej tożsamości tego miejsca - mówił dr hab. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej, jeden z jurorów.

Czy - w takiej czy innej formie - uda się zrealizować ten cel? Decyzja jeszcze nie zapadła, w mieście są entuzjaści i przeciwnicy tego rozwiązania. Pisaliśmy o tym w maju. Sam Torus, który w ramach II etapu inwestycji zamierza wybudować skrzyżowanie drogi dojazdowej do budynków z Al. Grunwaldzką analizuje możliwość wybudowania kładki dla pieszych.

  • Pierwsze miejsce. Bryła kładki nawiązywać ma do położonej niedaleko Hali Olivia. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Pierwsze miejsce. Krzysztof Baranowski, Krzysztof Garus, Politechnika Gdańska.
  • Drugie miejsce. Wywinięta wstęga. Jan Cudzik. Politechnika Gdańska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Trzecie miejsce. Grzegorz Zając, Politechnika Śląska.
  • Wyróżnienie. Judyta Cichocka i Marta Zatoka z Politechniki Wrocławskiej.
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Konrad Początek, Politechnika Rzeszowska
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Piotr Flisikowski, Weronika Zblewska, Politechnika Gdańska.
  • Praca konkursowa. Agnieszka Janusz, Politechnika Poznańska.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Aleksandra Jurczak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Bartosz Kaciupski, Politechnika Łódzka.
  • Praca konkursowa. Olga Gazińska, Aleksandra Miller, Politechnika Wrocławska.

Miejsca

  • Torus Gdańsk, al. Grunwaldzka 413

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • nie noe ten dźwig

    nie no ten dźwig to przegięcie mało funkcjonalne wszyscy by ja króliki biegali przez jezdnię Natomiast kładka ciekawy pomysł tylko tak sobie myślę kładka to kładka gdzie woda? również żadna rewelacja :-/ może lepiej jakieś taśmociągi po co mają ludzie używać swoich mięśni jeżeli rozumu nie używają ???

    • 1 1

  • jak zwykle wygrał najtoporniejszy kloc (1)

    ciekawe jaka była argumentacja, może że nie będzie się brudzić bo już wygląda na brudne

    • 3 1

    • zupełnie nie zgadzam się z twoja opinia, uważam ze wybrany projekt jest najbardziej praktyczny i estetyczny z zaprezentowanych na tej stronie.

      • 0 0

  • No tak bardzo pasuje do klimatu Oliwy. (4)

    psełdo nowoczesność. Pomyśleć trzeba czasem. Projekt w stylu starej architektury też jest dobry.

    • 7 3

    • dokładnie (3)

      tak zawsze jestem wręcz zafascynowany, jak moga być niektóre budowle oderwane od rzeczywistości- nawet tak patrząc na te wizualizacje widać, że projektanci nijak zwracają uwagę na ład przestrzenny tego miejsca, mianowicie przewija się tylko czasem budynek alchemii, nie widać natomiast nowych budynków UG ani (choć w dalszej odległości) Hali Oliwia czy kompleksu Oliva Bussines Centre, kładka powinna być wkomponowana w otoczenie i stanowić co najwyżej "smaczek" dla ciągu al. Grunwaldzkiej.
      TYM BARDZIEJ nie widzę tam miejsca na jakieś pylony podtrzymujące konstrukcje...

      • 2 1

      • O jakim klimacie tego miejsca dyskutujecie? (2)

        Castorama, Media Markt, nowe budynki UG, myjnia samochodowa. Po drugiej jakieś kom pleksy biurowe? O czym Wy wogóle tu gadacie?

        • 2 0

        • Akurat są daleko od Starego Rynku Oliwskiego. A budynki przy Wita Stwosza mają mało sztukaterii.

          • 0 0

        • No tak, do tych

          prostych budowli pasuje wstęga i inne potworki jak ulał.

          • 1 0

  • pamietajcie o

    niepelnosprawych

    • 6 0

  • pierwsze miejsce

    ja zwykle wszystko na jedno kopyto. Ileż w Gdańsku stoi już budynków gdzie przednia - fasadowa ściana jest pochyła pod kątem - rzygać się chce

    • 2 2

  • Nie jest potrzebna żadna kładka (2)

    co to za bzdura.Wszyscy kierują się w stronę Kołobrzeskiej a tam jest przejście dla pieszych.Jak ktoś bardzo chce coś zmienić to może przejście podziemne. Usprawni to ruch samochodow na skrzyżowaniu.

    • 0 3

    • jak nie jest potrzebna ?!

      JEST POTRZEBNA I TO BARDZO !

      • 0 0

    • jest inwestor, sa koncepcje

      PROSTE

      • 1 0

  • wszystkie normalne kraje odeszły od budowania kładek w centrach miast (4)

    ale nasi urbaniści z BRG zatrzymali się umysłowo w epoce Gierka, gdy szczytem techniki i dobrego smaku był blok z wielkiej płyty i betonowe donice na kwiaty bielone wapnem

    • 95 18

    • tak właśnie! (2)

      tylko tunel dla samochodów! mógłby się zaczynac na wysokości skrzyżowania z Wojska Polskiego, a konczyć przy salonie Citroena w Oliwie. A góra tramwaj, ciąg pieszy, ścieżka rowerowa, usługi i mieszkania. Po drodze kilka wyjazdów z tunelu: Abrahama, Kołobrzeska/Bażyńskiego.

      • 12 1

      • taaaaa to wspaniały pomysł

        a ja mam lepszy:
        schowac wszystkie drogi pod ziemią (czemu taki krótki odcinek), na wierzchu niech kwiatki rosną,
        a w drugim etapie wprowadzić teleportację miedzymiastową :)

        Swoja drogą: te "kilka wyjazdów" zajełyby prawie tyle miejsca ile teraz zajmuje ten odcinek Grunwaldzkiej + parę wyburzeń budynków.

        • 1 2

      • Marzeeeenia

        Te duże i te maleńkie

        • 2 0

    • Ciekawe skąd to wiesz...

      Objechałeś gruntownie te kilka tysięcy miast we wszystkich "normalnych państwach" i sprawdziłeś? Czy może gdzieś są publikowane dane typu "w naszym normalnym państwie nie budujemy kładek". Wkurzają mnie tacy mądrale, "światowcy"... Jasne, wokół nas powstają same bloki z wielkiej płyty i betonowe donice na każdym rogu.

      • 4 2

  • buhaha (2)

    jaka nagroda jest za ten konkurs???
    bo moje dziecko tez chce wystartować a kładki potrafi rysować jak nikt inny już pół ściany mam w jego projektach i stwierdzam że ma lepsze zdolności nisz ci PSEUDA ARCHITEKCI sorki ale jeszcze trzeba wam 30 lat nauki. A tak po za tym trzeba czasem obejrzeć rejon zagospodarowania nim coś wymyślicie!
    bo góano pasuje w kiblu a nie na ulicy.

    • 1 1

    • (1)

      zycze powodzenia pseudo znawco, pokrzykiwac kazdy potrafi , kladki nie sa takie zle, oby same takie byly w 3city ...

      • 1 0

      • boli prawda

        że nie potraficie kontrastować budowli do terenów przyległych, próbujecie zrobić wrażenie czymś nowatorskim co się nie sprawdza w takim terenie.
        To z takimi wizjami może na starówce wybudować drugi zieleniak bo idealnie kontrastuje z kamienicami(otoczeniem)
        musicie się jeszcze dużo uczyć.

        • 1 1

  • zaróbcie tam TUNEL dla samochodów, a pieszych zostawcie na ziemi! :P (2)

    Sopot potrafi i im się udało, a Gdańsk jak zwykle, proste sprawy komplikuje.

    • 6 1

    • jak chodzi ci o tunel przy molo

      to pomyśl nad tym dlaczego on tam musiał powstać:
      sezon letni tłumy turystów przemieszczających się przez ta jezdnie( w samo lato tam się przemieszczało o 80% więcej ludzi niż przez grunwaldzką przy hali oliwi)

      • 0 0

    • tunel jest o wiele bardziej kosztowny !

      • 0 0

  • (1)

    Przez takie dziwolongi Gdańsk traci swój urok miasta starożytnego. Niech sobie w Gdyni realizują takie projekty - ma ona od gromu miejsca na takie coś

    • 2 0

    • miasto starozytne - oliwa?

      GTARULACJE

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane