• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak mogłaby wyglądać zabudowa przy Toruńskiej

Ewa Budnik
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Spory obszar Starego Przedmieścia ma szansę na kolejne zmiany. Na działce po dawnym dworcu przy ulicy Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska inwestor prowadzi prace porządkowe. Absolwent Politechniki Gdańskiej prezentuje, jak mogłaby wyglądać zabudowa tego terenu.



Jaką zabudowę widziałbyś na tym obszarze?

We wrześniu ubiegłego roku Invest Komfort kupił od PKP grunt w wieczystym użytkowaniu przy ulicy Toruńskiej. Na działce trwają prace porządkowe. Teren znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej, dlatego urząd konserwatora wydał pozwolenie na wyburzenie budynków.

- Realizowane na terenie działki przy ulicy Toruńskiej prace mają na celu wyłącznie uporządkowanie terenu. W związku z niedawnym zakupem działki, nie ma jeszcze sprecyzowanych planów, które określałyby przeznaczenie, jak również charakter inwestycji na tym terenie - mówi Iga Marmołowska - Jakowiecka, specjalista ds. marketingu i PR w firmie Invest Komfort.

Nowy plan zagospodarowania nadal jest w trakcie uchwalania (od 2006 roku).

Czytaj także: na zaniedbanej działce przy Chmielnej powstanie zabudowa mieszkalno-usługowa z hotelem

Dla działki, którą kupił Invest Komfort w nowym planie przewidywana jest zabudowa mieszkaniowo - usługowa ze strefowaną wysokością od 15 do 22 m; im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa ma być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

***

Michał Zawer, absolwent Politechniki Gdańskiej, obecnie właściciel pracowni 3dm architekci, swoją pracę dyplomową poświęcił opracowaniu koncepcji urbanistycznej i funkcjonalnej dla tego terenu. Projekt oparty został o zapisy planu zagospodarowania uchwalonego w 2002 roku.

  • Tak, według projektu dyplomowego Michała Zawera, mogłaby wyglądać nowa dzielnica nad kanałem Motławy. Inspiracją dla tego projektu była dzielnica HafenCity w Hamburgu.
  • Na wodą, przy samej Toruńskiej według projektu miałby powstać obiekt o funkcji sportowej, kulturalnej, być może częściowo gastronomicznej lub biurowej, który tworzyłby dzielnicowe centrum i wspomagał integrację mieszkańców okolicznych osiedli.
  • Przeszklona sala gimnastyczna miałby szansę stać się integralną, żyjącą, częścią nowo powstającego osiedla.
  • Wyraz architektoniczny tego obiektu to przede wszystkim jego niespotykana - wkomponowana w miejsce - bryła, duże przeszklenia i zmiana rytmu na elewacji.
  • Plansza obrazująca rozwiązanie urbanistyczne dla projektowanego terenu.
  • Plansza urbanistyczna obrazująca lokalizację projektowanego terenu.

- Miejsce pierwszego kolejowego dworca w Gdańsku przylegające do fortyfikacji nowożytnych, rzeki Motławy oraz Nowej Motławy to obecnie zdegradowany teren kolejowy, sąsiaduje z nowoczesną zabudową mieszkaniową, która powstała w tym obszarze w ostatnich latach i powstaje nadal, ale także z historycznymi dzielnicami Stare Przedmieście i Dolne Miasto. Takie położenie terenu, w samym środku skomplikowanej i zróżnicowanej socjologicznie tkanki miejskiej, wymusza w moim odczuciu usytuowanie na nim - oprócz zabudowy dopuszczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - również architektury integrującej wszystkie wymienione obszary - tłumaczy założenia swojego projektu Michał Zawer.

Na podstawie takiego założenia młody architekt stworzył projekt urbanistyczny dla całego obszaru południowego cypla Wyspy Spichrzów. Inspiracją był tu projekt urbanistyczny dzielnicy Hamburga - HafenCity.

"Połączenie" nowej tkanki z istniejącym od południowego - wschodu osiedlem Kamienice nad Motławą osiągnięte zostało poprzez domknięcie, niejako uzupełnienie, kwartałów zabudowy. Od strony zachodniej, czyli od strony basenu Żabi Kruk powstała przewidziana w planie zagospodarowania promenada. Jednak aby atrakcyjny teren został maksymalnie wykorzystany, nad promenadą oraz częściowo nad wodą nadwieszone zostały budynki. Projekt zakłada przemieszanie funkcji mieszkaniowej z biurową oraz usytuowanie w strategicznym miejscu zabudowy integrującej dzielnicę, w tym przypadku budynku usługowo-sportowego.

- Pomysł na stworzenie obiektu multifunkcjonalnego, odpowiadającego na zapotrzebowanie dzielnic oraz przyciągającego uwagę powstał po wnikliwej analizie sprawnie działających obiektów o podobnych funkcjach w innych miastach Europy - mówi Michał Zawer.

Budynek łączyłby istotną dla mieszkańców otaczających osiedli komercyjną funkcję sportową (sala gimnastyczna, siłownia) z funkcją kulturalną (biblioteka multimedialna, mała sala koncertowa, kino) oraz komercyjną (gastronomia, biura) umożliwiającą finansowe utrzymywanie obiektu.

- Budynek ze względu na umiejscowienie i nietypową funkcję ma bardzo dynamiczną formę. Najważniejsze elementy zaakcentowane są w postaci zmiany rytmu. Duże przeszklenie, przecinające całość bryły ma zachęcać do wniknięcia do wnętrza lub przejścia na drugą stronę, na dziedziniec. Elementy nadwieszone oprócz dynamicznego wyglądu umożliwiają wykorzystanie walorów widokowych - tłumaczy autor projektu. - Sala koncertowa znajduje się w miejscu pięknej panoramy całego Głównego Miasta, przeszklenie biblioteki umożliwia natomiast widok na oś rzeki Motławy.

Opinie (140) 3 zablokowane

  • Gdzie tu podobieństwo do Hafencity?

    W Hamburgu przy Hafencity zachowano i odrestaurowano zabudowę poprzemysłową z XIX w. Z przedstawionych wizualizacji wynika, że w Gdańsku pozostałości dawnego dworca kolejowego mają zostać wyburzone. Czy podobieństwo polega na tym, że w Hamburgu chroni się zabytki, a w Gdańsku się je burzy?

    • 4 3

  • Panie Michale... (2)

    HafenCity w Hamburgu wzbudzało w tamtym mieście od początku ogromne kontrowersje i Niemcy do dziś plują sobie w brodę,ze zbudowali "coś takiego". Poleciało za to kilku waznych urzędników,a sam kompleks budynków świeci pustkami.Hamburczycy bardzo go nie lubią. A tak ogólnie - pomysł FATALNY !!! Pan chyba nie jest z Gdańska.

    • 17 8

    • (1)

      Podaj łącze do artykułu o tych urzędnikach, może być po niemiecku.

      • 1 1

      • Czytałem go kilka lat temu,

        gdy mieszkałem w HH. Mógł to być rok 2007 lub 08. Prawdopodobnie "Hamburger Abendblatt".

        • 3 1

  • budować na mieście

    takk, zrobić mały Amsterdam, wszystkie te kanały i kanaliki na starym mieście powinny być przy brzegach wraz z promenadą do spacerowanie obudowane kamieniczkami i kamienicami mieszkalnymi, z kawiarenkami i innymi lokalami usługowymi na dole, zróbmy wreszcie w tym naszym mieście miasto, a nie na starym mieście pełno bud, pawilonów i innych baraków, w których siedzą jakieś firmy i trzepią biznes, a miasto wstyd miastem nazwać; proszę jak pięknie prezentuje się promenada przy marnie, nowa zabudowa i od razu to wszystko wygląda jak miasto; a co do stylu, to łączenie nowoczesnych kloców, które chociaż współczesne, to przypominają myśl techniczną z lat 70-tych tylko w nowszej wersji, czas na coś godnego 21 wieku, coś co będzie ładne, będzie przypominało o historycznym charakterze miasta i coś co nada nowoczesny akcent; brak nam wizjonerów z prawdziwym talentem

    • 9 6

  • bez głowy znowu (1)

    Czyli wg słów pani rzecznik Invest Komfort kuił działki bez narzuconego przez miasto planu czy sugestii charakteru zabudowy. A więc zrobi to co mu się będzie najbardziej opłacać: mieszkania, biura i lokale użytkowe. Bez dbałości o to żeby stworzyć przyjazną przestrzeń miejską. Po prostu sprzedany kawałek Gdańska, który stanie się blokowiskiem. Wizja tego młodego architekta jest denna. Cóż oddaje to jak są kształceni. Również bez planu.......

    • 26 6

    • To nie do końca tak

      Żeby cokolwiek zbudować, musi być mpzp albo wydane warunki zabudowy, więc spokojnie - aż takiej samowolki jaką Pan tu kreśli raczej nie będzie ;)

      • 3 1

  • A może by tak bez inspiracji cudzymi pomysłami... (7)

    Ktoś kto się inspiruje cudzą wizją to dla mnie d*pa nie architekt i te kloce może pasują do zabudowy Hamburga ale nie do Gdańska, niech Gdańsk zostanie gdański.

    • 115 29

    • Jesteś tak samo mądry jak ten architekt (1)

      W tej propozycji nie ma NIC (poza wodą) co by nawiązywało do Hafen City. To, że gościu tak powiedział, nie znaczy że tak jest w rzeczywistości.

      Polecam na własne oczy zobaczyć jak można odrestaurować dzielnicę, zachowując jej historyczny charakter, gdzie nowoczesna zabudowa WKOMPONYWUJE się w starą i razem tworzą wspaniały krajobraz.

      Niestety ten architekt widział chyba tylko zdjęcia w Wikipedii.

      Bilety do Lubeki nie są drogie, z Lubeki za kilkanaście euro, godzina jazdy autobusem i jesteście w Hamburgu.

      • 6 3

      • odpowiem cytując powyższą odpowiedź

        " nie wiem co w tym przypadku chciałbyś zachować i odnawiać? baraki po PKP? teren po PKP jest terenem POST - PRZEMYSŁOWYM. był tu dworzec towarowy, magazyny, port towarowy i gazownia. które z tych obiektów chciałbyś/ chciałabyś przywrócić do życia?
        poczytaj najpierw trochę o historii Gdańska/ terenu o którym piszesz, zanim zaczniesz się wymądrzać ;) polecam np. "akademię rzygaczy"

        • 3 3

    • W gruncie rzeczy to twoja wypowiedź jest bez sensu

      Gdańsk i jego historyczna zabudowa ma wspólne korzenie z Hamburgiem, więc twój wywód jest sprzeczny

      • 1 1

    • (2)

      a co dla Ciebie to znaczy ? Chyba nie jesteś zwolennikiem odbudowy obwałowań miejskich, ponieważ tak urokliwie wyglądały. Sorry, zapomniałem jeszcze o nieczynnych dźwigach stoczniowych. Też będzie ładny widok na cudzy koszt.

      • 10 14

      • (1)

        odpowiem na drugie najpierw, dźwigi jak już to, sa czynne i będą do 2018 r ciężko pracowaly. a potem jako element nie zapożyczonej i nie inspirowanej panoramy gdanska innymi miastami która, się wpisala w nasz krajobraz będą dumnym pomnikiem ludzi którzy tam przez ponad 100 lat pracowali.
        staram się zrozumieć mlodziez która,kupując telefon komórkowy to, po trzech dniach jest to dla nich zabytek .

        teraz na pierwsze pytanie odpowiem, :domyślam się ze jesteś mieszkancem z jednych satelitarnych osiedli dumnie nazwanych apartamentowcami.
        proszę cie nie porównuj 1000 letniego gdanska do swojego betonowego osiedla z betonu oblozonego tanim styropianem.

        • 10 10

        • Źle się domyślasz. Od urodzenia jestem gdańszczaninem (lata pięćdziesiąte). W pierwszym pokoleniu, ale dziadkowie i rodzice pochodzą z Gdyni. W przeszłości dumni mieszkańcy Gdańska jak skończyła się koniunktura na budowę statków to bez sentymentów zrezygnowali z ich budowy na Łasztowni i przerzucili się na bardziej intratne w tym momencie remontowanie na Brabanku. Zawsze szli z duchem czasów i kształtowali przyszłość. To Gdańsk na obecnych terenach Polski należał do awangardy myśli, sztuki i techniki. Stawiajmy pomniki ale nie zawalidrogi.

          • 12 1

    • nikt nie tworzy w próżni, każdy artysta czymś się inspiruje- co nie znaczy, ze naśladuje, tylko, że twórczo przekształca, dostosuje do swoich wizji, innych okoliczności itp. Np. renesans był inspirowany antykiem, najpiękniejsze budowle Gdańska manieryzmem niderlandzkim itp.

      • 8 2

  • pewnym jest

    ze przynajmniej nie powstaną blokowiska jak na terenach wzdłóż obwodnicy i droga będzie zrobiona

    • 2 3

  • wstyd zeby w centrum miasta byly tereny jak z afrykanskiej miesciny,trzeba cos tam zrobic

    • 8 3

  • koncepcja jest niezła

    podoba mi się pierwsza wizualka, woda ładne budynki z centrum młodzieży wyspa, ale to tylko projekt studenta, wszyscy się przejmują, a wyglądać będzie pewnie zupełnie inaczej i nie szybciej jak za kilka lat. Byłam np w Menchasterze w okolicach Academy of English była i stal i beton i szkło do tego oświetlenie i bardzo mi się podobało, było nowocześnie, najważniejsze aby były w miastach duże przestrzenie i zieleń w okolicach, a Gdańsk ma sporo miejsc zachowujących swój historyczny klimat. Nie wiem czym tu się podniecać w tym temacie...

    • 5 6

  • ...

    wypitalać z tych terenów !

    • 4 9

  • Brawo.

    Dobry projekt .Budowac i nie zwracac uwagi na wiecznych narzekaczy i samozwanczych architektow i ekspertow od wszystkiego.

    • 7 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane