• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • OPAT nie jest potrzebny, a tym bardziej za kasę z budżetu państwa... (9)

    Proponuje włodarzom Gdyni, Rumii, Redy, Wejherowa którzy już stworzyli własne małe trójmiasto i szerokim strumieniem olewają inicjatywy tworzenia aglomeracji trójmiejskiej SAMEMU wybudować obwodnicę.
    Tylko nie płaczcie że się nie da. Patrzcie na Pruszcz, sam buduję obwodnicę, sam postarał się o dofinansowanie i realizuje inwestycje która początkowo miała obciążać budżet w 80%!!!
    Dalej składajcie pokłony pajacowi Szczurkowi, głosujcie aby poprawił wynik z ostatnich wyborów, olewajcie inicjatywy aglomeracyjne a wtedy zmienimy rozkłady jazdy skm i częściej będą jeździć do Pruszcza :0

    • 9 8

    • (2)

      Gdynia większość swoich inwestycji z ostatnich lat zrobiła za swoje pieniądze koleżko ;)
      prezydent pruszcza dostał pieniądze z UE na przystanek SKM, przez co zwiększył swój udział w SKM. gdynia nie dostała dopłaty bo gdańsk i przystanek śródmieście jest ważniejszy
      tyle, że SKM działa tylko i wyłącznie dzięki dotacją państwowym i z tego się utrzymuje

      • 3 2

      • Wymień 3 słownie trzy duże (powyżej 30 mln dla Gdyni:) inwestycje które Gdynia (1)

        wykonała bez wsparcia UE.

        I co? Cisza...

        • 1 2

        • Stadion GOSiR, drogi przystadionowe, Centrum Hipoterapii, Dom Pomocy Sołecznej, itd. itp.

          • 2 0

    • Chore myślenie chorego z nienawiści gdańszczoszka (1)

      Człowieczku zrozum, ze rozwój dróg działa na plus dla całego regionu, lepsza komunikacja drogowa oznacza szybszy rozwój gospodarki, większe szanse na zabudowywanie nowych terenów i lepszą komunikację naszego regionu z resztą kraju.
      OPAT jest naturalnym przedłużeniem obwodnicy, czy gdyby wstrzymano budowę obwodnicy południowej tez byłbyś taki mądry? Dlaczego Gdańsk nie dał przykładu i sam nie finansuje pfu nie postarał się o finansowanie tej inwestycji?

      Dalej składaj pokłony pajacowi o włosach koloru majonezu i gumowemu donaldowi :-)

      • 3 5

      • Chore myslenie chorego z nienawisci, powiadasz hmm...

        • 1 1

    • (3)

      Nic dodać nic ująć. A dla Szczurka najlepiej taczka... może kiedyś jak ordynacja wyborcza wymusi min frekwencję żeby wybory były ważne poznamy prawdę jak to było z poparciem dla Szczurka. Ponad 80% GŁOSUJĄCYCH a ile %uprawnionych do głosowania? Może ktoś wie? Bo te dane to okropna tajemnica. Arytmetyka jest prosta: dla przykładu na łatwych liczbach - 100tu uprawnionych, głosuje 20tu z czego 80% na Szczurka co daje 16ście głosów. A propaganda pisze "Szczurek wygrał z najlepszym wynikiem w kraju! 80%". A tak naprawdę wybierają się koledzy z Samorządności.

      • 7 4

      • paper (2)

        Nie narzekaj na Szczurka. Wszyscy narzekają na Szczurka, ale jak przyjdzie co do czego to na niego głosują.

        • 0 0

        • Przeprowadź się do Gdańska będziesz miał wspaniałego Prezydenta

          i wybranego w uczciwy sposób

          • 0 0

        • Problem w tym, że nie ma alternatywy. Podobnie jest w Gdańsku.

          • 0 1

  • (5)

    No jak już Stempa się tym tematem zajmuje, to na pewno nic z tego nie wyniknie. To przecież 1-szej klasy specjalista od wyszukiwania "obiektywnych" przyczyn które uniemożliwiają. Najlepiej niczego nie robić bo nie będzie problemu. Dlaczego Gdynia w 100% inwestuje z własnego budżety niektóre kosztowne inwestycje!? Czy nie lepiej przeznaczyć te środki na 'wkład własny' a resztę pozyskać z np.funduszy unijnych jak to się robi w Sopocie, czy Gdańsku. Pawnie tak, ale żeby tak zrobić to trzeba jeszcze wiedzieć jak, a to już przerasta możliwości "doktorów" z magistratu w Gdyni.

    • 8 4

    • niekoniecznie (4)

      chodzi tutaj o "możliwości doktorów"
      większe znaczenie ma tutaj niestety przynależność partyjna. Samorządność to nie jest PO, to są konkurenci ;)
      najprostszy sposób, żeby załatwić rywala ?nie dać mu finansowania.
      ludzie w GDDKiA są z klucza partyjnego tak samo jak ci, którzy rozdzielają fundusze (tysiące nowych urzędników)

      • 2 3

      • (1)

        Czyli UE też patrzy na to, w którym samorządzie jest PO, a w którym nie?

        • 2 0

        • dopłaty rozdaje województwo

          • 0 1

      • (1)

        No proszę! I znalazło się wytłumaczenie 'obiektywne': "ciemne moce PO". To mi przypomina tę anegdotę o Żydzie, który skarży się do Boga, że mimo modlitw i dobrych chęci nie wygrywa w totolotka, a Bóg na to: "a wysłałeś los?". Pozostawiam do przemyślenia... Moim zdaniem Gdynia blado wypada w porównaniu z Sopotem i Gdańskiem w tych kwestiach i trzeba już głośno na to wskazywać.

        • 4 2

        • oj naiwniaku

          polecam Ci znaleźć w necie rozmowę z prezydentem Dutkiewiczem jak na co dzień wygląda rządzenie gdy nie jest się z PO
          obiektywne to są tylko podręczniki

          • 0 1

  • Bez tej obwodnicy duża część regionu jest komunikacyjną dziurą. Dlaczego tereny wokół Gdańska są faworyzowane? Żenująco słaby (1)

    jest nasz obecny rząd!

    • 3 2

    • nie tyko słaby ale sPOlegliwy i stronniczy

      Gdynia i przyległe Małe Trójmiasto, nawet na najbardziej potrzebny OPAT - mimo wyłożonej własnej kasy, nic nie otrzymuje.
      Rząd strzela sobie w kolano, bo jak turyści przyjadą do Władysławowa odwiedzą Kose helską, chyba, że w ten sposób ratują Grecję z niemieckiego porozumienia?,

      • 2 1

  • Szczurek przecież woli budować lotnisko w Kosakowie (2)

    czyli ma pieniądze. Jeśli Gdynia ma mogłaby je przeznaczyć na OPAT

    • 2 3

    • szczurek ma pieniądze to powinien je dać Gdańskowi, bo ten nadmiernie się zadłużył.

      a jeszcze tyle potrzebuje na Euro 2012

      • 3 2

    • Obwodnica Północna byłaby też doskonałą drogą dojazdową do przyszłego lotniska

      • 1 1

  • Dodajmy do tego jeszcze z 10 (3)

    to bardziej realne będzie.

    • 11 0

    • O jednym zerze zapomniałeś... (2)

      • 1 0

      • To już nie będzie samochodów, bo się ropa skończy. (1)

        A rowery dwupasmówek nie potrzebują.
        Chyba, że będą samochody na olej z Biedronki (podobno już są prototypy) lub na łupki - wrzucasz łupek i dajesz gazu!!!

        • 0 1

        • Chłopie, samochody to i na wodór mogą jeździć

          lub na energię słoneczną. Tylko to się nie opłaca możnym tego świata.

          • 0 0

  • wygląda rewelacyjnie. Oby powstała ta droga, chociaż wiadomo... KASA ;((

    • 0 0

  • 2078

    2078 nie wczesniej

    • 0 0

  • gdyby Donald dał spokój z berlinką (2)

    to byłby OPAT. podziękujcie mu przy wyborach

    • 31 34

    • ja Tuskowi już dziękuję, że

      nie dopuścił do władzy i nie dopuści ponownie PiS. To byłaby katastrofa jeszcze większa niż jest teraz. A i tak już pisiory mówią, że nie będzie owoców i warzyw lub będą jeszcze droższe, bo Tusk poprosił Putina, aby mrozy i śniegi na długi weekend przysłał z Syberii. Paranoja

      • 3 7

    • Tobie już dziękujemy

      • 7 5

  • Nie dziwie się ,że nie ma kasy na tak drogi projekt. Szczurek nie potrafi wybudować tunel na Puckiej a marzą mu się takie drogie rozwiązania.

    • 2 2

  • az dziw bierze ze poludniowa buduja az furczy (2)

    metropolitalna chca zbudowac pomimo tego ze jest bez sensu dla ruchu lokalnego a opat kazdy ma w pupsq...ciekawe czemu? bo sie opat niemiaszkom i ruskom nie przyda zeby ichnie tiry go rozjezdzaly oto jest odpowiedz :D

    • 3 4

    • może warto ją zatrzymać po co budować drogi budujmy POlitykę

      • 0 0

    • tak i jeszcze mgłe produkują i hel rozpylają

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane