• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • coz budujcie , budujcie ale nie wypisujce coby bylo gdyby , od gdybania bic jeszcze nie powstalo

    • 1 0

  • moze nie trzeba wywalać milionów na tak bzdurne inwestycje jak wezeł Wzgórze...?

    • 2 4

  • łe tam, w przyszłym roku przecież koniec świata będzie :P

    • 0 0

  • OPAT - dziwna nazwa (5)

    Albo mówimy Trójmiasto, albo Aglomeracja Gdańska (a w zasadzie z uwagi na znaczącą rolę jaką odgrywa na tym obszarze Gdynia, jako drugie istotne centrum metropolitalne, to powinno się to nazywać Konurbacja Gdańska). Obwodnica Gdyni też by siadło. Powiem więcej - nawet Aglomerację Gdyńską bym kupił (jako wszystko na zachód od Sopotu). Ale jak widzę jak się wymyśla dziwne twory typu Aglomeracja Trójmiasta, tylko po to, żeby nie urazić czyjegoś ego, to mi ręce opadają. Nazwy obszarów zurbanizowanych biorą się od największych ośrodków i nie ma to nic wspólnego z niczyimi ambicjami, po prostu takie są przyjęte zasady.

    • 8 11

    • trójmiasto to jest na razie nazwa potoczna (3)

      ale język szybko się zmienia, a miasta zrastają się ze sobą co raz bardziej. już teraz w telewizji ogólnopolskiej co raz rzadziej mówi się gdynia czy gdańsk, ale trójmiasto za to ma dobre skojarzenia. sam gdańsk już tak dobrze się nie kojarzy - związki zawodowe i polityka.
      dlatego według mnie aglomeracja powinna nazywać się trójmiejską, bo i tak już teraz wszyscy mówią trójmiasto, a cóż dopiero za kilkadziesiąt lat

      • 4 5

      • Zanim napiszesz coś o odczuciach i skojarzeniach poczytaj jaka jest definicja słowa "aglomeracja" (2)

        ~

        • 2 1

        • sfinks?

          zamiast bredzić o definicjach, konkretnie napisz o co ci biega ;)

          • 0 0

        • gdańsk nie jest dominującym ośrodkiem

          nie może by mowy o aglomeracji gdańskiej, najwyżej konurbacja trójmiejska

          • 1 1

    • Filozofujesz, chodziło tylko o ładny skrót i nic więcej.

      • 0 0

  • AMEN!!! (2)

    ..będę sie za to modlić! oby moje prawnuki się doczekały!

    • 38 2

    • adam

      Nie wiem czy na tyle czasu wystarczy ropy naftowej

      • 4 0

    • praprapraprawnuki a może jeszcze jedno pra

      • 4 0

  • Plany, plany.......

    To sa dobre plany na stan dzisiejszy: ilsc samochodow na trasie, etc., tak wiec za 10 -20 lat taki plan bedzie znowu nieaktualny...
    Pamietacie, w PRLu - tez byly plany 5-letnie, 10-letnie.
    Nie dajmy sie wrobic.

    • 1 0

  • Niech zmienia nazwę

    na inną i zaczną w końcu budowę i za Wejherowo może Orlex niech o tym pomyśli,bo jaki będzie dojazd do nowych mieszkań,a w reklamie w radiu to już mówią,że jest obwodnica.Gdynia,Rumia,Reda i Wejherowo łączcie się i razem z funduszy każdy po etapie i będzie za 2 lata.

    • 1 0

  • Chyba bardziej 25 - 30 lat (1)

    Szkoda ze nie dożyje ,możliwości przejechania tą trasą. Swoja drogą bardziej sensowne było by przedłużenie planowanej obwodnicy metropolitalnej za Wejherowo i dalej wzdłóż drogi 218 do Karwii . Co rozładowało by korki w tej czesci 3 city i była by alternatywa dla turystów nad bałtyk.

    • 1 0

    • xxx

      Korki by rozładowało na parę lat. Potem by korki znowu się pojawią. Tak jest na całym świecie

      • 1 1

  • (1)

    Za 10-20 lat? To dorysujcie tam 10razy więcej aut! Wtedy będzie realny wygląd.

    • 5 3

    • Za 10-20 lat szwabskie szroty będą miały 30-40 lat, rozpadną sie ze starości i ruch zmaleje :)

      • 2 1

  • oprotestowuję ten projekt (1)

    nie widzę żadnej nowej świątyni. Czy od tego nie powinno się rozpocząć planowanie urbanistyczne, by nie zmieniać projektów ciągów komunikacyjnych. W takiej sytuacji

    • 6 4

    • migotka

      O co ci chodzi. Przecież w Polsce rosną jak grzyby po deszczu zarówno świątynie jak i markety, betonowe yuppiegetta, hurtownie, dorgi. Jeszcze ci mało?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane