• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • zamiast brzydkiej estakady nikomu niepotrzbny brzydki budynek "Brama Zachodnia"?

    skończ waść lobbować na rzecz kolegi (koleżanki?), który (a?) chce za wszelką cenę przekonać wszystkich o słuszności swych idiotycznych idei

    • 40 6

  • Panie Natręt!

    Znów Pan forsujesz utopijne pomysły? To już jakaś obsesja. Może pora udać się do specjalisty!!!

    • 44 7

  • zlikwidowania estakady (2)

    "Efekt zlikwidowania estakady w Bostonie" tyle ze tam cały ruch schowali pod ziemie!!!

    • 50 2

    • Oj tam, oj tam.

      Drobny niuans :-)

      • 13 0

    • DOKŁADNIE !

      Poszukajcie sobie na wiki Big Dig - całkowity koszt zakopania autostrad - ~15mld$.

      Jestem za zniszczeniem tego wiaduktu i połączeniem dolnego miasta ze stary ale z głową a nie na huraaa !

      Mi się marzy też odbudowa systemu obwarowań miasta, ale hehe to marzenia.

      • 10 1

  • Centrum nie dla samochodow (6)

    W Polsce byle obszczymur moze sobie kupic auto bo koszt utrzymania jest smiesznie niski i to powinno sie zmienic jak najszybciej. Centrum miast dla pieszych, generalnie w Gdansku jest za duzo aut i parkuja gdzie popadnie, za szyko jezdza jest masa wypadkow. Aut powinno byc o 60%mniej i centrum miasta zamnkniete dla ruchu. Jesli ktos nie ma garazu lub miejsca aprkingowgo to nie powinno sie pozwalac na rejestracje aut.

    • 18 41

    • te 60% wzięłaś z reklamy szamponu do włosów?

      • 17 3

    • w normalnym kraju każdy może sobie pozwolić na auto (3)

      i nie jest to żaden luksus, więc nie wyjeżdżaj tu z "polskimi obszczymurami", bo w d byłaś i g widziałaś

      • 15 5

      • każdego stać na ZAKUP,

        ale nie każdego (rozsądnie oceniającego swoje możliwości finansowe, a nie "zastaw się, a postaw się") na jego UTRZYMANIE. W Polsce ta świadomość też się już przebija z rosnącymi cenami paliwa i ubezpieczeń.

        • 4 1

      • Lepiej żyć w nienormalnym kraju ale bez smrodu i bez hałasu (1)

        W normalny mieście parking kosztuje majątek albo płacisz za wjazd samochodem do miasta. Dobrze że Kraków i Tallin nie są normalnymi miastami, tam samochodów brakuje w centrum.

        • 2 1

        • To może wszystkim kierowcom po kulce w łeb?

          Normalnym krajem nazywasz kraj bez WOLNOŚCI.

          Smród i hałas? Po 100 latach powinieneś w ogóle nie zauważać tego. Na wsi jest wprost bolesna cisza i dziwne zapachy. Brrrrrr Taki odruch Pawłowa budzący skojarzenia z biedą.

          • 0 3

    • Koszt utrzymania jest niski? Ile ty zarabiasz?

      O ile nie zarabia się dwa razy więcej niż minimalna pensja, by utrzymać auto trzeba zrezygnować z jedzenie, picia, prądu i kablówki.

      Walić centrum miasta, do którego droga jest ścieżką zdrowia. Tylko auto nią nie jest.

      • 0 2

  • pod tym artykułem wypowiada się chyba wciąż jedna i ta sama osoba

    pod tym artykułem wypowiada się chyba wciąż jedna i ta sama osoba. podobnie jak z walką pis i po - mają wynajętych ludzi ktorzy na każdym możliwym forum piszą te same chore idiotyczne teksty. dajcie już spokój. walczy jkaiś fan naskręta już to jest nudne. albo jakiś ograniczony typ, któy musi swoim samochodem podjechać pod same drzwi bierdonki albo warzywniaka. masz komunikacje miejską więc sobie poradzisz!

    • 12 23

  • co ten redaktor Natręt jara, że tak się zawziął i z 3 pasów zrobić jeden a korki to chyba będą po południu aż do Elbląga

    • 39 6

  • Piękny 'efekt' bostoński (2)

    został uzyskany po wpuszczeniu trasy w tunel tzw. Big Dig, co trwało blisko 15 lat

    • 48 1

    • 90% lemingów to łyknie. Lewactwo nie ma żadnych skrupułów z posługiwaniem się kłamstwem i manipulacją, kiedy chodzi przykrycie złodziejstwa utopijną lewacką ideologią.

      Będzie bezpieczniej i ekologicznej = będą korki, więcej smrodu spalin, nowe światła, trupy, i wreszcie wzrosną ceny niektórych nieruchomości

      • 9 6

    • w naszych realiach to będzie nie 15 lat, a druga wyspa spichrzów.

      • 6 0

  • (3)

    przejście dla pieszych ?
    super, można szpital obok śmiało budować.

    • 32 5

    • cmentarz

      • 3 1

    • i więzienie dla idiotów w samochodach

      • 3 1

    • Szpital dla ciebie!

      Na placu UE i węźle im. Carla Groddecka są przejścia dla pieszych. Może przedstawisz statystykę ile wypadków jest tam codziennie.

      • 1 1

  • lepiej się redaktorku weź za nową Słowackiego (4)

    ta ulica to dopiero dzieli dzielnicę i do tego te wielkie i wysokie ekrany zasłaniające całe domy, to już jakoś nie przeszkadza

    • 72 1

    • (1)

      Pan redaktorek ma gdzieś inne dzielnice. Codziennie rano musi korzystać z tunelu przy Żabim Kruku. Rozbolały go już nogi od pokonywania schodów, więc chce przejść na poziomie gruntu. A że z jego dolegliwościami niestety nie dostanie prawa jazdy mści się na wszystkich zmotoryzowanych...

      • 23 2

      • Może wystarczy trochę wagi zrzucić i już

        schody nie będą przeszkodą nie do pokonania :-) Facet w sile wieku, ech. A co tam Naskręt sądzi o nowych tunelach podziemnych które mają powstać na Podwalu Grodzkim i na Okopowe? Czy to nie jest schizofrenia? Zakopujemy tunele na Podwalu Przedmiejskim, ale budujemy nowe 100 metrów dalej? Likwidujemy estakadę, aby zbudować nową prawie w tym samym miejscu w kierunku Oruni? A ta koło Galerii Bałtyckiej nie razi? Może pora zacząć analizować temat kompleksowo zamiast się ośmieszać?

        • 24 1

    • Słowackiego jest przechlapana (1)

      warto nie tylko nie powtarzać starych błędów, ale rozwiązania kiedyś wdrożone kwestionować i myśleć nad poprawą istniejącej sytuacji.

      • 8 1

      • Starych błędów?

        Mówisz o inwestycji, która wciąż jest w trakcie realizacji. "Stary błąd", fajny eufemizm w tym przypadku.

        • 4 0

  • Pojedzcie do Osowej na skrzyzowanie Kielnieńskiej przy Biedronce (1)

    Zobaczcie do jakich niebezpiecznych sytuacji tam dochodzi. Kierowcy nie widzą pieszych schowanych za autami wychodzących wprost pod koła.

    Gdańsk nie ma kasy na remonty więc będzie wszystko likwidował. Szkoda że energia prezydencików nie idzie w kierunku usunięcia smrodu z Szadółek.
    Nie nie kupiłem mieszkania tanio w okolicy wysypiska (info dla troli pokroju halkiewicza).

    • 30 2

    • ostatnio mówili w radiu, że była kontrola sanepidu, która stwierdziła niedrożność studzienek odpływowych..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane