• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • How much taki article u Was cosztuje w ten trojmiasto? (1)

    Ja by zamowil podobny, zeby te duze Bazylike NMP zaorac i moj sklep tam postawic jako rewitalizacja, OK? Duzo ludzi s koszykami bedzie spacerowac.

    • 40 7

    • Proponuje dziure przy Nocie, tez dobra lokalizacja...

      • 2 0

  • Tak nie będzie wyglądać! (4)

    Zapomnieli pokazać te sznury aut sterczących w jeszcze dłuższym korku, niż obecnie!

    • 32 3

    • w samochodach stojących w korkach są ludzie, którzy zwykle jednak myślą (2)

      jak będą stać tak długo, wielu z nich pójdzie po rozum głowy i będą szukali innych rozwiązań na codzienny dojazd do pracy. Być może niektórzy z nich nawet się domyślą, że poszerzanie dróg nie likwiduje korków, tylko je przesuwa gdzie indziej, a miejsce zamieszkania lub sposób dojazdu lub pracy można zmienić.

      • 2 6

      • Tak, jasne!

        Korek na podwalu był odkąd pamiętam i jedyne co się zmienia to to, że jest coraz dłuższy:) Więc nie ma co się łudzić, że to się zmieni! Będzie tylko gorzej!

        • 5 0

      • innych rozwiązań, czyli chyba podpalenia ratusza. bo nasza komunikacja miejska to kolejny problem, a nie rozwiązanie.

        • 4 0

    • Tam nie ma korków!

      Taj jest tylko ruch wolno płynący!

      • 2 0

  • Przenieśmy Motławę pod ziemię (2)

    Niedługo będzie wolny TBM to może dla Motławy wydrążymy nowe tunele, a istniejące kanały się zasypie.

    Będą nowe atrakcyjne tereny dla deweloperów i przynajmniej się nikt nie utopi

    • 31 3

    • coraz więcej humoru na portalu, coś drgnęło

      • 5 1

    • a ja bym zasypał

      co nieco po co tam przy Toruńskiej te ślepe wodne kanały. Tyle miejsca na nowe deptaki tak do wyspy spichrzów bym to zasypał i połączył deptak z Długą :)Kiedyś już podobno sporo zasypali czas zacząć drugi etap.

      • 2 1

  • BZDURY (1)

    autor tych idiotycznych artykułów nie jezdzi chyba Podwalem Przedmiejskim ani Okopową. Nie wszyscy mogą zasuwać rowerkiem do pracy i siedząc za biurkiem wymyslać podobne bzdury. Korki są chyba najlepszą odpowiedzią na te bzdurne wizualizacje.
    Nie ma alernatywnych dróg wiec gdzie samochody mają przejechac. Obwodnica Południowa jest dla tranzytu, a ruch wewnatrzmiejski, gdzie ma pojechać? Toruńską?

    • 38 4

    • jezdzi, jezdzi-bo mieszka w okolicy. To tylko swiadczy o jego kretynizmie lub celowym dzialaniu zleconym przez ,,Wujka,, Budynia!!

      • 9 1

  • ok (2)

    wiele inwestycji drogowych jest w gdańsku nie skończonych a już redakcja wymyśla następną ,musi być zachowana jakas zasada zdrowego rozsądku najpierw coś trzeba zbudować apotem rozbierać,czeka nas totalny paraliż komunikacyjny w śródmieściu o tym nikt nie pomyślał

    • 18 3

    • właśnie dopiero teraz zaczyna się rozpatrywać alternatywy

      lepiej uczyć się na błędach niż je powtarzać. Samochód nie jest jedynym ani głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 3 4

    • Spokojna twoja rozczochrana, tego pomyslu nie da sie zrealizowac przez najblizsze 40 lat...

      • 1 0

  • Ale to już było...........

    Zacofanie.Po co budować Sucharskiego, Węzeł Karczemki. Za pare bądź pare dziesiąt lat urodzi się następny idiota, który pomyśli i wprowadzi swój głupi pomysł. Gratuluję pomysłu. Gdańsk zawsze był w tyle więc jak się trochę jeszcze cofnie to nic się nie stanie. Nic się nie stało to ulubione powiedzonko naszych władz.

    • 20 2

  • A po cholerę estakada Słowackiego - Kosciuszki. (1)

    Przecież Wrzeszcz jest tak piękny, a ta cholerna estakada zasłania nam widoki.Myślę ,że póki czas trzeba ją zbuzyc i doprowadzic do stanu , jaki był.

    • 33 0

    • ja bym nie spieszył się z realizacją propozycji podszytych ironią.

      Warto poczekać, aż większej liczbie ludzi przyjdzie do głowy zgoda na prostą tezę, że poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko je przesuwa je gdzie indziej. Super, że wreszcie się w Gdańsku rozważa alternatywne modele rozwoju systemu komunikacyjnego.

      • 4 8

  • PARODIA A NIE WIZUALIZACJA (1)

    a gdzie sznury samochodów,w których decydenci nie będą stać w korkach

    • 29 3

    • coraz więcej decydentów wybiera rower

      i olewa korki równo

      • 3 5

  • Oddajcie w końcu Dolne Miasto Staremu. (4)

    Przez tą arterię tworzącą mur nigdy nie dojdzie do połączenia niegdyś całego ukłądu urbanistycznego Gdańska.

    • 12 22

    • Bzdury kompletne. (3)

      Już Ogarna jest miejscem, któego od dekady nie daje się zapełnić turystami pomimo stęków i wyjęków władzuchny kochanej. Dolnego Miasta nikt nie będzie obchodził bez względu na to czy tam będą tunele czy ruchome chodniki. I nie porównuj czasów, gdy Dolne Miasto było całkiem eksluzywną dzielnicą z czasami obecnymi, gdy jest przechowalnią dla meneli różnej maści.

      • 16 3

      • tak nie musi być (2)

        • 0 8

        • Na Starym i na Głównym Mieście

          po wymarciu wojennego pokolenia "pierwszych zasiedleńców" jest coraz gorzej z tkanką społeczną (pustostany; wynajmy mieszkań, których nie można sprzedać ze względu na kryzys - byle komu po kosztach), a co dopiero na Dolnym Mieście. Żadne zmiany układów drogowych tego nie zmienią.

          • 10 3

        • ale to nie jest kwestia

          estakady czy podziemnych tuneli. Wpierw trzeba zrewitalizować dzielnicę, a gdzie równa droga na Łąkowej? Jakieś parki? Jak z bezpieczeństwem?

          • 1 0

  • A ci dalej swoje?! Jak dosadniej ludzie maja sie wypowiedziec o tych chorych pomyslach? (1)

    Chyba faktycznie Adamowicz nie chce byc juz prezydentem.

    • 30 4

    • zamiast pisać dosadniej

      spróbuj poszukać argumentów - rozważ inne punkty widzenia. Na tym portalu jest ich dość dużo.

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane