• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Pozostawić estakadę i uprościć skrzyżowanie, zadbać o estetykę.

    Ruch będzie mniejszy, a sklepiki w tunelach ożywią te miejsca.

    • 8 5

  • Korków nie tworzą (1)

    buspasy, ani brak przejść podziemnych, ani brak estakad czy wąskie ulice. Korki tworzą samochody i to one w centrum miasta stanowią problem. Nie pomogą lamenty zmotoryzowanych, nie mam zamiaru czekać trzydziestu lat by kierowcy zmądrzeli jak ci na zachodzie i innych rozwiniętych miastach ucząc się na swoich błędach, że takie podejście jak mają dziś do niczego nie prowadzi. To można wydedukować już dziś i ochronić nas przed takimi błędami. Centrum miasta powinno być przede wszystkim dla pieszych zaś ruch tranzytowy w ogóle nie ma prawa wstępu do centrum. Tak musi być jeśli chcemy żyć w tym mieście znośnie.

    • 13 19

    • qwet

      Dokładnie!! Stworzyć przed miastem parking na 100tys samochodów i puścić z tego miejsca metro do każdego miejsca w gdańskU!!

      • 3 0

  • w " Wiadomościach" takie bajki

    żyjemy w świecie iluzji? czy takie " informacje" sa najważniejsze?

    co się dzieje?

    • 13 2

  • trotylu im się zachciewa

    • 0 6

  • ekrany (1)

    A gdzie byli ci wszyscy planiści kiedy uzgadniano nowe trasy z potwornymi ekranami dźwiękochłonnymi w środku miasta? czy te ekrany nie "tną przestrzeni"? a wystarczyło zastosować cichą nawierzchnie i byłoby cudownie.

    • 26 0

    • oprócz cichej nawierzchni potrzebne jest uspokojenie ruchu i redukcja jego skali

      nie tylko przez budowę garbów spowalniających, ale trafianie do wyobraźni mieszkańców jeżdżących samochodami.

      • 4 4

  • Mnie nurtuje jedno pytanie. (7)

    Dlaczego ten człowiek (M.N.) tak się naparł na ten temat? Który to już artykuł?

    • 36 8

    • ktoś mu pranie mózgu zrobił, a że redaktor intelektualistą nie jest i samodzielne myślenie nie jest jego atutem, to będzie głosił jedyną słuszną idee -czyli to co mu do bańki wbito..

      • 13 3

    • chyba ma jakiś interes w tym bo racjonalne to nie jest... (2)

      Wszedzie się buduje tunele aby było bezpieczniej, i światła nie blokowały jazdy samochodem a ten światła chce stawiać... Gościu jest z innej planety!

      • 13 3

      • (1)

        kłamiesz. podaj przykład gdzie sie buduje tunele dla pieszych. masz informacje przestarzałe o 30 lat.

        • 2 8

        • Pocytaj debilu informacje

          nt. planowanej reorganizacji ruchu drogowego i pieszego w obrębie Hucisko-Okopowa, a potem przeproś. Tam są w planie tunele dla pieszych!

          • 8 1

    • jak na razie drugi (1)

      będzie na pewno kolejnych kilka, aż wreszcie uzależnieni od szybkiej jazdy zaczną się zastanawiać i przestaną dyskredytować myślących o mieście inaczej.

      • 1 7

      • Tak jest! Pisz!! Pisz aż wszystkich przekonasz do jedynej słusznej racji!
        Dyktatorskie metody...

        Lepiej zrób demokratyczną ankietę, czy cie powinni z redakcji na pysk wyrzucić..

        • 6 1

    • bo to jest wazne i ciekawe

      • 1 0

  • DOSTANIEMY TUNEL TO MOŻNA WYBURZAĆ. (2)

    Dokładnie tak jak w Bostonie, wszystko poszło pod ziemię i to jest bdb pomysł choć drogi, a Panie Macieju ma Pan swoje 5 minut wrzucając coraz to nowe artykuły i wizualizacje (słabe jakościowo zresztą), uwziął się Pan na swoją wizję, bez brania jednak pod uwagę, że większość może nie podzielać Pana wizji.

    • 27 1

    • Ale o tym

      tunelu to już nie napisał

      • 7 2

    • kreta już kupilim za ciężkie pieniądze, to nie można go wykorzystać jeszcze raz i zrobić faktycznie przekop pod Gdańskiem

      • 4 1

  • karawana idzie i tak do przodu (5)

    Te wszystkie komentarze niezadowolonych przypominają sytuację,kiedy ktos przyzwyczail sie do swoich niewygodnych butow - cisna ale co tam.

    Nie pamietam tego ale prawdopodobnie, kiedy powstawala estakada wszystcy byli niezadowoleni bo brzydka, bo niepotrzebna, bo centrum zabija. Teraz tez jest tak - musimy wszystko opluc. Jezeli nie misli sie o perspektywie to zle, jezeli sie misli to ktos to negastywnie ocenia bo to mrzonki. Trzeba robic swoje i nie przejmowac sie wiecznym niezadowoleniem tych co lubuja sie w wykazywaniu ze wszystci inni to glupole, tych co niczym nie zadowolisz, tym co we wszystkim szukaja drugiego dna " bo przeciez to wiadomo...".

    Gdyby tym sie przejmowac - to nic nie zosaloby zrobione.

    • 12 27

    • Chrr... (1)

      Ty już nie misl! Ja cię BŁAGAM, nie misl!! Bo i śmieszno, i straszno.

      • 5 6

      • jakie to piekne blagac duzymi literami.

        • 3 4

    • te wizualizacje pokazują coś co nigdy nie powstanie

      trochę zdrowego rozsądku
      wystarczy spojrzeć na inwestycje obecnie realizowane - z takimi " trudnościami" problemami, które tak naprawdę wynikają nie z braku pieniędzy tylko sposobu zarządzania

      więc, o jakim niezadowoleniu mowa...

      • 7 2

    • I to jest komentarz na miarę impregnowanego betona (1)

      Macieja L. On dokładnie ma taką wizję mieszkańca Gdańska oraz konsultacji społecznych.

      • 5 3

      • konsultacji społeczne mają sens kiedy do czegoś konstuktywnego prowadzą,

        a na forum widzę te same uwagi, które są podnoszone przy każdym pomyśle na zmiany, to samo narzekanie i wieczne niezadowolenie, te same teorie spiskowe.. To nie są konsultacje z całą pewnością.

        A co do impregnacji - to też nie jest poziom, na którym normalni ludzie rozmawiają podczas konsultacji społecznych.

        • 1 0

  • Maciek znowu zapił... Maciek już mówiłem NIE PIJ

    • 26 5

  • Panie Macieju Naskręt! To się nazywa manipulacja! A nie artykuł!

    W Bostonie zlikwidowano estakadę, ale zamiast niej wydrążono w tym miejscu tunel dla samochodów.

    • 39 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane