• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Artykuł sponsorowany (1)

    Ładnie na tych wizualizacjach widać budynki, które mają powstać wzdłuż nowej (starej) ulicy. Konkretny teren, konkretna cena, konkretny zysk, tylko trzeba przekonać do tego bajeru tych co decydują i za sponsorować parę artykułów dla szarego tłumu.

    • 20 1

    • Akurat te nowe budynki w stylu wielkomiejskiej zabudowy to znakomity pomysl, podwale w tamtym rejonie wyglada w tej chwili jak

      • 0 2

  • co wy tu porownujecie Boston do podłużnej architektury Gdańska??? (4)

    który do developer teraz próbuje zrobic wała z mieszkanców i nasadzic w miejsce starej estakady swoich nacpanych budynków ze szkła, plastiku i g.wna?

    Porównywanie architektury i zabudowy urbanizacyjnej BOSTONU do wyjątkowo niekorzystnie ułożonego Gdańska (ograniczonego parkiem krajobrazowym z jednej strony i morzem z drugiej) to jak porównywanie Boeinga 737 do samolotu rolniczego PZL Swidnik. Niby jedno i drugie lata, wiec obydwa to samoloty. Te miasto niedługo bedzie przypominało fabrykę szkła a nie tysiącletni gród !!!

    • 26 4

    • podłużna nie jest architektura tylko układ urbanistyczny Gdańska (3)

      położenie między parkiem krajobrazowym a wodami Zatoki Gdańskiej to nie przejaw niekorzystnego położenia, ale wartość, którą warto wykorzystać.

      • 6 3

      • tak, ale nie w przypadku takiego likwidowania głownej arterii (2)

        • 4 3

        • przedstaw argumenty, a nie swoje emocje (1)

          • 3 6

          • to nie są emocje, nie mieszkam pod tą estakadą, wiec nie mam sie i czym emocjonowac ale prosze bardzo

            estakada nalezy do rozwiązań komunikacyjnycgh zapewnieniających sprawne i bezkolizyjny przepływ pojazdów, również w celu umożliwienia ruchu pieszych ponad jezdniami o dużym natężeniu ruchu, który jest tam wyjatkowo duży. Jesli teraz ktoś ja zlikwiduje i nie wybuduje czegos w zamian np. tunele dla samochodów to miastu w tym miejscu grozi PARALIŻ. Jest to jedno z 3-ech największych skrzyżowań w centrum Gdańska, te jedno zakorkuje Gdańsk.
            Druga rzecz w opisie umieszczono zapis jakoby na podwalu były TYLKO 2 pasy ruchu w jednym kierunku, co jest bzdurą, bo pasów jest wiecej. Ktoś nie umie liczyc. Rozumiem, ze po tej tzw. rewitalizacji bedzie ich mniej niz dotychczas (że nie wspomnę o estakadzie nad krzyżówką). To takze nie rozładuje tu ruchu.
            Słowem: to najgłupsze rozwiązanie jakie do tej pory zaproponował gdański magistrat i wydział urbanistyki.

            • 5 0

  • Dzisiaj mamy Prima Aprilis? (1)

    • 19 1

    • Nie. Spóźniony psikus "halloweenowy" :-)

      Taka makabreska na miarę naszych włodarzy i ich pupili.

      • 0 0

  • A Naskręt swoje.

    Z uporem maniaka.

    • 25 2

  • Maciusiu dorosnij

    "Efekt zlikwidowania estakady w Bostonie" to efekt wybudowania TUNELU

    • 25 2

  • Gdzie cytat?

    Redaktorze brakuje nam jakiegoś fajnego cytatu, życiodajnego jak tlen fragmentu złotej myśli inżynierskiej, pioniera wyznaczającego nowe trendy, przed którym czoła chylą światowego formatu tuzy z branży - Macieja Naskręta.

    • 12 2

  • W wizualizacji zapomniano dodać wszechobecne reklamy,

    tablice i szmaty reklamowe.

    • 16 1

  • Redaktor nieźle opłacony.

    Będzie przynajmniej raz na tydzień robił pranie mózgu.
    Może się nie udać, ludzie są ślepi do pewnego stopnia. Panie Tusk czas się przyjrzeć swoim w Gdańsku, bo straci pan wszystkie głosy.

    • 17 5

  • Zamęt w głowie dziennikarza (1)

    Ten dziennikarz jest stuknięty. Facet pisze takie bzdety, że go jeszcze w tym portalu trzymają !!!

    • 33 5

    • Typowy artykuł na zamówienie biznesowe

      • 8 2

  • Puścić ruch ul.Długą (1)

    tak jak było kiedyś a z Podwala zrobić deptak.

    • 25 1

    • hehe

      Dokładnie o to chodzi nowym właścicielom, nowych mieszkań przy Toruńskiej.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane