• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Nie jestem kierowcą, więc mi wisi... (2)

    Ale nie rozumiem, po co likwidować wygodny lewoskręt i przejścia podziemne? Jak na razie nie słyszałem racjonalnych argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem. Zastanówmy się.
    1) Estetyka. Po pierwsze, w takim miejscu funkcjonalność i bezpieczeństwo są najważniejsze. Po drugie, mam nieodparte wrażenie, że jest to argument przywoływany wybiórczo wiele PRL-owskich potworków straszy, a nikt ich nie rusza, bo uchodzą za kultowe zabytki. Może i tym razem, byśmy nie skreślali wszystkiego, co PRL-owskie?
    2) Utrzymanie. Może i jest kosztowne, ale przebudowa też za darmo nie jest. Poza tym, warto te pieniądze wydać, jeśli usprawnia to ruch. Równie dobrze można by się zastanawiać nad sensem utrzymywania komunikacji miejskiej.
    3) Nieestetyczne i/lub niebezpieczne przejścia podziemne. Możliwe, ale to chyba psi obowiązek miasta zapewnić tam i estetykę, i bezpieczeństwo. Poza tym, tak po ludzku, czy to nie wstyd, że rzekomo niebezpiecznie jest na terenie, gdzie siedzibę mają Policja i ABW? Własnego podwórka nie są w stanie upilnować? To powinno być po prostu żenujące dla faceta w mundurze.
    4) Planowane zmniejszenie ruchu. Możliwe, że tak będzie. Problem w tym, że Gdańsk się rozwija a samochodów przybędzie. Powinniśmy myśleć o tym, ile miejsca będziemy potrzebowali za 20 lat a nie teraz zwężać ulicę , żeby za 20 lat ładować kasę w modernizacje .
    Pan Naskręt z uporem maniaka promuje pewną wizję a ja zastanawiam się, czy to wyrabianie wierszówki, czy medialne obrabianie tematu, który już został - kolokwialnie mówiąc klepnięty na tzw. szczeblu.

    • 23 2

    • Wystarczy dodać kamery do tych tuneli. Główna siedziba Policji jest obok. (1)

      Więc chyba złapią wandala, zanim z tunelu wyjdzie?

      • 3 2

      • No właśnie..

        Monitoring w przejściu, oświetlenie i patrole to chyba nie za wiele, żeby móc tego żądać od dużego, europejskiego miasta.

        • 3 0

  • Bezmyślny pismak (1)

    Ku..A znów ten naćpany pismak się produkuje w****..Ąc normalnych ludzi. Jeśli do niego jego przełożonych nie dotarło to co ludzie myślą o nim po ostatnich artykułach to szkoda odwiedzać ten portal i należy wycofac wszystkie płatne reklamy , sami znikną z rynku

    • 26 1

    • tylko po co go obrażać? Też mi się nie podobają jego artykuły, uważam, że Trójmiasto.pl bez pana Naskręta byłoby ciekawsze. Z drugiej strony, takie kontrowersyjne artykuły generują ruch, wpisy na forach, itd...

      • 0 1

  • podwale (2)

    zgadzam się z prezesem FRAGu, ruch przerzucić na obwodnicę - bo po to ona powstała! Podwale zwęzić i zrobić przejścia naziemne, tak się robi w każdym cywilizowanym kraju. W centrach miast dba się o komfort pieszych bo to podstawa wszelkich działań miastotwórczych, mieszkańcy nie są płazami które mają sobie szukać tuneli aby przejść na drugą stronę, owszem to kierowcy muszą poruszać się po centrum wolniej i ostrożniej, denerwują mnie wypowiedzi niektórych kierowców, którzy traktują pieszych w mieście jak przeszkodę...

    • 3 20

    • wystarczy, aby zamiast kolizyjnych przejść budować tunele dla samochodów (jak w Sopocie przy Placu Zdrojowym), a miasto zyska sporo nowej przestrzeni. Tunele dla pieszych nie są zbyt wygodne (miałem kiedyś złamaną nogę, to wiem:)), ale i tak są o niebo lepsze, niż przejścia kolizyjne - co np.z ludźmi starszymi, którzy idą w tempie żółwia? Kierowcy będą czekać pół godziny, aż taki człowiek przejdzie?? Przejść kolizyjnych powinno być jak najmniej, pisanie, że kierowcy POWINNI jeździć bezpieczniej ma taką samą wartość, jak pisanie, że na świecie POWINIEN panować pokój, NIE POWINNO być złodziei i bandytów, itd - jeśli za tymi słowami nie pójdą czyny, to będą to tylko "pobożne życzenia"... Którymi pewne krainy w Zaświatach są podobno brukowane...:)

      • 2 0

    • pierwszy

      tunel dla próby zlikwidować przy dworcu!!!

      • 6 3

  • uważam to za szkodliwą głupotę. Zasypywanie tuneli dla pieszych mogłoby mieć sens tylko wtedy, gdyby alternatywą miały być tunele dla samochodów, jak w Sopocie przed Placem Zdrojowym. Dzięki temu miasto zyskało dużo przestrzeni (to, jak ona jest wykorzystywana, to inna sprawa - duży, pusty plac wcale mi się nie podoba) i bezpieczne przejście dla pieszych.

    Przejścia kolizyjne NIGDY nie są bezpieczne. Pamiętam np. jak kiedyś na jednym z pobliskich przejść (przy Hucisku) TIR wjechał na przejście gdy piesi mieli zielone, z prędkością ok. 90km na godzinę. Kto zagwarantuje, że takich sytuacji nie będzie?? NIKT. Przejście bezkolizyjne jest najbezpieczniejsze. A do rezygnacji z samochodów raczej nikt Polaków nie przekona - zresztą jak można z tego rezygnować, skoro ciężko inaczej dojechać do Gdańska czy gdziekolwiek poza Gdańsk (upadające PKS-y, przeważnie niejeżdżące w weekend to nie alternatywa)??

    • 6 2

  • Wszystko ładnie... wystarczy tylko spojrzeć co się dzieje jadąc w godzinach szczytu w drugą stronę bez estakady. A przecież są tam aż 4 pasy w końcowym odcinku 2 na wprost i po jednym w lewo i prawo. Więc jeśli zrobimy takie skrzyżowanie w odwrotnym kierunku to będziemy mieli zablokowaną armii krajowej która i tak się korkuje, oraz zablokowane podwale pod lotem. Dla mnie pomysł bez przyszłości. A może zrobimy następną przechyłkę na torach tramwajowych które jadą od strony stogów, bo to co znajduje sie na wjeździe na Armii krajowej wcale nie niszczy naszych pojazdów.
    Pozdrawiam

    • 7 2

  • Gdzieś trzeba zrobić w centrum magazyn (1)

    tunel się do tego idealnie nadaje, pieszy może przecież przejść po pasach, nie musi korzystać z tunelu, który jest bezpieczny i chroni przed deszczem, śniegiem.

    • 8 1

    • Czy to znowu jakiś mocno zakamuflowany sarkazm?

      Jaki magazyn? Chyba na zwłoki w razie epidemii ;-/

      • 0 0

  • (8)

    Zgodnie z obłędną ekooszołomską ideologią samochody to najwiekszy wróg. Jeżeli więc nie istnieją żadne rozsadne argumenty za rezygnacją z wygody, jaka jest poruszanie się samochodem (wszystkie argumenty pseudoekologów sa wrecz wyśmiewane przez zdrowomyslących ludzi) ekooszołomy chca innych ZMUSIC aby z samochodow zrezygnowali.

    • 9 5

    • (7)

      Nie ma to nic wspólnego ani z ekooszołomami, ani z ideolgią, a właśnie ze zdrowym rozsądkiem. W miastach nie ma fizycznie miejsca na to, żeby każdy miał samochód. Albo zakorkują się ulice (których w nieskończoność nie można budować, bo żeby było miasto muszą być jeszcze jakieś budynki), albo nie będzie gdzie zaparkować (i tu podobnie: miejsc parkingowych w nieskończoność też nie można budować). Nie o ekologię więc tu chodzi, a o urbanistykę i o miasto przyjazne każdemu człowiekowi (nie tylko zmotoryzowanemu). Twoja retoryka ekooszołomów i jakiejś wybujałej ideologii jest wygodna, bo prosta i niewymagająca jakiejść szczególnej analizy problemu, ale jest po prostu nieprawdziwa.

      • 2 11

      • Nigdy nie będzie tak, że każdy ma samochód. Bo ludzie są różni. (1)

        Zawsze znajdzie się liczba, która z jakiejś przyczyny nie używa auta. Nawet w Tokio. Więc nie lękaj się, że kiedyś będzie go używać 100%. Ma używać 100% tych, którzy chcą. To jest WOLNOŚĆ wyboru.

        Ziemia jest większa niż myślisz. Gdyby sprowadzić tu kogoś ze średniowiecza, powiedziałby że Twoje podwórko jest wielkości jego miasta w jego czasach. Miejsca parkingowe można budować w nieskończoność w pionie. Piętra w górę i piętra pod ziemią. Nie takie cuda można stworzyć. Twoja wizja miasta jest miastem zamordyzmu.

        • 6 0

        • W Gdańsku, to nam nie grozi.

          Tutaj parkingów się nie buduje w ogóle. Za to "goście" z braku alternatywy, rozjeżdżają ludziom podwórka i trawniki.

          • 2 1

      • (4)

        Ale Gdańsk nie osiągnął jeszcze takiego poziomu przepustowości dróg żeby móc mówić 'o budowie w nieskończoność'. Na zachodzie ten problem zaczęto rozważać przy 5 pasmowych drogach których u nas NIE MA. I nie mówię tu nawet o Europie - bardziej zaawansowaną infrastrukturę drogową mają Afrykańskie miasta = w Durbanie mieście porównywalnym do Gdańska przez całe centrum biegną 3 pasmowe drogi i problemu nie ma.

        Miejsca parkingowe w Gdańsku to też temat do śmiechu.. jeżeli parkingi będą cały czas budowane na poziomie gruntu i będzie to jedyny poziom to powierzchnia szybko się skończy.. Co gorsza pod nowymi inwestycjami buduje się maksymalnie 2 poziomy parkingu podziemnego.. Gdyby w Gdańsku zbudowano w miejsce 'placyków' 2 porządne 6 poziomowe parkingi w tym koło urzędu miejskiego problem parkowania zostałby rozwiązany.

        • 10 3

        • wyobraź sobie korek na pięcio pasmowej autostradzie w Gdańsku (3)

          wielopoziomowe parkingi w centrum zwiększają korki na dojazdach do niego. Poszerzanie ulic nie likwiduje korków, tylko je przesuwa gdzie indziej.

          • 2 4

          • Jasne. Deweloperom jednak pozwalajmy budować w centrum miast

            koszmarki typu 4 wieże we Wrzeszczu? To nie wielopoziomowe parkingi (których zresztą nie ma), a nieprzemyślane inwestycje deweloperskie bez rozbudowy infrastruktury drogowej, powodują korki. A może sądzisz, że mieszkańcy tych molochów będą jeździć na hulajnodze?

            • 4 0

          • (1)

            Nudne sa juz te twoje komentarze robione na zasadzie "kopiuj" i "wklej" o przesuwaniu korków.
            Gdyby zamiast estakady bylo bezkolizyjne skrzyżowanie i na wysokości ul. Łostowickiej zamiast swiatel było bezkolizyjne skrzyżownanie to gdzie byłby korek dla samochodów jadacych od strony rafinerii do obwodnicy?
            Udaj sie do lekarza dopoki jest jeszcze nadzieja.

            • 4 1

            • Gdyby tak było to miasto można by przejechać w kilka minut, to by był raj na ziemi :)

              • 0 2

  • Ten temat jakoś przypomina mi

    dyskusję o burzeniu falowców. Tyle w tym sensu i spojrzenia logicznego

    • 3 2

  • Pytanie

    Czy Naskręt powinien zniknąć z portalu trojmiasto.pl?!!!!!!

    • 2 1

  • Tunel tylko tunel (3)

    Od błędnika przy dworcu wlot i wylot na Orunii. Odciąży całą góre w kierunku Stogów i rozładuje Hucisko.

    • 5 4

    • To jednak sabotaż :-)

      Tunel kopany z efektami jak w Warszawce przy okazji metro? Chcesz zawalić siedzibę policji i ABW? Oj ty brzydki dywersancie :-)

      • 1 0

    • tak, ale pod ul.3 Maja

      • 1 0

    • Za twoje mogą budować choćby jutro.

      A może lepiej nie, bo budując zakorkują miasto na następne 20 lat wyłączając z ruchu główną drogę PN-PŁD.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane