• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje największe rondo w Polsce

Maciej Naskręt
24 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz jak przebiegają prace na budowie trzypoziomowego skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego w Gdańsku.


Zwiedziliśmy budowę największego w Polsce ronda, które powstaje w rejonie splotu ul. Uczniowskiej i ul. Marynarki Polskiej.zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Skrzyżowanie, którego budowa napsuła nieco krwi mieszkańcom Nowego Portu (niezbędna była nowa organizacja ruchu tramwajów i autobusów), powstaje w ramach budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Za 885 mln zł buduje je hiszpańska firma OHL, na zlecenie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Powstający węzeł będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Zacznijmy od informacji dla osób korzystających z komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Marynarki Polskiej, która z powodu budowy ronda została wstrzymana. Ruch tramwajów w Letnicy zostanie wznowiony jesienią. Właśnie ruszyła budowa wiaduktu dla tramwajów w centralnej części planowanego splotu dróg przy PGE Arenie. Trwa wykonywanie zbrojeń, a kolejny etap prac - betonowanie obiektu - ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Przy węźle trwa budowa długich na 90 metrów przystanków. Formowane są już betonowane podstawy, do których zostaną zamontowane podpory wiaty, nawiązującej do faktury i koloru fasady sąsiedniego stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r., jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Wykonawca do dzisiaj zdołał zbudować dwa wiadukty technologiczne, jeden tunel dla pieszych, a także wiadukt drogowy w kształcie łuku od strony Martwej Wisły. Widać także zarys betonowych zjazdów z ul. Marynarki Polskiej w kierunku Trasy Słowackiego.

Prawdopodobnie w sierpniu ruch drogowy zostanie przełożony na przeciwną stronę budowy ronda - dzisiaj przejazd wiedzie od strony stadionu. Kierowcy pojadą wtedy wspomnianym wcześniej obiektem po łuku. Trwa przygotowywanie docelowego dojazdu do niego. Zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę dalszych obiektów: wiaduktu drogowego w relacji do centrum Gdańska i tunelu pieszo-rowerowego w świetle obecnego objazdu placu budowy.

Obecnie spod wykonanych już obiektów usuwany jest grunt tak, by pod obiektami mogła pobiec Trasa Słowackiego do tunelu. Ponadto na całej długości wykopu - po jego obu stronach - wzmacniane są dotychczasowe mury oporowe. Ich grubość ma wynieść nawet dwa metry.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku pojedziemy z Drogi Zielonej aż do ul. Marynarki Polskiej. Do tego czasu węzeł ma być praktycznie gotowy. Mobilizacja ze strony wykonawcy - firmy OHL - jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.

Na budowie pracuje ok. 300 osób, głównie przy pracach zbrojarskich. Oprócz tego na placu jest kilkunastu operatorów koparek i żurawi. Wrażenie robi ogromna liczba pomp wodnych, które nieustannie wypompowują wody gruntowe z drenaży i przesyłają ją do kanalizacji deszczowej.

W przyszłą środę, 29 maja, na terenie portu, przy ul. Ku Ujściu - na wschód od Martwej Wisły - rozpocznie się drążenie podwodnego tunelu maszyną TBM. Jak dokładnie będą wyglądać pierwsze minuty po uruchomieniu ważącej prawie 2,2 tys. ton maszyny opisaliśmy w osobnym artykule.

Na plac budowy tunelu docierają kolejne tubbingi, czyli betonowe elementy, które wytwarzane są w firmie budowlanej w Kokoszkach. Z tubbingów w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Przesuwająca się do przodu maszyna TBM ułoży je za sobą. Każdy z pierścieni będzie złożony z siedmiu elementów: sześciu podstawowych i siódmego, tzw. "klina".

Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Dwa tygodnie temu w ankiecie zadaliśmy pytanie: czy wykonawca zdąży z budową tunelu przed październikiem 2014 r.? Zagłosowały 662 osoby. 48 proc. ankietowanych uznało, że 1,5 roku to za mało, by zakończyć inwestycję. Z kolei 34 proc. głosujących uznało, że wciąż po październiku 2014 r. na budowie będą toczyć się prace, ale będą one miały charakter kosmetyczny. Pozostałe 17 proc. przekonane jest, że budowa zakończy się w terminie.

Miejsca

Opinie (226) ponad 50 zablokowanych

  • Bzdura

    To nie będzie największe rondo w Polsce. Największym rondem w Polsce i drugim co do wielkości w Europie jest rondo w Głogowie którego powierzchnia wynosi 5 ha.

    • 2 2

  • A gdzie polskie firmy???? (2)

    Czy Tusk wszystkie już w piachu zasypał????

    • 12 11

    • A ty myślisz że dotacje z UE

      to mogą w formie tzw offsetu pozostać w Polsce.
      Przecież nawet żwir który jest na składach w porcie, nie pochodzi z Polski a co do dopiero reszta.

      • 1 1

    • masz na myśli polskich nierobów ?

      • 1 4

  • fajnie, jak za tow. Gierka - gigantomania

    no i do wstęgi więcej zasłużonych się pomieści

    • 3 2

  • A tramwaje będą się właczały do ruchu okrężnego ? (1)

    czyli kolejne idiotyczne skrzyżowanie ze światłami wyglądające jak rondo, podobne do tego na Swiętokrzyskiej i Nowej Łodzkiej.
    Jeśli w GIK nie wiedzą jak wygląda rondo drogowe oraz jaka jest na nim zasada ruchu, to niech choć zaglądną do ulubionej przez "myśliwego" Wiki.

    • 2 4

    • Niestety nie przeczytałeś artykułu

      a szkoda, bo porównanie do tego co jest na Nowej Łódzkiej byłoby trafione, gdyby nie to że nieprawdziwe.

      • 1 0

  • Tradycyjnie już zadam pytanie: a ile z tego przybędzie trwałych miejsc pracy? (9)

    Zarobi hiszpańska firma OHL, zyskają kierowcy i co dalej?

    • 15 24

    • Co dalej

      Ano kilka firm budowlanych, zatrudnionych jako podwykonawcy, padnie trupem.
      Czyli miejsc pracy raczej ubędzie niż przybędzie.

      • 1 2

    • (1)

      Nikt nie zyska. Dróg nie trzeba budować wcale. Miejsc pracy nie przybędzie.

      • 0 2

      • elementarz komunikacyjny ? :)

        • 0 1

    • ..."ile z tego przybędzie trwałych miejsc pracy?"... (5)

      Rozbudowana infrastruktura nie tylko ulatwia zycie mieszkancom, ale rowniez przyciaga inwestorow.
      Sam juz Macieju zauwazyles, ze zyskaja kierowcy.

      • 14 1

      • Inwestorów przyciąga polityka gospodarcza państwa (4)

        taka jak ulgi, jasne i proste przepisy podatkowe itd.
        Kierowcy, jako tacy, nie są inwestorami w żadnym wypadku. Powiem więcej, kierowcy TIR-ów niszczą drogi...

        • 5 9

        • tak TIRy i osobówki niszczą drogi (2)

          a życie to śmiertelna choroba;

          do roboty trollu~!

          • 9 2

          • Opinie osób, dla których kilogram pierza jest lżejszy od kilograma kamieni (1)

            nie są i nie mogą być miarodajne. Rozmawiać o gospodarce z takimi baranami, to jak z przedszkolakiem o locie na Marsa.
            Widać, że niektórym nigdy się nie poprawi.

            • 4 4

            • "Widać, że niektórym nigdy się nie poprawi."

              o to to właśnie. Tu wyjątkowo masz rację.

              • 4 0

        • Po pierwsze, to kierowcy...

          ...jako podatnicy (PIT, VAT, akcyza) są inwestorami większymi niż niekierowcy. Po drugie inwestorzy zachęceni (hipotetycznie) polityka gospodarczą państwa wybiorą miejsca z dobrą infrastrukturą transportową. Po trzecie, od kiedy celem budowy skrzyżowań drogowych jest tworzenie miejsc pracy?

          Tworzenie miejsc pracy jest ZAWSZE drogą do celu, a nie celem samym w sobie.

          • 10 0

  • A Pan Maciej jaj zwykle niedoinformowany... (1)

    Największe to to rondo nie będzie, gdyż większe jest w Głogowie. No chyba, że chodzi o największą ilość wydanej kasy ;)

    • 4 1

    • Na pewno na kasę

      bo wyjdzie w przybliżeniu 0,5 mln za m bieżący.

      • 0 1

  • Obiektywnie Nowo Letniczanin (1)

    Mam nadzieje że to rondo,rozrusza nowe inwestycje na Letnicy a nie będzie tylko przelotem dla tranzytu.Na tej dzielnicy nie ma żadnej infrastruktury usługowej dla mieszkańców.Tak owe usługi mogły by rozruszać te wspaniałe rondo :):)

    • 7 1

    • nie macie Biedronki?

      przepasc cywilizacyjna ;)

      • 0 2

  • polanki!! (1)

    a widzieliście co się stało z ul Polanki xD tam to teraz fajnie sie jeździ

    • 5 2

    • a co sie stalo?

      powiedz

      • 0 1

  • bezsensowna gigantomania! (2)

    miasto dla ludzi, nie dla samochodów!

    • 12 26

    • o jest!

      ciecie tkanki ..

      • 0 0

    • Brawo!

      Wszak wszyscy wiedzą, że samochody, to groźne stwory, rozmnażające się w gigantycznych tarłowiskach, zwanych dla niepoznaki fabrykami. Stwory, które tylko czyhają, by pożreć gatunek ludzki i niepodzielnie zapanować nad planetą. Następnie samochody będą udostępniać w muzeach archeologicznych wykopaliska, podobnie jak dzisiaj ludzie pokazują wykopaliska ze śladami dinozaurów.

      Co prawda istnieją plotki, że samochody sa stworzeone przez ludzi po to, żeby im służyć. Niektórzy nawet uważają, że rzeczywiście to tylko maszyny służące człowiekowi. Ale to tylko pozory. To straszne potwory, które nas pożrą.

      • 12 2

  • dziadki w skodach (1)

    pogubią się na tym rondzie, będą w kółko jeździć

    • 18 14

    • tak, to moze byc problem

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane