Fakty i opinie

Tak powstaje przystanek PKM Brętowo. Będą utrudnienia na ul. Rakoczego

Najnowszy artukuł na ten temat Ustawiają paczkomaty przy peronach PKM

Zobacz plac budowy przystanku PKM Brętowo.


W najbliższy poniedziałek wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zwęzi ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Kończy się pierwszy etap budowy przystanku PKM Brętowo w Gdańsku. Sprawdzamy co dotychczas udało się tam dokonać wykonawcy.



We wtorek zwiedziliśmy plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, a dokładnie budowę przystanku przesiadkowego PKM Brętowo, na którym pasażerowie pociągów nowej linii kolejowej będą mogli sprawnie przesiąść się do planowanego tramwaju.

Aktualnie wykonawca - firma Budimex - zakończył montaż szalunków pierwszego ok. 15-metrowego przęsła na zachód od ul. Rakoczego. Na placu budowy, który przecina wspomniana ulica, stoją już podpory przyszłego obiektu kolejowego, na których posadowione zostaną niebawem przęsła.

Tuż za przyczółkami, patrząc od miejsca gdzie powstaje wiadukt, trwa formowanie nasypów kolejowych. Po budowie porusza się maszyna wibrująca, która zagęszcza grunt w nasypie po to, by zapobiec powstaniu ugięć przed lub po otwarciu linii. Praca maszyny wyczuwalna jest nawet kilkadziesiąt metrów od budowy.

Na placu budowy gotowy jest ponadto przyczółek, na którym powstanie planowana stacja - na wschód od ul. Rakoczego. Na niższą część budowli zostanie wprowadzony wiadukt kolejowy. Natomiast na wyższej części przyczółku pojawi się estakada dla ruchu tramwajowego.

W związku z powstającym szalunkiem wiaduktu kolejowego nad zachodnią nitką ul. Rakoczego - w kierunku Moreny - wykonawca musi ją zamknąć. Ruch w obie strony będzie odbywać się po jednym pasie w każdą stronę wschodnią nitką jezdni. Apelujemy do kierowców, by właśnie w tym miejscu w czasie godzin szczytu pojechali na tzw. zakładkę lub zamek. Dokładny czas wprowadzenia zmian w ruchu nie jest jeszcze znany.

- Po ok. dwóch tygodniach zwężenie zostanie "przerzucone" na drugą stronę, by móc wykonać szalunek nad wschodnią nitką. Ruch powinien wrócić do normy, czyli dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku, w listopadzie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Wypadek na ul. Rakoczego przy budowanej stacji PKM w Gdańsku.

Wypadek na ul. Rakoczego przy budowanej stacji PKM w Gdańsku.

Wykonawca jak i inwestor podczas obecnych i planowanych prac w ciągu ul. Rakoczego prosi kierowców o ostrożną jazdę. Każdego dnia w tym miejscu dochodzi do niebezpiecznego zajeżdżania. Z tego powodu choćby we wtorek, gdy zwiedzaliśmy plac budowy, doszło do wypadku. Poszkodowana została młoda kobieta, która trafiła na obserwację do szpitala.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Zmarnowane pieniądze ,przecież ten przystanek leży na wywiejewie ,tam nikt z niego (32)

    nie będzie korzystal ,zresztą to cale PKM jest bez sensu ,lepiej trzeba bylo zmodernizować SKM, ale takie są inwesycje w Gdansku,robione bez glowy i do niczego

    • 58 316

    • (1)

      tak tak..
      badania aktualne?

      • 62 7

      • juz po chorobie

        i zdrowy jak drut

        • 2 4

    • opa opa...

      porąbało młotem chłopa...

      • 46 3

    • mylisz się (6)

      po pierwsze - przystanek będzie węzłem integracyjnym i jest potrzebny
      po drugie - cała inwestycja w PKM jest niezwykle potrzebna
      po trzecie - to nie jest inwestycja miasta Gdańska; władze miasta wręcz sabotowały powstanie PKM! (patrz chociażby nadmierne przedłużanie prac nad studium wykonalności ze względu na potencjalne plany stworzenia tramwaju dwusystemowego)

      • 48 13

      • "po drugie - cała inwestycja w PKM jest niezwykle potrzebna" (5)

        a niby komu? Czy w Bretrowie jest usytuowana uczelnia wyzsza albo zespol szkol?

        bo kto inny bedzie jezdzil ta kolejka?

        Gdyby podbudowali tak jak w Poznaniu nowe budynki studenckie wzdluz przystankow jak przy szybkim tramwaju. Ale tak to jest bezsens.

        • 9 33

        • A czy Ty wogle wiesz gdzie jest to "Bretrowo"? (1)

          Czy społeczeństwo składa się tylko i wyłącznie ze studentów? A kto na Ciebie, studencie, pracuje?

          • 22 6

          • gornicy zwiazkowcy i stoczniowcy

            • 3 8

        • Czy sądzisz krytykancie,że (1)

          -Tylko studenci koleją jeździć mogą

          • 13 2

          • mogą bo kto pracuje

            to samochod kupuje i na pociag pluje

            • 1 17

        • Połączenie kolejowe Kaszub z Trójmiastem

          Potrzebna, by połączyć koleją Kościerzynę, Kartuzy i inne miejscowości z Gdańskiem i Gdynią. A co to da Tobie? Zmniejszony ruch samochodowy, jak już przestaniesz być studentem , pójdziesz do pracy i kupisz sobie auto :P

          • 4 0

    • (3)

      SKM w niemal 50% należy do PKP. W 22% do Skarbu Państwa. Dopiero odpowiednio w 9,6% 2,8% i 2,6% do Gdańska, Sopotu i Gdyni.

      • 24 1

      • według strony BIP (1)

        44% pkp, 20% skarb państwa, 12% województwo pomorskie, 15% gdańsk, 2.5% sopot, 3.14% gdynia, 1.4% pruszcz, 0.14% rumia

        • 4 0

        • możliwe że znalazłem nieaktualne dane, ale to nie zmienia proporcji.

          • 5 0

      • Jaki biznes widzi w tym "interesie" Sopot?

        • 0 1

    • ale ty gupi jestes (2)

      bez kitu. szkoda wiecej slow na ciebie.

      • 13 4

      • widac ze to tobie zabraklo argumentow (1)

        wyzywac umie ale policzyc czy to sie kalkuluje to juz ciezko kazdemu.

        • 3 8

        • Napisałem

          • 0 0

    • (4)

      A jednak się mylisz, bo ja właśnie tam mieszkam i to wcale nie takie odludzie. Mam wielu sąsiadów, którzy (tak jak ja) dojeżdżają do pracy gdzieś dalej. W tej chwili jest do dyspozycji tylko kilka autobusów, które jadą ulicą Potokową. Mieszkańcy Brętowa, Dolnego Migowa, Matemblewa oraz innych, nowo powstałych osiedli, bardzo na tym zyskają. To bardzo dobra inwestycja.

      • 24 7

      • tylko ze oni jezdza samochodami (2)

        to nie sa lata 80-te kiedy samochod (jak i telefon) byl jeden na cala klatke.

        • 5 15

        • Bo nie mają pociągu (1)

          To czym mają jeździć? Jakoś muszą dojechać. Jak będzie PKM to pojadą PKM, bo po co stać samochodem w korku.

          • 16 2

          • a pomysl dlaczego?

            zeby byl lans. Bo wiesniak osiedlil sie pod miastem i bez samochodu nigdzie sie nie ruszy i tak.

            POciagu nie bylo na igrzyskach pilkarskich i duzo wiekszy ruch poszedl. Kogo bedzie wozic teraz jeden sklad z drugim? Przeciez Bretowo to nie Sopot. Ludzie maja jezdzic na lotnisko na piwo za 16 zl w weekendy?:)

            • 2 20

      • W sumie stracisz

        Teraz masz kilka autobusów, zostaniesz z jedną kolejką.

        • 2 0

    • zerknij na minusy pod swoją wypowiedzią (3)

      i teraz już chyba rozumiesz że znakomita większość mieszkańców jest zadowolona z budowanej PKM :)

      • 22 5

      • a ty pod swoją (2)

        zadowolona ale jak trzeba bedzie zaplacic i potem kupowac drogie bilety to moze i takim jak ty rozum wroci.

        • 5 27

        • stary zmień lekarza (1)

          bo ten cię oszukuje

          • 17 4

          • Nie oszukuje

            Po prostu brak postępów w leczeniu

            • 7 3

    • (2)

      PKM to najsensowniejsza inwestycja komunikacyjna od czasu uruchomienia SKM!!!

      • 31 7

      • ha ha (1)

        chyba dla mieszkanbcow Gdyni jesli wyremontuja ten odcinek od stacji Osowa.

        Ale to mozna bylo zrobic niezleznie. Jak widac sie nie oplaca bo nikt tamtedy nie jezdzil.

        • 3 10

        • A dokąd mieliby jeździć? Masz na myśli Gdynię czy Kościerzynę?

          Kiedy byłeś ostatnie w Osowej? Wiesz ile ludzi tam mieszka i w jakich korkach co dzień stoją?

          • 6 4

    • Niepotrzebne PKM? To jedź pociągiem z Gdańska do Kościerzyny.

      • 5 3

    • Reprezentant tego ktory nad Usrynowem w Wawie chce wstrzymać loty samolotów. ;)

      • 5 4

    • Ty byłeś rb bez głowy ;)

      Ta inwestycja to nie pieniądze wyrzucane w błoto. To pieniądze dobrze zainwestowane, a nie jak w ten ECS cały. To przyszłość transportowa Gdańska i częściowy następca tej śmierdzącej SKM-ki. A teraz odejdź od komputera hejterze i idź obciągać plakatowi swojego ukochanego zespołu muzycznego :*

      • 2 0

  • i Bardzo dobrze! (5)

    Dzięki KM wzrośnie wartość mojego mieszkania. To lubię :)

    • 92 14

    • a słyszałaś o opłaice adiacenckiej :) (3)

      myślę, że nasze władze nie omieszkają skorzystać z takiego "dofinansowania" budżetu...

      • 12 4

      • z tego co wiem (2)

        Oplaty adiacenckie dla właścicieli lokali mieszkalnych w Polsce nigdy nie zostały naliczone. W przypadku nieruchomosci gruntowych zdarza sie to niezwykle zadko. Podstawowa przeszkodą jest brak katastru. Pozdrawiam... ;)

        • 8 2

        • "Rzadko" (1)

          ...się pisze.

          • 4 4

          • sorki;)

            Stukałem na telefonie, się omsknęło.... ;)

            • 6 1

    • wzrośnie wartość twojego mieszkania? na zdrowie! nie wiem tylko czy tą informacją zamierzasz się łechtać codziennie po śniadaniu czy przed snem :)

      • 4 3

  • duzo sie robi w Gdansku dzieki prezydentowi Adamowiczowi (6)

    • 63 130

    • tak zgadzam sie CBA własnie na szczescie zajeło się jego pracą... i tym co robi

      • 41 17

    • hahaha!!!! (2)

      naprawdę śmieszne :) PKM to inwestycja Województwa Pomorskiego. Budyń nie ma z nią nic a nic i dodatkowo nic wspólnego... ;)

      • 37 13

      • Jesteś pewien? (1)

        A fakt, że miasto oddało pod budowę inwestycji grunty z 99% bonifikatą się nie liczy ? Nastepnym razem nie pisz jak nie wiesz.

        • 15 17

        • przeczytaj najpierw

          Artykul. Tym razem spróbuj ze zrozumieniem... Jeżeli zasługa budynia jest to, ze nie przeszkadzam, to faktycznie ma swój udzial w inwestycji... "tylko to nie o to k..wa chodzi" jak powiedziala pewna znana pani w jednym z odcinków pewnego programu... :)

          • 12 5

    • Gdańsk by upadł gdyby nie prezydent Adamowicz (1)

      wszystko by stanęło

      • 13 31

      • łubudubu łubudubu...

        niech nam żyje, prezes naszegoklubu, nieeeeech żyyyyyje naaaaaammmmm... to pisałem ja. Lis Lisicki ;)

        • 25 10

  • (1)

    cale szczescie ze cos buduja bo nie było by juz o czym pisac. 4 razy w tygodniu walkujecie ten same temat.

    • 22 28

    • możliwe , że tym razem zdążą przed tym EURO2012 hihihi

      • 5 2

  • (3)

    Nie mogę się już doczekać zakończenia inwestycji i zmian w komunikacji miejskiej z nią związanych.

    Ciekawe czy zmniejszą się korki np: na Słowackiego.

    • 56 8

    • niestety nie

      analizy dotyczące wpływu PKM na ruch drogowy w Gdańsku wskazują, że akurat na Słowackiego ruch zmniejszy się minimalnie

      • 6 4

    • nie zmienią (1)

      bo tam praktycznie korki pojawiaja sie tylko przy awarii lub stluczce.

      A kierowcy i tak nie bedza korzystac bo nie ma pomyslu ze potrzebne sa jeszcze darmowe parkingi

      • 4 6

      • Codziennie od 16-17 w kierunku Wrzeszcza na odcinku leśnym jest gigantyczny korek.

        • 0 0

  • zapytanie (4)

    Hmm jak to rozumieć: "zwęzi ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do jednej jezdni po dwa pasy w każdą stronę" to jakie to będzie zwężenie skoro będą dwa pasy w każdą stronę, czyli 4 i w jaki sposób zrobią to na jednej jezdni, zwężą pasy na pół i samochody będą musiały jak transformers na dwóch prawych, bądź lewych kołach przejeżdżać??

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 18 6

    • Ciemniaku (3)

      Ruch w obie strony będzie odbywać się po jednym pasie w każdą stronę zachodnią nitką jezdni. Apelujemy do kierowców, by właśnie w tym miejscu w czasie godzin szczytu pojechali na tzw. zakładkę lub zamek. Dokładny czas wprowadzenia zmian w ruchu nie jest jeszcze znany.

      • 1 8

      • Ciemniaku (2)

        To przeczytaj treść artykułu po 2 pasy w każdą stronę!! nie po jednym pasie, jak napisałeś mądralo!

        • 6 0

        • Re: Ceimniaku (1)

          Poniżej masz wyjaśnione w tekście.

          • 2 3

          • jaaa no, co Ty, dobrze, że napisałeś jak to ma wyglądać, bo przez 50 lat bym nie skumał. Chodziło o to, że na początku artykułu jest błąd, a nie, że ja nie wiem jak to ma wyglądać. Ciemniaku napisać to pierwszy, ale magiczne "przepraszam" to już mamusia nie nauczyła...

            • 3 1

  • KM nic nie bedzie znaczyc bez wspólnego biletu i spojnej sieci dojazdu tramwajem czy autobusem (4)

    przykład z Łostowic po budowie nowej linii tramwajowej pokazuje że może być tylko gorzej... niestety

    • 38 11

    • Boże, skąd Was tylu defetystów? (2)

      Żeby stworzyć wspólny bilet najpierw trzeba stworzyć różne możliwości komunikacyjne. Bez wiary nic się nie zrobi. Czyżbyś nie wiedział, że wiara góry przenosi.

      • 3 6

      • z tymi władzami wiara nie ma nic do powiedzenia...

        • 6 1

      • to sobie wierz

        za darmo nic nie ma nie

        • 2 1

    • Gorzej???

      Wręcz odwrotnie teraz właśnie mam lepiej.
      - Po pierwsze mam częściej autobusy. Miałem co 20min teraz mam co 10min.
      - Po drugie z pętli mam większe możliwości w wyborze kierunku - tramwaj (3 linie), autobus kilka linii. A wcześniej miałem 295 na Chełm i tam raptem 2 linie.
      - Krótszy czas dojazdu do Gdańska.

      Mi akurat pętla sporo pomogła, ale każdy może mieć inne odczucia.

      • 7 4

  • (7)

    Powstaje kolejny okrutny sznyt przecinający tkankę miejską a służący tylko i wyłącznie dla ruchu tylko jednego typu pojazdów czyli pociągów. To olbrzymia wada projektu ponieważ stoi w sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju zawartymi w elementarzu polityki komunikacyjnej. PKM spowoduje pocięcie tkanki miejskiej i powstanie gett. I ludzie w Brętowie przestaną się uśmiechać. I Brętowo umrze. Jak Detroit.

    • 25 79

    • (2)

      To w Brętowie były fabryki motoryzacyjne, które zbankrutowały i mieszkańcy się wyprowadzili gdzie indziej w poszukiwaniu pracy ? Dziwne.

      • 20 3

      • (1)

        przecież "elementarz polityki komunikacyjnej - kierunek szacunek" zrobił mega-ironię i ośmieszył "specjalistów" od "tkanki miejskiej". GENIALNA PARODIA, szczerze gratuluje :)

        • 4 4

        • Raczej wyraz nie zrozumienia orginału.

          • 0 0

    • Ciekawe. Myślałem, że ten nasyp przecinał tkankę miejską od kilkudziesięciu lat

      szybko się obudziłeś

      • 31 3

    • troll :) (1)

      troche przetnie, ale glownie dzisiaj nieuzytki. A dodatkowo przy kazdym przystanku zaczna sie pojawiac nopwe inwestycje. Ile sie da wzdluz potokowej sie pobuduje.

      Choc szkoda, ze tramwaje nie beda jechac do Strzyzy. To wada tego rozwiazania.

      • 5 1

      • Pojadą do Strzyży. Przez Kartuską.

        • 1 0

    • i tu jesteś złodzieju nicków

      przestań chociaż bełkotać, miej szacunek choćby do samego siebie

      • 1 1

  • Kierowcy sami sobie robią utrudnienia (1)

    kolej pomoże

    • 24 8

    • wystarczy , że kierowcy sobie przypomną , że w Polsce mamy ruch PRAWOSTRONNY !!! A ten co jedzie na suwak to nie cwaniak tylko cywilizowany kierowca co szybciej przyswoił nowe przepisy !!! Nauczcie się tego zawistni polakowie !!!

      • 3 1

  • dobrze (1)

    że robią. Obawiam się jednak, że przy budowie wiaduktu nad Słowackiego również okresowo zamkną drugą jezdnię na tej wysokości , co spowoduje powrót korków . Mam nadzieję, że nie na długo

    • 14 6

    • Słowackiego

      I tak na Słowackiego są większe korki niż przed remontem z powodu źle ustawionej sygnalizacji świetlnej, także powrotu korków nie będzie, bo cały czas są jakie były. Jeżdżę tamtędy od kilku lat codziennie do pracy i z pracy i czas przejazdu kilka lat temu jak i teraz taki sam.

      • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.