• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.


Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.



Trwa lipiec, choć część osób korzysta z urlopów, nie widać tego na budowie czwartego odcinka Trasy Słowackiego - tunelu pod Martwą Wisłą. Robotnicy uwijają się tam jak w ukropie. Trwają roboty przygotowawcze do montażu i wykonania wiercenia podziemnej przeprawy z użyciem maszyny-kreta - TBM.

Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie zobacz na mapie Gdańska (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).

Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.

Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.

Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Czy często będziesz podróżował tunelem po jego otwarciu?

Wykonawca - konsorcjum firm: OHL i Hydrobudowa - a także inwestor, czyli miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne oszacowały, że roboty ziemne pochłoną prawie 200 mln zł. Całość przedsięwzięcia to wydatek dla miasta rzędu 885 mln zł.

Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • no nareszcie porządny zbiornik retencyjny w Gdańsku będzie!

    super!

    • 3 3

  • Nazwa obwodnicy

    W ciemno zgaduje że bedzie nazywac się ; jana pawla ii.
    tak jak wszystko w tym kraju.

    • 1 7

  • Brawo...życzę sukcesu....

    Powodzenia

    • 1 0

  • Sostrzeżenia

    Musi być źle z Hydrobudową:
    1. panowie montujący na filmie zbrojenie nie mają rękawic ochronnych (cięcia kosztów, lub nie ma na rękawice)
    2.Ten robotnik co na filmie wbija pręciki koło pali to pewnie podwykonawca Hydrobudoowy, a na ziemi położył laleczkę woodoo

    • 0 1

  • coś im się chyba ostro pogrzało (1)

    z tym największym skrzyżowaniem w Północnej Europie

    • 2 0

    • na razie wygrywają Krynki

      150 metrów średnicy i 12 ulic

      • 0 0

  • a rowerem to.... rowerem wodnym nad tunelem po martwej (juz) wisle

    ha ha

    • 0 1

  • zdaje sie z opóźnieniem i to sporym

    • 0 0

  • Ale beka (1)

    Ale zbrojarz cegami łączy zbrojenie szok.

    • 0 0

    • Pracuje dla bankruta.

      Bankrut udaje, że płaci to zbrojarz udaje, że pracuje.

      • 0 0

  • Podziwiam desperację lub

    szaleństwo podwykonawców, że jeszcze chce im się choćby młotkiem ruszyć dla bankruta. I to bankruta, który jak widać do tej pory nie płaci podwykonawcom.

    • 0 0

  • 40% więcej

    Inwestycja pod Wisłą miała być prowadzona inną metodą bez przewiercania(znacznie tańszą 40%) która zapewniała po trzy pasy ruchu w każdą strone co zapewniłoby przepustowość jezdni co najmniej do 2040roku. Sprowadzono z zagranicy maszyne TBM, która zapewni tylko po dwa pasy ruchu (ograniczona średnica otworu), a koszt budowy znacznie wzrośnie. Gorzej i drożej. O co chodzi?....chyba nie trzeba wyjaśniać.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane