- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (56 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (283 opinie)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (186 opinii)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (14 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (270 opinii)
Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą
Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.
Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.
Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).
Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.
Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.
Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu . Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (224) ponad 10 zablokowanych
-
2012-07-12 18:58
no nareszcie porządny zbiornik retencyjny w Gdańsku będzie!
super!
- 3 3
-
2012-07-12 20:23
Nazwa obwodnicy
W ciemno zgaduje że bedzie nazywac się ; jana pawla ii.
tak jak wszystko w tym kraju.- 1 7
-
2012-07-12 21:11
Brawo...życzę sukcesu....
Powodzenia
- 1 0
-
2012-07-12 21:32
Sostrzeżenia
Musi być źle z Hydrobudową:
1. panowie montujący na filmie zbrojenie nie mają rękawic ochronnych (cięcia kosztów, lub nie ma na rękawice)
2.Ten robotnik co na filmie wbija pręciki koło pali to pewnie podwykonawca Hydrobudoowy, a na ziemi położył laleczkę woodoo- 0 1
-
2012-07-12 22:47
coś im się chyba ostro pogrzało (1)
z tym największym skrzyżowaniem w Północnej Europie
- 2 0
-
2012-07-13 03:21
na razie wygrywają Krynki
150 metrów średnicy i 12 ulic
- 0 0
-
2012-07-12 23:19
a rowerem to.... rowerem wodnym nad tunelem po martwej (juz) wisle
ha ha
- 0 1
-
2012-07-12 23:54
zdaje sie z opóźnieniem i to sporym
- 0 0
-
2012-07-13 00:06
Ale beka (1)
Ale zbrojarz cegami łączy zbrojenie szok.
- 0 0
-
2012-07-13 06:01
Pracuje dla bankruta.
Bankrut udaje, że płaci to zbrojarz udaje, że pracuje.
- 0 0
-
2012-07-13 06:00
Podziwiam desperację lub
szaleństwo podwykonawców, że jeszcze chce im się choćby młotkiem ruszyć dla bankruta. I to bankruta, który jak widać do tej pory nie płaci podwykonawcom.
- 0 0
-
2012-07-13 07:56
40% więcej
Inwestycja pod Wisłą miała być prowadzona inną metodą bez przewiercania(znacznie tańszą 40%) która zapewniała po trzy pasy ruchu w każdą strone co zapewniłoby przepustowość jezdni co najmniej do 2040roku. Sprowadzono z zagranicy maszyne TBM, która zapewni tylko po dwa pasy ruchu (ograniczona średnica otworu), a koszt budowy znacznie wzrośnie. Gorzej i drożej. O co chodzi?....chyba nie trzeba wyjaśniać.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.