- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (51 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (283 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (111 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (281 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą
Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.
Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.
Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).
Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.
Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.
Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu . Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej . Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej . Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu . Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (224) ponad 10 zablokowanych
-
2012-07-12 11:01
Maly koszt a wielkie usprawnienia drogowe - na co wladze czekaja (2)
Polaczyc Trase Slowackiego (ul Uczniowska) z Al JAna PAwla II zrobic most nad Koleja , zrobic rado na Al Grunwaldziej i Al Wojska Polskiego oraz zrobic rondo w Oliwie z Al Wojska Polskiego i Opata Jacka Rybinskiego - to usprawni komunikacje z Osowej Oliwy na i Elblag Warszawe Nowy Dwor A1 itp
- 0 4
-
2012-07-12 11:10
Mały koszt ? Tzn. ile, konkretnie ? (1)
- 3 0
-
2012-07-12 11:40
w PLN czy EURO
- 1 0
-
2012-07-12 10:58
Na bank i tak tej budowy nie skończą
A jak może kiedyś za 5 lat skończą, to od razu będzie do remontu i poprawek. Tak jak ze wszystkim u nas, co buduje państwo albo samorząd.
- 6 7
-
2012-07-12 10:54
Idziemy na rekord ... z ilością rzeczników !!!
Przodują tu oczywiście wszystkie ciała powołane przez samorząd...
- 2 5
-
2012-07-12 07:43
biorac pod uwage to ile robia slowackiego i kosciuszki tunel bedzie gotowy za 40 lat ! (1)
.
- 19 18
-
2012-07-12 10:39
Optymista
- 3 3
-
2012-07-12 10:12
jak zwykle ankieta wymiata!!!
- 1 2
-
2012-07-12 09:58
Zgadza się jeszcze stadion, Euro za nami dzieje się w Gdańsku !!
- 5 0
-
2012-07-12 09:56
a czy ta maszyna ma bieg wsteczny? pewnie kasa na inwestycje się skończy a kret będzie w połowie i co wtedy? lepiej będzie ją cofnąć ;)
- 1 7
-
2012-07-12 09:20
Ul. Słowackiego dokończcie.
Wstyd i rozpacz. Wszystko odłogiem leży.
- 11 7
-
2012-07-12 08:51
Alleluja GIK
Gdańskie Inwestycje Komunalne powinny stanąć przed plutonem egzekucyjnym a nie w dalszym ciągu przelewać pieniądze publiczne na prywatne konta sposobem "wybieramy firmę (np.Hydrobudowa), która za chwilę ogłasza upadłość, ktoś za 1 grosz przejmuje jej majątek, a my mamy prowizję od transakcji".
- 10 10
-
2012-07-12 06:36
Jak zwykle musi być tabelka - kopiuj - wklej (2)
Zawsze to więcej tekstu w artykule i do tego ciągle to samo bez rzetelności.
Odpowiedź redakcji:
Drogi czytelniku, tabelka poniżej to jest informacja dla tych osób, które czytają informacje o budowie Trasy Słowackiego pierwszy raz i nie wiedzą czym jest to przedsięwzięcie. Nie jest to także i wciąż to samo. Proszę spojrzeć chociażby na wykonawcę wrzeszczańskiego odcinka Trasy SŁowackiego. Zamiast pierwotnego wykonawcy - Hydrobudowy - wpisana jest już firma OHL.
- 15 37
-
2012-07-12 08:42
No niestety. Mnie na przykład drażni że mieszacie, Panowie Redaktorzy, budżet projektu z wartością głównego kontraktu na wykonanie robót. A to znacząca różnica: cała dokumentacja projektowa, grunty, umowy dodatkowe (np. rozbiórki, wycinki, ekspertyzy, nadzór.
- 4 3
-
2012-07-12 07:44
ale jeszcze jedną rzecz można zaktualizować w tabelce
że termin oddania środkowego odcinka jest już nierealny :)
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.