- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (67 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (47 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (286 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (121 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (322 opinie)
Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna
Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.
Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.
Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.
Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.
Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?
- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.
Miejsca
Opinie (316) 2 zablokowane
-
2013-04-18 07:56
fajna muzyczka (1)
- 5 4
-
2013-04-18 21:30
wkręca :)
- 1 0
-
2013-04-18 20:55
bedzie mozna dojechac z Gdanska do Koscierzyny?
bezposrednio ?
jakies inne sklady pojada po tych torach?- 5 0
-
2013-04-18 20:35
fajne
- 1 0
-
2013-04-18 20:02
A ja się kiedyś łudziłam, że tą koleją
dojadę szybciej do Gdańska z Karwin, moja codzienna wyprawa do pracy.
- 5 2
-
2013-04-18 11:45
FAKTY (10)
Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino, lokomotywy Husarz czy składy FLIRT Stadlera i ELF Pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za trzy lata. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
Pozdrawiam.- 14 14
-
2013-04-18 18:01
cha, cha , cha (2)
trochę to pracy wymagało- taka laurka dla obecnie kochanej naszej wielkiej sprawiedliwej wspaniałej cudownej .... WŁADZY
- 3 1
-
2013-04-18 18:06
(1)
Dzięki za uznanie I pozdrawiam! Nie dajmy się pisokomunie!
- 1 1
-
2013-04-18 19:04
tak jest! nie dajmy się głupawym polakom (celowo z małej litery) z Gdańska!
- 0 1
-
2013-04-18 11:54
Jedno ale. (5)
W języku Polskim mamy taki wynalazek zwany akapitem. Zdecydowanie ułatwia on czytanie długich tekstów, zwłaszcza jak rozdzielisz akapity pustą linią zamiast standardowym wcięciem.
Np. w ten sposób ;)- 4 1
-
2013-04-18 11:55
(2)
OK. Sorki. Poprawię się!
- 2 1
-
2013-04-18 11:58
Dzięki, bo tekst jest ciekawy. (1)
Niestety jego czytanie ze względu na formę było na tyle męczące, że skopiowałem go sobie i dodałem wcięcia sam.
- 4 1
-
2013-04-18 13:40
Chciałem też to zrobić, ale Trojmiasto nie przyjmuje zdublowanych postów!
- 1 1
-
2013-04-18 12:09
A ponadto... (1)
...w języku polskim (a nie Polskim) przymiotniki piszemy małą literą.
A akapit to akurat wynalazek powszechny w wielu innych językach, nie tylko w polskim.- 2 0
-
2013-04-18 12:24
Fakt, mój błąd ;)
- 1 1
-
2013-04-18 11:54
Mądry I ciekawy post. POzdrawiam
- 2 2
-
2013-04-18 18:35
Nie da się tego oglądać-kretyńska muzyka budząca agresję!
- 5 8
-
2013-04-18 11:25
Drzewa wycieli a bałagan został (4)
Kiedys chodzilismy z córeczką na spacer do lasu ale od kiedy zaczeli wycinac drzewa i zostawili po sobie nie uprzątnięty teren to wózkiem jeździ się jak po"kocich łbach" ale przecież to takie polskie
- 10 6
-
2013-04-18 13:33
(3)
A zaraz zaczną wyburzanie wiaduktów, wymianę ziemi i budowę - czas zmienić miejsce spacerów, a nie narzekać.
- 8 3
-
2013-04-18 14:33
Na jakie? (2)
mam spacerowac z dzieckiem przy Rakoczego czy Bulonskiej? A moze w lesie - targajac wozek na plecach, a dziecko w zebach?(przejdz sie trasa PKM w strone poligonu i zobacz jakie to sa strome gory...)
- 4 5
-
2013-04-18 18:28
Bez jaj - miasto ma nie budować kolei bo szlachciura nie będzie miał gdzie na spacery z córką chodzić. Jakie to polskie...
- 4 1
-
2013-04-18 15:33
kiepskiej baletnicy
przeszkadza rąbek u spódnicy. nie marudź bo to takie polskie
- 6 1
-
2013-04-18 18:03
Będzie można łatwo dojechać do pracy za miastem
- 8 2
-
2013-04-18 08:16
(2)
Zmieńcie kolor tych przystanków!! Okropność.
- 9 4
-
2013-04-18 09:56
Kształt też (1)
- 1 1
-
2013-04-18 18:01
i położenie
- 2 1
-
2013-04-18 16:54
Wspaniale:)
Nareszcie konkretny w pełni publiczny projekt- nadrobić musimy straty wojenne wszak gdyby nie wojna i Rosjanie jeżdzilibyśmy taka koleją od "zawsze".
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.