• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • fajna muzyczka (1)

    • 5 4

    • wkręca :)

      • 1 0

  • bedzie mozna dojechac z Gdanska do Koscierzyny?

    bezposrednio ?
    jakies inne sklady pojada po tych torach?

    • 5 0

  • fajne

    • 1 0

  • A ja się kiedyś łudziłam, że tą koleją

    dojadę szybciej do Gdańska z Karwin, moja codzienna wyprawa do pracy.

    • 5 2

  • FAKTY (10)

    Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino, lokomotywy Husarz czy składy FLIRT Stadlera i ELF Pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za trzy lata. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
    Pozdrawiam.

    • 14 14

    • cha, cha , cha (2)

      trochę to pracy wymagało- taka laurka dla obecnie kochanej naszej wielkiej sprawiedliwej wspaniałej cudownej .... WŁADZY

      • 3 1

      • (1)

        Dzięki za uznanie I pozdrawiam! Nie dajmy się pisokomunie!

        • 1 1

        • tak jest! nie dajmy się głupawym polakom (celowo z małej litery) z Gdańska!

          • 0 1

    • Jedno ale. (5)

      W języku Polskim mamy taki wynalazek zwany akapitem. Zdecydowanie ułatwia on czytanie długich tekstów, zwłaszcza jak rozdzielisz akapity pustą linią zamiast standardowym wcięciem.

      Np. w ten sposób ;)

      • 4 1

      • (2)

        OK. Sorki. Poprawię się!

        • 2 1

        • Dzięki, bo tekst jest ciekawy. (1)

          Niestety jego czytanie ze względu na formę było na tyle męczące, że skopiowałem go sobie i dodałem wcięcia sam.

          • 4 1

          • Chciałem też to zrobić, ale Trojmiasto nie przyjmuje zdublowanych postów!

            • 1 1

      • A ponadto... (1)

        ...w języku polskim (a nie Polskim) przymiotniki piszemy małą literą.

        A akapit to akurat wynalazek powszechny w wielu innych językach, nie tylko w polskim.

        • 2 0

        • Fakt, mój błąd ;)

          • 1 1

    • Mądry I ciekawy post. POzdrawiam

      • 2 2

  • Nie da się tego oglądać-kretyńska muzyka budząca agresję!

    • 5 8

  • Drzewa wycieli a bałagan został (4)

    Kiedys chodzilismy z córeczką na spacer do lasu ale od kiedy zaczeli wycinac drzewa i zostawili po sobie nie uprzątnięty teren to wózkiem jeździ się jak po"kocich łbach" ale przecież to takie polskie

    • 10 6

    • (3)

      A zaraz zaczną wyburzanie wiaduktów, wymianę ziemi i budowę - czas zmienić miejsce spacerów, a nie narzekać.

      • 8 3

      • Na jakie? (2)

        mam spacerowac z dzieckiem przy Rakoczego czy Bulonskiej? A moze w lesie - targajac wozek na plecach, a dziecko w zebach?(przejdz sie trasa PKM w strone poligonu i zobacz jakie to sa strome gory...)

        • 4 5

        • Bez jaj - miasto ma nie budować kolei bo szlachciura nie będzie miał gdzie na spacery z córką chodzić. Jakie to polskie...

          • 4 1

        • kiepskiej baletnicy

          przeszkadza rąbek u spódnicy. nie marudź bo to takie polskie

          • 6 1

  • Będzie można łatwo dojechać do pracy za miastem

    • 8 2

  • (2)

    Zmieńcie kolor tych przystanków!! Okropność.

    • 9 4

    • Kształt też (1)

      • 1 1

      • i położenie

        • 2 1

  • Wspaniale:)

    Nareszcie konkretny w pełni publiczny projekt- nadrobić musimy straty wojenne wszak gdyby nie wojna i Rosjanie jeżdzilibyśmy taka koleją od "zawsze".

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane