• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Poprosimy też o zdjęcia koncepcji pracowni, które zajęły II i III miejsce oraz innych prac, by móc w pełni docenić kunszt (3)

    architektów BPBK! Ujęły mnie te wzory wycięte w rdzawej blasze. Czy to z jakiegoś szablonu czy szło spontanicznie w "artystycznym nieładzie"?

    • 42 2

    • przypadkowy artystyczny nielad - wlasnie takie mialem wrazenia :D (1)

      • 6 0

      • Ewentualnie może też być: "brak weny, więc zrób to jakoś".

        • 5 0

    • Szło to tak, uwaga:

      COPY, PASTE
      COPY, PASTE
      COPY, PASTE
      EMAIL SEND

      • 4 0

  • A gdzie sonda?

    Kochana redakcjo, a może zdobędziecie propozycje innych biur architektonicznych i zrobicie sondę?

    • 23 0

  • masakra

    ale brzydactwo

    • 27 0

  • jak zwykle w naszym chorym kraju

    wygrali ci, co mieli wygrać, a lepsi znaleźli się na pozostałych miejscach.

    I teraz patrz obywatelu i podziwiaj, co mógłbyś mieć, bo dostaniesz jak zwykle kupę g.. zaprojektowaną przez Krewnych i Znajomych Królika :/

    • 31 0

  • mogli by postawic na wyciszenie SKMki (1)

    a nie, tworza kolej w miejscach na prawde pieknych i dziewczych naturalnie. Zamiast inwestowac w "piekno"peronow, ktore zapewne beda zdewastowane, mogli by zainwestowac w lepsze cichrze tory i lepsze kolejki.

    • 3 12

    • jakich "dziewiczych"?

      chodzi Ci o poniemiecki nasyp kolejki Wrzeszcz - Kokoszki?

      • 3 0

  • Wizja Axis Mason była o wiele lepsza. (2)

    BPBK nawet się nie wysiliło na pełne zadaszenie peronów poza Portem Lotniczym.

    • 41 0

    • Zgadzam się w 100% (1)

      Wizja BPBK jest bardzo słaba! Perony nie zadaszone, otwory w elewacji, w ścianach przez które zimą jesienią i zimą będzie wiało - masakra. Nie sposób też zauważyć, że wygląd tych projektów znacząco odbiega od jakości wykonania Axis Mason.

      • 18 0

      • bardzo nieprzemyślane rozwiązania DNO

        • 1 1

  • Prawie XXI wiek

    Czy nie ma innej technologii montażu torów niż tylko drewniany podkład i kamyczki? Można chyba umieścić je w płytach betonowych co utworzy równą powierzchnię torów. Estetyczniej to wygląda i łatwiej utrzymać w czystości. Na obrakzach wysztko ładnie elegancko, ale te kamyki zabijają.

    • 0 10

  • KM a Słowackiego (1)

    Czy ktoś może wie czy podczas przebudowy Słowackiego będą od razu budowali wiadukt czy dopiero jak zrobią Słowackiego to się obudzą, że nie ma wiaduktu i trzeba utrudnić życie kierowcom poruszającym się po Słowackiego?

    • 6 1

    • Niestety to są dwa odrębne projekty (inni ludzie itd. ale przede wszystkim INNA KASA). Żeby równocześnie przebudowywać wiadukt i budować NS trzeba by było teraz przestać budować NS i czekać na PKM. Ale wtedy było by marudzenie, czemu nie budują NS ;)
      PS. Kim dla ciebie są ci "oni", co się mają obudzić?

      • 0 0

  • Zwycięski projekt jest trochę kiczowaty

    Te ażurowe blaszane konstrukcje wyglądają trochę tandetnie, a ta intensywna czerwień też trochę jarmarczna. Nieprzyjemnie się na to patrzy. Dużo przyjemniejszy jest projekt Axis Mason (choć pewnie droższy), bardziej zwyczajny, ale to architektura na którą będziemy patrzeć codziennie, nie powinna być zbyt ekstrawagancka. Ta zmęczy nas szybko i może zacznie drażnić. Jestem na nie.

    • 39 0

  • a mlaskacze jak zwykle tu na forum tylko p..ą !! (2)

    • 3 21

    • ja p..ę ;)

      • 1 0

    • taka jest idea forum

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane