• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Super, ze wszystkie przystanki beda jednego projektu

    Moim zdaniem to dobrze, będzie to tworzyło całość. Ten projekt który wygrał niestety nie wprowadza nic charakterystycznego czy też oryginalnego dla danego przystanku. Każdy jest taki sam, utrzymany w tym samym kolorze.
    Szczerze mam troszkę dość tego klimatu rdzawego koloru, z dziurkami i napisami. Przewija się po raz kolejny i o dziwo wygrywa. Moim zdaniem nowocześnie i ładnie zaprezentowali się zdobywcy III miejsca.

    • 17 1

  • BPBK

    No tak, mistrzowie od Węzła Wzgórze, kładki nad Ołowianką i innych cudów świata wzięli się za projektowanie KM. Brak słów... "Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem". Charakterystyczna dla Gdańska jest dziurawa blacha? Ciekawe, ale to pan prof. Lorens jest architektem - nie ja.

    • 21 2

  • A stacje między Osową a Gdynią (6)

    Czy będą budowane jakieś stacje pomiędzy Osową a Gdynią?

    • 5 3

    • Tamten odcinek będzie w gestii PLK w ramach remontu linii 201 (1)

      więc możesz liczyć na blaszaki z Pszczółek, Tczewa itd.

      • 2 1

      • A kto tam jeździ do tej gdyni?

        • 1 0

    • Szczurek nie da na nie ani grosza (1)

      Gdyby ta linia prowadziła do Kosakowa to może i dałby parę tysięcy na rozebranie jakiegoś bunkra...

      • 2 3

      • Ta linia miała iść do Kosakowa

        Ale Szczurek właśnie nie chce wydać na nią ani grosza, więc ma obsługiwać w Gdyni tylko to co już jest zbudowane, a do Kosakowa trzebaby sporo zbudować, a to już się UM Gdynia nie podoba.

        Bo to nie wirtualizacja, a coś co trzeba będzie zrobić. A Szczurek lubi wirtualizacje, aby potem móc narzekać, że ktoś mu nie dał kasy na nią.

        • 2 3

    • A gdzie byś chciał przystanek? (1)

      W zaroślach za Osową, pod obwodnicą, Krykulec w lesie witomińskim.
      Wlk Kack już jest. Jedyne co by się przydało to możliwość wsiadania/wysiadania na Wzgórzu Św Maksymiliana bo to jest duży węzeł przesiadkowy. Tu dali ciała na maksa. Może jeszcze przy stadionie Arki niedaleko SKM Redłowo.

      • 0 3

      • Dokładnie te miejsca miałem na myśli.

        • 2 0

  • Szkoda że nie ma przystanku na Zaspie.

    Będę się musiał telepać do Wrzeszcza.

    • 1 2

  • O-BRZY-DLI-STWO ARCHITEKTONICZNE !!!!!

    Beton, stal, ohyda - gdzie oni maja gust ??? To są architekci czy młoty kowalskie ??

    • 22 0

  • OJEJ !!! (2)

    WIELKI SUKCES - ta linia zbudowana przez Niemców funkcjonowała do 1945 roku, a teraz TYLKO dzięki Unii Europejskiej ją reaktywujemy.

    SKM to wstyd dla mieszkańców Trójmiasta, nigdzie w Europie Zachodniej nie ma takiego syfu, bałaganu i tłoku w wagonach jak u nas - stare zdezelowane pociągi wleczą się po starych torach.

    Panie Adamowicz kiedy będzie przystanek SKM Śródmieście - czy musimy czekać aż Niemcy za was to zrobią !!!!!!

    • 14 5

    • mówisz o tym przystanku, który jest budowany właśnie przez SKM?

      nie będzie gotowy przed przebudową południowej głowicy dworca Gdańsk Główny, gdyż zwyczajnie nie ma to sensu - co z tego, że będzie przystanek, a tory nigdzie nie będą prowadzić? Całość robót na ww. głowicy będzie przeprowadzona przy okazji remontu trasy E-65, który właśnie trwa.

      • 0 0

    • W Europie Zachodniej też można spotkać syf w wagonach. Niestety :/

      • 2 0

  • 2015 oto jest pytanie

    czy rok strzelony czy bedzie zakończona budowa !???

    • 3 0

  • (2)

    Niemcy zbudowali i Niemcy zburzyli. Czyli ich bilans wyszedł na zero.

    A Unia to nie Niemcy, mimo że są najludniejszym jej krajem. Więc przestań propagować projekcje swoich patologicznych lęków.

    • 2 9

    • Lepiej poucz się historii (1)

      To rosyjskie wojska spaliły Gdańsk i SOpot, a to co przetrwało rozkręcili i ukradli

      • 6 3

      • Akurat wiadukty tej linii wysadzili Niemcy więc sam się może poucz historii.

        A, że po wojnie linia nie została odbudowana tylko rozebrano ją do końca to inna sprawa.

        • 1 1

  • achhhhh,

    jakja bym chciał, żeby to tak kiedyś wyglądało .......

    • 0 2

  • władze gminy żukowo nie zgadzają się na dzień dzisiejszy na kolej

    z powodów pogorszenia warunków dojazdu z kierunku banina do gd. uwarunkowanie decyzji gminy na pozwolenie dla ghdanska na kolej jest jedno Dojazd od Banina od str północnej lotniska "niezależny" na dzień dzisiejszy pismo jest takie ( decyzja jest NEGATYWNA)

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane