• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • parodia

    nie wiem co smieszniejsze: fakt ze material konkursowy z tego co mi wiadomo przygotowywal pozniejszy triumfator czy architektura a wlasciwie "architektura" tych przecudnych budowli... tylko pogratulowac...

    • 7 0

  • Pożyjemy...

    Plan jest niezły zwłaszcza że na tym przebiegu istnieją już nasypy kolejowe które trzeba wzmocnić, poszerzyć i położyć tory, także chociaż tego nie robiono po pijaku. Nie wiem jak będzie z realizacją do 2015, ale, mimo najszczerszych chęci, wątpię w to:/ Zobaczcie jak się guzdrzą z remontem na trasie do Tczewa...

    • 1 1

  • Prędzej będziemy się teleportować niż przejedziemy się tą trasą w Gdańsku...

    • 1 1

  • Znowu jakieś szkaradztwa !!!

    Zamiast postawić zgrabne budynki, ponadczasowe to zwnou stawia się jakieś pseudo nowoczesne wiaty, które w większości przypadków nie mają NIC wspólnego z Gdańskiem !!!

    I co to za wiadukty???!!! Nie można było ich oodbudować w formie tych oryginalnych, z ładnej cegły, z łukami.

    Czy ktoś chce zrobić z Gdańska - GDAŃSK FABRYCZNY ??? i tylko mi nie pieprz... o sztuce i nowoczesnej wizji przestrzennej.

    • 8 0

  • A stacje między Osową a Gdynią (6)

    Czy będą budowane jakieś stacje pomiędzy Osową a Gdynią?

    • 5 3

    • Tamten odcinek będzie w gestii PLK w ramach remontu linii 201 (1)

      więc możesz liczyć na blaszaki z Pszczółek, Tczewa itd.

      • 2 1

      • A kto tam jeździ do tej gdyni?

        • 1 0

    • Szczurek nie da na nie ani grosza (1)

      Gdyby ta linia prowadziła do Kosakowa to może i dałby parę tysięcy na rozebranie jakiegoś bunkra...

      • 2 3

      • Ta linia miała iść do Kosakowa

        Ale Szczurek właśnie nie chce wydać na nią ani grosza, więc ma obsługiwać w Gdyni tylko to co już jest zbudowane, a do Kosakowa trzebaby sporo zbudować, a to już się UM Gdynia nie podoba.

        Bo to nie wirtualizacja, a coś co trzeba będzie zrobić. A Szczurek lubi wirtualizacje, aby potem móc narzekać, że ktoś mu nie dał kasy na nią.

        • 2 3

    • A gdzie byś chciał przystanek? (1)

      W zaroślach za Osową, pod obwodnicą, Krykulec w lesie witomińskim.
      Wlk Kack już jest. Jedyne co by się przydało to możliwość wsiadania/wysiadania na Wzgórzu Św Maksymiliana bo to jest duży węzeł przesiadkowy. Tu dali ciała na maksa. Może jeszcze przy stadionie Arki niedaleko SKM Redłowo.

      • 0 3

      • Dokładnie te miejsca miałem na myśli.

        • 2 0

  • oczywiście, jak to w gdańsku, wygrał najbrzydszy projekt

    betonowe komunistyczne klocki....

    2.miejsce (to z przeszklonymi stacjami) powinno moim zdaniem wygrać, jest estetyczne, sprawia wrażenie lekkości, nowoczesności i przede wszystkim NIE PRZYTŁACZA!

    ale jak to zwykle u nas bywa postawią kolejne kloce, które będą straszyć przez następne 100 lat

    dlaczego władze zamiast dążyć do upiększania miasta tylko je oszpecają??

    • 6 1

  • 611 mln. z UE? przecież do tego czasu unia zdechnie śmiercią naturalną... (4)

    a w zasadzie proces zgonu już trwa

    • 13 12

    • Módl się do czego tam się modlisz by nie upadla UE (1)

      Bo będziesz g. chleb smarował.

      • 0 1

      • nawet jak pójdziesz na kolanach do Brukseli to już nic nie zmieni, proces demontażu jest już zaplanowany

        na pierwszy ogień pójdzie wspólna waluta

        • 0 0

    • Ale to nie są pieniądze wyrzucone w błoto, jak te na ratowanie Grecji (1)

      • 5 0

      • Grecji nie da się uratować. To jest ratowanie Francji i Niemiec, które umoczyły w Grecji kasę...

        • 2 0

  • STACJA LOTNISKO!!!!!! A NIE PORT LOTNICZY (1)

    Proszę o dyskusję i nazwanie stacji przy LOTNISKU po prostu LOTNISKIEM!!!!! Port Lotniczy

    • 2 6

    • STACJA BANINO

      kto to wymyślił

      powinno być barniecwice tak jak miejscowość

      • 0 0

  • Przetarg na wizualizacje, przetarg na projekt, przetarg na IDEOWĄ KONCEPCJĘ ,
    zróbcie przetarg na realizację tej kolei metropolitalnej a nie na mydlenie ludziom oczu.

    • 5 0

  • Jaka Metropolitalna ?????????????? (1)

    Ja tu widzę na mapce tylko Gdańsk to jaka to kolej metropolitalna ??????????

    • 0 1

    • gdańsk jest metropolią

      gdynia do niej należeć nie chce :-P

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane