• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • już za cztery lata, już za cztery lata

    postawią nam najbrzydsze perony świata!

    • 18 0

  • 2 ulubione tematy infrastrukturalne to: kolej i obwodnica metropolitalna. (1)

    Co chwila czytamy ktoredy nigdy nie pojedziemy i jak nie beda wygladac rozne niewybudowane rzeczy.

    • 8 4

    • co do skm to się mylisz:)

      • 1 3

  • nie rozumiem polskiej mentalności...

    Nie można zrobić prostych i zarazem ładnych peronów??

    Po co budować perony za miliony złotych z jakiś dziwnych giętych metali, szkieł... które i tak wandale zniszczą, za miast zrobić to z prostych, trwałych materiałów i połączyć to w jakąś ładną, nowoczesną architekturę (a nie wygibasy).

    Utrudnianie na siłę i marnowanie pieniędzy...

    • 8 2

  • Proponuję redakcji portalu zająć się tą sprawą, a nie wątpliwej jakości projektem przystanków. (4)

    Z Regulaminu konkursu:
    "W konkursie mogą wziąć udział osoby, jednostki lub podmioty spełniające łącznie niżej wymienione wymagania:
    (...)
    c. są niezależni od Zamawiającego,
    d. są niezależni od Członków Sądu Konkursowego."

    I teraz o wspomnianej niezależności, którą uczestnik konkursu oświadczał pisemnie!...
    Dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. do końca 2010 r., konsorcjum firm, których liderem jest BPBK S.A. wykonało na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego dokumentację przedprojektową dla Etapu I spinająca wszystkie dotychczas wykonane opracowania. W ramach podpisanej umowy wykonano:
    • Analizę uwarunkowań budowy (wariantów) linii Kolei Metropolitalnej.
    • Analizę Wielokryterialną wariantów i opcji realizacji przedsięwzięcia.
    • Koncepcję Programowo-Przestrzenną wybranego przez Zamawiającego wariantu oraz przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych przedsięwzięcia.
    • Studium Wykonalności (synteza wyników) oraz wypełnienie dokumentu „Rezultaty studium wykonalności”.
    • Materiały wyjściowe do sporządzenia projektu podziału działek i opracowania map zasadniczych (w modelu 3D) do celów projektowych.

    Jeśli dodać do tego powiązania w ramach różnych izb i stowarzyszeń członków sądu, zarządu PKM i zarządu BPBK, to wychodzi ciekawa historia niezależności projektanta i ogłaszającego konkurs urzędnika.

    • 40 3

    • Axis Mason powinien złożyć protest, jeśli nie wniosek do prokuratury!

      • 11 0

    • Czyżby już jakiś minus od pracownika BPBK poleciał? Wypowiedz się, kolego, z czym się nie zgadzasz w powyższym wyliczeniu?

      • 6 0

    • szkoda ze do nas nie dotarło to poczta pantoflową

      szkoda było czasu , pracy i pieniędzy na ten projekt, ale oczywiście nikogo to nie zainteresuje jak się konkursy robi w trojmiescie a szlag trafi jak nie wygrywa coś fajnego

      • 7 0

    • Konkurs tzw "międzynarodowy"

      Wszystkie materiały po polsku. Czas do przesłania dokumentów od daty ogłoszenia do daty wpłynięcia 1,5 tygodnia, czas na wykonanie koncepcji wszystkich przystanków 1,5 miesiaca. To nie jest konkurs miedzynarodowy, to żenada.

      Niech trójmiasto.pl zajmie sie wyjaśnieniem tego, to moze nastepn konkurs jaki jakaś publiczna inwestycja będzie miała bedzie lepiej zorganizowany i wygra coś użytecznego i ładnego, z zyskiem dla nas wszyststkich.

      • 11 1

  • WIRTUALNOŚĆ INWESTYCJI - GDAŃSK PRZEWODZI :))

    :)))

    • 4 2

  • Znów w Gdańsku wygrywa BPBK

    Aż dziwne, tym bardziej, że ich koncepcje są po prostu brzydkie. Jakby ich nie było stać na te inne to mogliby chociaż sprawiedliwie w konkursie dać 1. miejsce pozostałym a zrealizować sobie tańszy projekt. Inaczej ten konkurs nie ma sensu.

    • 22 0

  • tandeta ...
    o projekcie się nie wypowiem, ale tak ciężko zrobić zadaszenie peronów na większej długości niż 5 metrów?
    o kolorystyce się nie wypowiem ... ECS w miniaturze ... czy wszytsko w Gdańsku musi wyglądać tak samo i broń boże nie może być choć trochę przyszłosciowe i futurystyczne ... świat idzie do przodu a my żyjemy przeszłościa ... z takim nastawieniem nie dojdziemy nigdzie, zawsze w tyle ...

    co do technologii to mam nadzieję, że będzie nowoczesna .. idealnie byłoby zrobić PKM na estakadzie ... część wałow już jest .... reszta estakada na filarach ... bezkolizyjnie ... pod spodem można by się swobodnie przemieszczać, pieszo, jakby mialy powstac nowe ulice tez nie byloby problemu ... do tego automatycznie trzeba by zastasowac nowsze rozwiazania, a co za tym idzie cichsze, ekonomiczniejsze i ekologiczniejsze ...

    a propos, wie ktoś czy przystanek na Osowie będzie wybudowany od nowa lum zmodernizoany, czy nadal będzie straszył wygladem przedpotopowym?

    • 9 1

  • Który projekt najładniejszy? (2)

    Dla mnie zdecydowanie Axis Mason. Nie przytłacza formą, kolorem i dodatkowo jest funkcionalny oraz pasuje wyglądem do hali nowego Portu Lotniczego. Natomiast projekt BPBK odwrotnie-szkoda.

    • 20 1

    • Ale ile ich widziałeś? 11? Czy 3? (1)

      • 1 1

      • Słuszna uwaga

        ... ale po co ma być pokazanych 10 lepszych projektów, skoro można pokazać 2, a resztę pominąć jako nie wartą uwagi, bo nie weszli "na pudło" ...

        Prywatnie też uważam, że Axis Mason wykonali dużo lepszy (po prostu dobry) projekt.
        Dość już tych topornych projektów BPBK wybieranych chyba przez towarzystwo wzajemnej adoracji.
        Czy Szanowne Jury w ogóle oglądało te projekty? Sam obracam się w środowisku architektów i urbanistów i nikt z nas nie rozumie, jakim "cudem" możliwy był wybór tego niefunkcjonalnego bezguścia, które do niczego nie pasuje.

        • 2 0

  • Axis Mason - dużo ładniejsze !!!

    j.w.t.

    • 18 1

  • noo

    dobra...a będą jakieś większe parkingi przy stacjach ,czy dalej obstajemy przy tym,że park&ride w Polsce nie wypali?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane