• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • a co z pozostalymi pracami? (3)

    Kiedy bedzie mozna obejrzec pozostale prace konkursowe?
    Dlaczego o wygladzie architektury miasta nie moze decydowac poprzez glosowanie spoleczenstwo? To my wszyscy bedziemy odbiorcami przestrzeni - powinna decydowac wiekszosc

    • 14 3

    • cicho, siad !!

      • 0 3

    • (1)

      I może przez portal trójmiasto miałoby być głosowanie, gratulacje pomysłu.

      • 2 0

      • Dlaczego nie?

        Powinna być sonda - dlaczego jej nie ma?
        Czego się obawia trojmiasto.pl?
        Przecież to będą przystanki dla nas wszystkich, a nie tylko dla kilkuosobowego grona "fachowców" - powinniśmy mieć szansę na wypowiedź.

        • 0 1

  • wiem tylko jedno

    znowu projekt oderwany od rzeczywistości, a kasę za głupotę projektantów i decydentów spłacać będziemy musieli.

    Zaspa ma już ponad 40-ści tys. mieszkańców a oni robią przystanki w 400 osobowych wioskach.
    Żenada. Jak to dobrze wyrzucać czyjeś pieniądze. Za Gierka to już by poleciało całe plenum i nie byłoby zmiłuj się.

    • 16 5

  • fajny projekt axos mason

    mi sie podoba druga nagrodzona praca. duzo ciekawsza i rozsadniejsza od zwyciezkiej.

    • 28 0

  • Już przed wojną Niemcy poprowadzili po tej linii kolej.

    Nam Polakom zajmie to jakieś 70 lat. Taka jest różnica cywilizacyjna między Polakiem a Niemcem.

    • 3 5

  • Już oczami duszy widzę te budy z kebabami i gaciami

    ehhh

    • 6 0

  • przejeżdża przez ZASPĘ (40 tys. mieszkańców), ale nie jest skomunikowana z SKM ZASPA, trzeba znowu "KORKOWAĆ Wrzeszcz... :( (1)

    wielka szkoda, rozumiem, że były tam kłopoty techniczne, ale ich pokonanie spłaciłoby się w przyszłości, po przez odciążenie dróg z Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza, teraz aby dojechać na np. Lotnisko trzeba udać się do zawsze ZATŁOCZONEGO WRZECZCZA, WÓWCZAS MOŻNA BYŁOBY JECHAĆ NA ZASPĘ i nie KORKOWAĆ WRZESZCZA!!!... oraz zyski z biletów, a tym czasem szkoda... i dodam, że nie mieszkam na Zaspie, a w Oliwie i "niby" to mnie nie dotyczy, ale szkoda mi "naszych miejskich pieniędzy" na "mniej perspektywiczny projekt",

    • 9 0

    • popieram,

      może nie teraz ale za 10 lat to rozwiązanie przyniosłoby dobry skutek,
      zwłaszcza że na terenie Zaspy,Przymorza czy Oliwy bardzo dużo się buduje nowych osiedli,
      ale tak to jest jak się myśli krótkowzrocznie

      • 3 0

  • A tfu! (1)

    pomarańczowe szkaradztwo! no i ciekawych mostów się nie doczekałem tylko płaskie jak decha betony :((((
    i co robi przy strzyży dwujezdniowy wiadukt czy estakada?????? kto mi odpowie??

    • 6 1

    • to projekt

      sprzed kilkunastu lat, oficjalnie nadal aktualny, ale jak zwykle nie ma kasy. a nazywa się nowa abrahama. od słowackiego przy niedźwiedniku po grunwaldzką przy abrahama(albo hynka na zaspie w bardziej rozbudowanej wersji). ogólnie projekt niegłupi i pewnie dlatego nigdy nie zostanie zrealizowany. no i przez niego gdańsk przez kilka ładnych lat blokował kolej metropolitarną- idzie po tej samej trasie.

      • 0 0

  • Czemu nie Axis Mason tylko to brzydactwo wygralo ???

    Nierozumiem jednej rzeczy, czy ludzie nie maja prawa decydowac o wygladzie tych stacji? Bo chyba ktos pijany albo niedorozwiniety zdecydowal o ich wygladzie :/. Te wizualizacje sa obrzydliwe, kanciaste, pelne betonu. Nierozumiem czemu nie wygrala propozycja firmy Axis Mason ktora widac w galerii. Jasne, zaokraglone konstrukcje w przyjaznych barwach. Zreszta oceny innych internautow pod grafikami raczej podkreslaja moje zdanie. Mam nadzieje ze ostatecznie powstanie cos innego bo te projekty sa obrzydliwe :(.

    • 17 2

  • Kokoszki i Karczemki nie głosują na PO ! Tak wielkie nowe osiedla się dla rządzących nie liczą! (3)

    To nie życzymy sobie aby tory były w pobliżu naszych domostw!

    • 1 10

    • słaba prowokacja...

      • 2 0

    • to się przeprowadźcie (1)

      • 2 0

      • to odejdzcie od koryta

        • 0 0

  • szkoda, że nie zrobili krótszych wiat - to co tu widzę to jakiś bohomaz konstrukcyjny - zamiast zrobić niższe i dzięki temu

    tańsze w budowie oraz szersze by więcej ludzi się pod tym skryło w razie burzy ...

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane