• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Kokoszki i Karczemki nie głosują na PO ! Tak wielkie nowe osiedla się dla rządzących nie liczą! (3)

    To nie życzymy sobie aby tory były w pobliżu naszych domostw!

    • 1 10

    • to się przeprowadźcie (1)

      • 2 0

      • to odejdzcie od koryta

        • 0 0

    • słaba prowokacja...

      • 2 0

  • dajcie wszystkie projekty !

    PKM ma komplet projektów, dajcie ja na trojmiasto.pl i zróbcie sondę, jest jeszcze czas aby sie opamiętać !

    • 7 0

  • Z okazji święta 22 lipca

    Z okazji święta 22 lipca Państwowa Niezależna Obiektywna Komisja Konkursowa (PNOKK) ogłosiła zwycięstwo myśli inżynierskiej ku chwale Polski Ludowej.
    Precz z reakcyjnymi podżegaczami krytukującymi socjalistyczną architekturę!
    Mówimy stanowcze "nie!" dla projektów będących wyrazem pochwały dla "nowoczesnych" dla reakcjonistów projektów wzorowanych na zachodnich.

    Niech ta kolej, wzorowana na najlepszych wzorcach ECS i MWŚ, pokaże całemu światu, że nie jest to nasze ostatnie słowo!

    • 8 0

  • tam ścieżka jest

    ścieżka przez zasiedzenie ma prawo tam być.
    ta firma co wy.grała robi ścieżki rowerowe.
    przydałaby się ścieżka wzdłuż torów. to malownicza trasa.
    jakby kolej wysiadła..

    • 1 0

  • Kurcze to sie dzieje! Z wizji mamy w końcu konkrety. (3)

    • 43 11

    • Ja dziękuję za takie syfiaste konkrety. (1)

      A Pan Lorens niech nie dorabuia ideologi do tego, że podpisał się pod wyborem największego (oprócz łódzkich palantów) szajsu. Estetyka ECS jest dla niego wzorem? Sorry, ale ten facet powinien byc spawaczem w stoczni, a nie kierować tak swego czasu zasłuzopna katedrą PG. Żenada do potęgi. Nie dziwota, że zaśmiecają Gdańsk takim badziewiem, skoro takie "autorytety" je popierają.

      • 1 1

      • Zamknięte koperty

        I co z tego? Każdy architekt i plastyk w Gdańsku na pierwszy rzut oka rozpozna ten chcrakterystyczny chłam i badziewiaste pomysły z BPBK, nawet, gdyby dla jaj ktos podpisał innym hasłem.

        • 1 0

    • co się dzieje? kolejne konkursy przetargi na projekty, projekty, projekty i nic więcej. Dziesiątki pomysłów i wizualizacji. Zero konkretów!!!
      Mam dość oglądania tych lepszych czy gorszych projektów - wolałabym zobaczyć rozpoczęcie prac budowlanych!
      Nawet pieniądze są na razie tylko wirtualne, bo kredytu też jeszcze nie ma a bez tego dotacji też nie będzie!

      • 5 7

  • najbrzydsze wybrali

    nie wiem czym sie kierowano przy wyborze bo na pewnonie estetyką..zresztą widaćto po głosach pod obrazkami...

    • 5 0

  • GRATULACJE (1)

    Gratulacje dla zwycięzców!

    • 1 8

    • Przecież zwyciężył najbrzydszy projekt - to czerwone, kanciaste szkaradztwo !
      Czym się cieszyć?

      • 2 0

  • A po co takie stacje?

    Wystarczyłyby przystanki z wiatami i już. Plus jakaś kasa czy automat biletowy. Po co mnożyć koszty?

    • 0 2

  • Przepraszam was bardzo, ale estetyczne to to nie jest:/ (2)

    • 40 4

    • nie jest estetyczne ani praktyczne (1)

      brak zadaszenia peronu = oblodzenie plus narażenia na wiatr w zimie. Pięknie.

      • 6 0

      • Może więdzą coś o czym my nie wiemy. :)

        Na przykład że do 2015 klimat się tak ociepli iż zim już nie będzie... ;)

        • 0 0

  • 2015? A czy czasem to nie jest literówka - czy nie powinno być czasem 2115?? (3)

    Jakoś wątpie żeby w takim czasie powstała ta linia.
    Co chwile mozna przeczytac że budowa autostrady zajeła 70% czasu gdy zaawansowanie wynosi 30-40%.... więc opóźnienia pewne są jak podatki ;)

    • 85 78

    • 2115 to będzie połęczenie tej linii (2)

      Z lotniskiem w Gdyni ;)

      • 6 2

      • (1)

        hehe. Z dworcem w Gdyni przed euro,a z dworcem w gdansku to podobno jeszcze w tym tygodniu bedzie połaczenie Pendolino. Sie dzieje!

        • 2 0

        • Pindolino?

          Tyle że dworzec w Gdyni bedzie jakoś się prezentował, w Gdańsku to duża szczalnia i nic więcej ;)

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane