Absolwentka gdańskiej ASP, Martyna Wędzicka stworzyła w ramach pracy magisterskiej kompletną identyfikację wizualną dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
tak, propozycje ułatwiłyby korzystanie z nowej linii
66%
tak, ale kilka rzeczy bym zmienił
18%
nie, ale warto na tej podstawie budować inny projekt
9%
nie, jak dla mnie pomysł jest za bardzo odjechany
7%
ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni, wspólna
SKM-ka. Każdy z tych organizatorów przewozów ma swoje oznaczenia przystanków, biletów, plakatów informacyjnych, swoją stronę internetową. Jedne są bardziej udane i przyjazne pasażerom, inne mniej. Wiele elementów takiej identyfikacji graficznej powstawało w różnym czasie, stąd też nie zawsze są spójne.
Pomorska
Kolej Metropolitalna, która w przyszłym roku zacznie wozić mieszkańców Trójmiasta, jest w tej dobrej sytuacji, że swoją identyfikację graficzną może stworzyć od początku. Dzięki temu ma ona szansę być jednolita, estetyczna i zaprojektowana z myślą o wygodzie pasażerów, którzy będą korzystać z połączeń PKM.
Zanim za identyfikację wezmą się graficy zatrudnieni przez spółkę zarządzającą projektem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, swoje propozycje przedstawiła absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych,
Martyna Wędzicka.
-
Nad projektem identyfikacji wizualnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pracowałam pół roku. Zależało mi na stworzeniu projektu, który oprócz oceny w indeksie rozwiąże problem i wskaże kierunki dla poprawy komunikacji wizualnej w mieście - mówi absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Identyfikacja graficzna PKM powstała w ramach jej pracy magisterskiej.
Zacznijmy od podstawowych elementów, jakie powinniśmy znaleźć na każdym przystanku, peronie, czy też węźle przesiadkowym. Mowa o rozkładach jazdy, piktogramach wskazujących drogę, trasie linii kolejowej. Projektantka utrzymała je w jednakowej, niebieskiej tonacji. Z kolei elementy bezpieczeństwa oznaczone są kolorem czerwonym lub pomarańczowym.
Warto zwrócić uwagę na bilety, które różnią się między sobą. Graficznie pokazano na nich wysokość ulgi, jaką uzyskał pasażer w momencie zakupu. Im wyższa ulga tym bardziej granatowy jest bilet. Inaczej oznaczono też bilety dla dzieci do lat 4.
Ponieważ pasażerowie bardzo często szukają informacji o rozkładzie jazdy w internecie, a zwłaszcza na stronach mobilnych, autorka nie zapomniała także o prezentacji oferty PKM w smartfonach. Telefony z odpowiednią aplikacją ułatwią sprawdzenie ile pozostało czasu do odjazdu najbliższej kolejki i nie tylko.
Podczas obrony pracy magisterskiej Martyny Wędzickiej na sali był obecny przedstawiciel Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie nie zapadła jednak decyzja, czy propozycja studentki zostanie w jakikolwiek sposób zaadaptowana na potrzeby PKM.