• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal masowy w ręce Francuzów

Wioletta Kakowska-Mehring
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku. Finał prywatyzacji Morskiego Terminalu Masowego Gdynia ma nastąpić już w marcu tego roku.

Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.



Czy prywatyzacja MTMG wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?

Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.

Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.

- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.

Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.

Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.

Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.

Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.

Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • mtmg na sprzedaz

    co za chamy siedza w tym pieprzonym rzadzie ,trzeba jak najszybciej wywalic ich na zbity pysk bo co Polskie ,jeszcze troche nic nam niepozostanie.TUSK miej sie na bacznosci.

    • 2 1

  • Dlaczego jak coś jest dobre, nie może pozostać polskie?

    • 2 1

  • Zagraniczni właściciele

    Jak mogą to nie płacą podatków w Polsce. Zatrudnienie redukują do minimum. A czyste zyski wyprowadzają zagranicę (czyli polski kapitał pieniężny). Za jakiś czas okaże się, że mimo całej tej prywatyzacji konto Polski ma duży debet, bo wszystkie nasze pieniądze są za granicą. Więc pójdziemy do nich pożyczać.

    • 4 1

  • Dobry kąsek (7)

    MTMG przynosił zyski,więc się go sprzedaje - świetna polityka panie Jarosiński !!!Córeczka w francuskiej firmie dostanie fuchę ? Czy już nie musi ?

    • 60 13

    • TO OBOWIĄZEK USTAWOWY (3)

      Ta prywatyzacja wynika z obowiązku portu określonego ustawowo i nie zależy to od woli prezesa Jarosińskiego. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. nie może prowadzić działalności eksploatacyjnej, nawet poprzez własne spółki. Wszystkie tego typu spółki-córki muszą zostać sprzedane. Ta prywatyzacja jest, z punktu widzenia ustawy o przystaniach i portach morskich, już i tak spóźniona, ale nie była wcześniej możliwa z przyczyn obiektywnych.

      • 5 3

      • jeszcze: (2)

        Dla nie zorientowanych w sprawie coś jeszcze:
        Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., tak samo jak inne porty, jest zobowiązany, najogólniej mówiąc, do obsługi statków i utrzymywania i rozwoju majątku portu tak, aby zapewnić jak najlepsze warunki do prowadzenia działalności podmiotom gospodarczym związanym z gospodarką portową (jak: przeładunki, składowanie, logistyka) działającym na jego terenie. Sam takiej działalności prowadzić nie może, nawet poprzez spółki będące jego własnością. Zabrania mu tego tzw."ustawa portowa", która ponadto nakazuje pozbycie się spółek ewentualnie prowadzących taką działalność.
        Podstawowymi przychodami ZMPG S.A. mają być opłaty portowe i przychody pochodzące z najmu majątku portu (jak: powierzchnie magazynowe, placowe, biurowe), a także pochodzące z dostarczania mediów podmiotom działającym na jego terenie.
        Przychody portu pochodzące z, nakazanej ustawą, sprzedaży podległych mu spółek zajmujących się działalnością wykraczającą poza zakres jego obowiązków, są faktycznie przeznaczane na infrastrukturalne inwestycje rozwojowe w porcie i remonty. Znaczna część finansowania tych inwestycji pochodzi ze środków unijnych udzielanych na określonych warunkach, w tym posiadania określonego udziału własnego w ich finansowaniu. To są nierzadko kwoty rzędu kilkuset milionów złotych. Warunkiem otrzymywania środków unijnych jest też przestrzeganie zasad działalności portu określonych w zapisach ustawowych.

        • 4 2

        • Kto wymyślił takie głupie akazy i nakazy?

          "Sam takiej działalności prowadzić nie może, nawet poprzez spółki będące jego własnością. Zabrania mu tego tzw."ustawa portowa", która ponadto nakazuje pozbycie się spółek ewentualnie prowadzących taką działalność".

          W takim razie Ustawę portową napisał jakiś debil i należy ją zmienić....

          • 0 0

        • Ojej! Widzę, że jakieś minusy przy moich wyjaśnieniach załapałem : )
          Może któryś z tych "geniuszy" wiedzących lepiej napisałby parę słów wyjaśnienia, dlaczego je postawił? A może u niektórych działa tak ich odruch społeczny? : )))
          Pozdrawiam wszystkich czytelników. Bo, co jak co, ale zdrowie jest najważniejsze, także te psychiczne.

          • 3 0

    • To (2)

      jest takie polskie co dobre to sprzedac !!!

      • 16 4

      • (1)

        czyli lepiej poczekać aż będzie w kiepskiej sytuacji i oddać za darmo, jak stocznie

        • 10 12

        • Nie stresuj się chłopie. nie będzie w kiepskiej sytuacji. Wystarczy umiejętnie zarządzać i dalej inwestować. Obecny zarząd stać na to, lecz muszą się dorobić na odprawach, koneksjach.
          przykład: zwykły stoczniowiec dostaje 10-20 tys po likwidacji stoczni, kierownictwo 3 razy tyle, a zarząd po 10 razy.
          Biznes jest Biznes

          • 9 2

  • premia to dodatkowe wynagrodzenie za

    wykonanie czegoś. A premia prywatyzacyjna to łapówka za zgodę na prywatyzację.

    • 3 1

  • Miało być uwłaszczenie, a mamy Polaka najemnika u INNYCH i OBCYCH w Polsce (11)

    A dlaczego na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80 już nie napisali.

    • 63 27

    • (5)

      A co jest złego w pracy dla INNYCH i OBCYCH jak to napisałeś? Ojczyzna na tym ucierpi, że szef terminala nie będzie etnicznym Polakiem? Według mnie najważniejsze jest, żeby firma się rozwijała i przynosiła do skarbu państwa wpływy oraz dawała zatrudnienie, a czy prezesem jest Polak czy Zulus to mi zwisa i powiewa. Jeśli patriotyzm ma oznaczać szowinistyczny nacjonalizm to ok - nie jestem patriotą.

      • 12 15

      • (4)

        Zyski firmy zagranicznej są pompowane za granicę. Tylko Polska prowadzi taką bezrefleksyjną politykę, cały świat dba przede wszystkim o firmy narodowe. Z zagranicznych firm Polska zarabia wyłącznie z podatków zatrudnionych w takiej firmie pracowników. Za bezcen sprzedali najbardziej dochodowe firmy w umowie zapewniając ulgi i przywileje jakich firmy polskie nie mają i dziś państwo polskie nie ma z tych firm dochodów, a cała nadzieja w tym, co unia nam da. Toć to chore jest.

        • 18 8

        • zyski niech sobie ida za granice.. (3)

          w polsce zostana podatki i miejsca pracy.. jaki caly swiat dba? firmy ktore sa z niemiec, francji, wloch, usa w 80% rzeczy robia w chinach - w jaki sposob oni dbaja o wlasne rynki?!
          a jak firmy byly polskie co bylo? zarzad zmieniany co kadencje sejmu, obsadzani na stanowsiska prezesi i zarzad ludzie ktorzy w wiekszosci przypadkow nie mieli pojecia o zarzadzaniu firma (chodzi mi o stocznie).

          • 13 12

          • oczywiście bajka dla debili o podatkach zostających w kraju... to są grosze przy całkowitych przychodach firmy...

            • 2 1

          • Jakie podatki? Gdzie Ty widzisz inwestycje z podatków? (1)

            A miejsca pracy? No pewnie... w obozach koncentracyjnych też były miejsca pracy...

            Masa pieniędzy wypływa z Polski, dlatego mamy taką biedę.

            • 11 10

            • A matoł, który jeszcze to neguje

              musi być kompletnym baranem

              • 6 4

    • tusek zmiłuj sie, otwórz biuro zmiany narodowości, nie chcemy być niewolnikami

      xx

      • 5 3

    • .. sprzedaja terminal masowy czy dworzec morski - chlube komuny (1)

      gdzie królowie floty Batory i Stefan Batory zawijali

      P.S. na pocieszenie gdynianom - gdanski terminal dawno sprzedali i zamkneli, wiec nie przejujcie sie, sprzedadza i WAS.

      . PO PO bedzie zyc sie lepiej

      • 5 5

      • Idziemy grecką ścieżką i tylko kwestia czasu kiedy będzie krach totalny. I znowu kosy na sztorc pójdą, ale chyba najbardziej rządnymi rozliczeń będą obecni zwolennicy PO bo urażona duma zrobi swoje.

        • 6 3

    • Związki w Polsce to złudzenie !!!!!

      Związki w tych kilku zakładach co jeszcze działają z reguły siedzą na garnuszku pracodawcy liderzy zakładowi boją się konfliktować z pracodawcą czy zarządem który go reprezentuje (karbowi nowej generacji), od którego są finansowo uzależnieni. Tym samym kłopoty pracodawców ze związkami to bujda na resorach. W Polsce związki zawodowe to papierowy olbrzym, pic na wodę, fotomontaż !!!!!!!!!!!

      • 17 6

    • Bo oni nie rozumieją co się do nich mówi i co jest napisane.

      Więc się nie zgadzają na wszelki wypadek.

      • 27 8

  • ..."Wierzymy, że dzięki tej transakcji"...

    Podobno wiara czyni cuda ...

    • 0 0

  • Biznes po POLSKU

    Sprzedajemy wszysko co jest dochodowe,a gdy nie jest ogłaszamy bankructwo.Wolny rynek jakiego świat nie widział,głupi Polak potrafi.

    • 5 2

  • Gdyni już dziękujemy

    za 10 lat kończymy z tym portem

    • 1 1

  • A dlaczego nie w ręce Polaków???? Potem się będziesz narodzie dziwić dlaczego

    taki francuz pracuje tygodniowo 37 godzin a w praktyce to niecałe 30, bo jego tempo pracy jest bardzo trudne do zdefiniowania, a taki francuski zawodnik ma taki socjal, że jak odejdzie z pracy to państwo mu zapewnia przez 2 lata!!! 80% jego dotychczaswoej pensji dopóki nie znajdzie nowego zatrudniania! A wiecie dlaczego ich na to stać? Bo my na nich zarabiamy m.in. kupując w tych durnych marketach, a teraz zafundujemy im kolejne źródło dochodu o nazwie terminal masowy

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane