- 1 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (136 opinii)
- 2 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (187 opinii)
- 3 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 4 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (128 opinii)
- 5 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (27 opinii)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (129 opinii)
Terminal masowy w ręce Francuzów
Spółka Atic Services może nabyć 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Na transakcję wyraził zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ruch należy do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli resort zgodzi się na trzydziestoletnią dzierżawę, to w marcu powinno dojść do podpisania umowy.
Francuska firma otrzymała wyłączność na negocjacje w sierpniu ubiegłego roku. Spośród dziewięciu ofert kupna terminalu najatrakcyjniejszą propozycję - według Zarządu Morskiego Portu Gdynia - złożyła właśnie spółka Atic Services.
- Tę opinię podtrzymujemy. To poważny partner. Wierzymy, że dzięki tej transakcji w terminalu będzie więcej ładunków, że do Gdyni będą przypływały większe statki - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
MTMG to łakomy kąsek. W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o. Czteromilionowa tona ładunku przypłynęła w ładowniach masowca m/v Seapowet, który 30 grudnia 2010 przywiózł z portu Rio Cordoba w Kolumbii do Gdyni prawie 62 tys. ton węgla.
Zdaniem ekspertów, właśnie dobra kondycja spółki wpłynęła na to, że wybór inwestora nie był przypadkowy. - Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych. To dobry sygnał - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Wybrano też ofertę, która może zagwarantować szeroką gamę ładunków masowych.
Firmy francuskie do tej pory nie inwestowały w Polsce w branżę morską. Celowały w banki oraz branżę telekomunikacyjną. Na Pomorzu i w Trójmieście Francuzi inwestują głównie w miejskie wodociągi, usługi ciepłownicze i energetyczne oraz handel. - W tym wypadku nie ma znaczenia kraj pochodzenia inwestora. Dla przyszłości MTMG ważne jest, czy zapewni on przeładunki. A firma Atic Services ma pozycję na rynku - dodaje Władysław Jaszowski.
Przed inwestorem jednak kolejne zadanie, czyli negocjacje ze związkami zawodowymi. - Warunki zaproponowane przez inwestora są bardzo dobre. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej - uważa prezes Jarosiński i dodaje, że brak zgody związków zawodowych nie będzie miał wpływu na prywatyzację.
Co zaproponowano pracownikom? Pakiet zapewnia pięcioletnią gwarancję zatrudnienia i dla każdego premię prywatyzacyjną w wysokości 6,5 tys. zł. Przyjęły go już dwa związki działające w terminalu. Na obecne warunki nie zgadza się Solidarność i Solidarność 80.
Morski Terminal Masowy Gdynia jest kolejną spółką w gdyńskim porcie, która zostanie sprywatyzowana. Dotychczas w ręce inwestorów przekazano już terminal zbożowy, Portowy Zakład Transportu, Portowy Zakład Techniczny, a także BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Plany przewidują sprzedaż kolejnych spółek. Znajdzie się wśród nich między innymi Bałtycki Terminal Drobnicowy i WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o., czyli spółka holownicza. Finał prywatyzacji BTD przewidziany jest na koniec tego roku, a inwestor dla WUŻ powinien być znany już w kwietniu.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (128) 8 zablokowanych
-
2011-01-05 10:35
Coraz lepiej... gratulacje za debilny pomysl.
Nie sprzedaje sie czegos co przynosi kase, chyba ze "komus" bardzo na tym zalezy. Poprostu szkoda gadac...
- 12 2
-
2011-01-05 09:54
Węgiel z Kolumbii. (1)
"Dobra" wiadomość dla Panów Górników i Panów Kolejarzy - miłego fedrowania w Nowym Roku.
- 17 0
-
2011-01-05 09:57
Ci "nasi" potrafią "zarabiać" i potem liczyć pieniążki. Oczywiście na swoich kontach.
- 5 1
-
2011-01-05 09:43
Nic dobrego... (1)
nigdy nie wyniknęło z przejęcia jakiejkolwiek polskiej firmy przez Francuzów niestety. Tu może być podobnie.
- 14 2
-
2011-01-05 09:55
A czy coś dobrego wniknęło z przejęcia jakiejkolwiek polskiej firmy przez Niemców czy innych?
- 3 0
-
2011-01-05 09:16
Polska juz została sprzedana... (2)
Kolejna ekipa przy żłbie kręci lody. Polska zarządzają (nie rzadzą) typy o mentalnosci menela wynoszącego z domu dobytek do pasera, za przysłowiowe pół litra. Po tych wszystkich pseudo prywatyzacjach, złodziejskich przekrętach, pozostanie nam tylko NACJONALIZACJA.
- 17 3
-
2011-01-05 09:35
Jeden z nich mówił, (1)
pierwszy milion trzeba ukraść drugi co może to spienięża. Oby im żyło się lepiej
- 9 2
-
2011-01-05 09:54
a jak wyjdzie na jaw afera, to zwolnić tego co ją wykrył, wsadzić swojego w komisji i po aferze
- 10 2
-
2011-01-05 07:46
Z ręką w nocniku (1)
Obudźcie się ludzie, polskiego przemysłu już nie ma, handlu również!! Wszystkie duże firmy, fabryki nawet te o strategicznym znaczeniu zostały sprzedane już dawno, wyprzedaż majątku narodowego trwa nadal, bo jaki cel jest w sprzedaży przedsiębiorstw które generują spore zyski - zwiększenie kapitału ? łatanie dziur w budżecie? Spoko, tylko po kilkunastu latach zostaliśmy sprowadzeni do roli konsumentów, Polska jest tylko rynkiem zbytu, a Polacy pracują za marne grosze i cieszą się jak Unia Europejska rzuci jakiś ochłap, najpierw cyckali na ruscy przez 50 lat a teraz Eurokołchoz.
- 25 5
-
2011-01-05 09:12
Jak PO "porządzi" dłużej
Polska znajdzie się w rękach Francuzów, Rosjan i Niemców
- 8 3
-
2011-01-05 08:43
Czas zacząć kuć kosy, szable, miecze i kusze
- 11 2
-
2011-01-05 08:13
dlaczego wiekszość francuskich filmów komediowych kręci się wokół unikania płacenia podatków??
skoro wokół samego kogucika na koturnach wytoczono zarzuty korupcyjne, to widać coś jest na rzeczy:-)
- 7 2
-
2011-01-05 07:34
NAZWA STATKU
Opisany w artykule statek nazywa się SEAPOWET.
pozdrawiam- 6 2
-
2011-01-05 06:42
Coś mi tu nie gra
"W ubiegłym roku terminal przeładował 4 mln ton ładunków. Jest to najlepszy wynik w historii MTMG Sp z o.o."
"Pomimo kryzysu, którego skutki w obrotach i przeładunkach wciąż są odczuwalne, zarząd portu i rada nadzorcza miały z czego wybierać, ponieważ zgłosiło się kilku chętnych."
To jak to jest wyżej napisane jest że to najlepszy wynik a niżej że wciąż odczuwalne są w przeładunkach skutki kryzysu.- 32 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.