• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • Brak słów... (1)

    A jak jest z numeracją miejsc w tych zastępczych wagonach? Mam nadzieję, że nie skończy się staniem na korytarzu!

    • 3 2

    • To Som tepaki jak pan minister nowak . Tak i cala ta unia .

      • 2 0

  • pitolino

    Czemu nie piszecie ze te składy szybko nie wrócą do ruchu i nie wiadomo co z resztą . Bo podwozia pękają. To koniec pendolino w polsce.

    • 10 2

  • Kupili wloskie

    Niech wezmą towarowe z 1941 od deutche bahn

    • 5 2

  • do HEJTERÓW I TROLLI z PISu czas do kościoła

    idżcie trzeba wrzucic trochę kasy pod czarne sukienki

    • 0 13

  • niech PIS kupi stare wagony od kolei węgierskich albo białoruskich ?

    :) sojuszników :) , byłem i będe dumny że mamy zachodnie Pendolino bo nie chcę tutaj wschodu , jakoś w CZECHACH jeżdża od 10 lat i tam o dziwo nie ma " ostrzelanych " podwozi , więc pisowsy hejterzy nie macie żadnych argumentów , od 2 lat pis zarządza koleją i tego efekt :) i to jest efekt BRAK PROFESJONALIZMU wyrzucanie ludzi ze stołków z doświadczeniem to mamy syf.

    • 3 10

  • Przekręt

    Zakup pendolino to jeden wielki przekręt , od samego początku były z nimi problemy i wcale nie są lepsze od pociągów naszej produkcji .

    • 13 2

  • A podwozie?

    A podwozie...? A podwozie też było złe.

    • 3 1

  • Jak zawsze.....

    Sprawę należy przekazać Antoniemu Macierewiczowi......

    • 3 3

  • Predkosc

    Te stare składy mają te samą prędkość przejazdu? Jak tak to pendolino w ogóle nie było i nie jest opłacalne

    • 5 2

  • Czyli Wałek

    I co nagle sie okazuje ze zwykłe wagony ciągnięte przez zwykłe lokomotywy(nie wiem czy 09 czy husarze) są w stanie dorównać czasem przejazdu na poziomie "pendolino"?
    Czyli po raz kolejny okazuje się, że zakup pendolino jest nietrafiony. Smutne.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane