• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • dziadostwo (1)

    Taaak zmiany zmiany, ale niestety wszystkie SUPER zmiany w rozkładach może i wyglądają ładnie w planach, ale w realu już niekoniecznie.
    Jakiś czas temu GENIALNY!!! ktoś wymyśłił, że linia 115 z Wrzeszcza PKP do Gdańska będzie jeździć w dzień powszedni tylko do godz. 20-tej a w soboty i niedzielę wcale! Zastąpiona przez linię 315, która jeździ na trasie Gdańsk - Oliwa co 20 minut. Tym pięknym sposobem mieszkańcy Suchanina wieczorami tłoczą się w zaludnionym autobusie bo te po 20-tej 315 są nie wiedzieć czemu autobusami starymi tylko dwudrzwiowymi, a w weekendy czujemy się jak na Dzikim Zachodzie, jak się bracie spóźnisz to następny autobus masz za 20 minut!!! Jak na jakiejś prowincji, dosłownie Ostatni Pociąg do Yumy!! A za bilet płacimy, płacimy, płacimy etc. ale cóż pewnie decydenci z Zarządu Komunikacji Miejskiej jeżdżą swoimi autami i w nosie mają takich jak my użytkowników ich transportu.

    • 21 2

    • Hehe, widzę te "przepełnione" 315 na Uphagena

      20 osób w porywach...

      • 0 1

  • protest

    Podejrzewam że szanowne władze w tyłku mają zamieszczone tutaj komentarze. Może warto pomyśleć o zbiorowym proteście, bo wiele osób jest niezadowolonych.

    • 17 0

  • ciekawe że nie wspomniano słowem o najważniejszej trasie (7)

    czyli autobusie 210

    • 4 36

    • 210

      Przecież jest napisane !!

      Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

      • 1 0

    • wspomniano (1)

      • 20 1

      • więc RIP

        niech spoczywa w pokoju

        • 0 0

    • Wspomniano ze jak narazie bez zmian

      • 0 0

    • ?

      Zlikwidować 210 albo z cenutrum do lotniska !!!!!

      • 0 5

    • Do tak tylko pytam

      210 bedzie jeżdzic narazie na stałej trasie orunia do osowej.

      • 2 1

    • w gimnazjum trochę za późno na naukę czytania

      • 10 2

  • Zero myślenia. (5)

    Czy nie dla wszystkich byłoby najlepiej (mieszkańcy Otomina, Rębowa) gdyby usunięto linię 156 a w zamian puszczono częściej linię 174, która z każdym kursem zajeżdżałaby przez Rębowo i kończyła na Siedlcach? Nawet wyszło by mniej zamieszania, ponieważ zamiast dwóch autobusów kursowałby jeden tylko często. I wszyscy by na tym skorzystali...

    • 34 7

    • (2)

      dla kogo dobrze, dla tego dobrze, ja zdecydowanie wole opcję z linią 156 zaczynającą swój kurs na Rembowie a nie przepełnionym 174
      hahahah zamieszanie jak są dwa autobusy? no bez przesady....

      • 1 0

      • (1)

        Nie ma co się dziwić, że 174 jest przepełniony skoro jeździ raz na godzinę (w weekendy co 1,5-2 godz. !), a wszyscy w niego wsiadają bo chcą bezpośrednio dojechać do Dworca. Nieraz widzę, że nawet w Otominie na pętli już drzwi się nie zamykają bo ludzie wracają z nad jeziora. Ale po co puścić częściej, niech ludzie się cisną a jak się spóźnią niech czekają 1,5 godz... ja przecież pracuje w ztm i mam to w d*pie bo jeżdżę mercedesem...
        A co do zamieszania to Ty jako osoba, która mieszka w tej okolicy i jeździ na co dzień wiesz dobrze, że taki autobus jak 156 istnieje i jedzie do Chełmu gdzie można się przesiąść, ale osoba z poza Gdańska albo mieszkająca i pracująca np w Brzeżnie albo w Dolnym Wrzeszczu, która nie zna całej komunikacji na pamięć pojedzie do Dworca i tam zobaczy, że do Fashion House dojedzie 174 i nim pojedzie i również logiczne, że nim wróci.

        • 2 0

        • Za Otomin to podziękuj wójtowi Kolbud

          Gdańsk mu komunikacji fundować nie będzie

          • 0 0

    • A Chelm? (1)

      Sporo osób dojeżdża tez na Chełm, wiec myśl jest dobra. Tylko co z tego, skoro autobusy 174 i 156 jeżdżą tak rzadko...

      • 4 4

      • Nie oszukujmy się, ale bardzo mały % wszystkich pasażerów tych linii jeździ na Chełm. Większość pasażerów linii 156 i tak na przystanku Przemyska lub później przesiada się na tramwaj w kierunku Dworca. Według mnie możliwość przesiadki na tramwaj na ww przystanku jest tak dobra, że puszczanie drugiego autobusu specjalnie na Chełm jest bez sensu.

        • 8 0

  • niedzwiednik (1)

    Likwidacja 183 to wielka strata dla niedźwiednika. Przejazd do gdańska nowym 184 przez wilenską? Tam jest wiecznym korek. Nikt nie dojedzie na czas. Pozostają przesiadki. A więc cały niedzwiednik ruszy samochodami.

    • 25 2

    • Proponuje ruszyć się i przejść 300-500 m na przystanek PKM

      • 1 2

  • Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy (2)

    ...dlatego 142 do niej powinien dojeżdżać.
    Wg mnie linie tramwajowe:
    - 12-tka po staremu do pętli Siedlce;
    - 10-tka przedłużona do krańcówki przy PKM Brętowo;
    - 1-ka na trasie Stogi-plaża - Bulońska.

    • 27 2

    • za komuny planowali zrealizować połączenie tramwajowe Kartuska - Armii Krajowej
      na Armii Krajowej jest nawet miejsce na zjazd/wjazd i tunel w stronę Kartuskiej

      • 1 0

    • 183, mały autobusik mógłby jeździć na trasie Niedźwiednik - PKM Brętowo - Matemblewo - PKM Brętowo - Niedźwiednik

      • 4 1

  • Przesiadka przy Dworcu Głównym w Gdańsku (3)

    Pan Zomkowski zauważa, że pasażerom lepiej będzie się przesiadać na Siedlcach, bo przy Dworcu Głównym przesiadka zajmuje kilka minut. Dlaczego zajmuje tak dużo czasu? Czy można go skrócić? Można! Można wybudować drugi tunel przy drugim krańcu przystanków tramwajowych. Owszem, trochę to kosztuje, ale na pewno rzędy wielkości mniej niż szkodliwy dla mieszkańców tunel pod Martwą Wisłą. Dlaczego dotychczas tego nie zrobiono?

    • 15 0

    • po co tunel? (1)

      przejście dla pieszych!

      • 2 2

      • Nie wyobrażam sobie w tym miejscu przejścia dla pieszych - sygnalizacja świetlna zatrzymująca także i autobusy, które i bez niej mają spore trudności z wjechaniem w zatokę autobusową.

        • 4 0

    • Popieram

      Ten drugi tunel w planach za Gierka był, w czasie remontu jezdni aż się prosiło by przedłużyć istniejący tunel z peronów dworca głównego, poszerzyć przystanki tramwajowe, schody z jednej strony, winda z drugiej jako połączenie przystanków z tunelem... Adamowicza ta inwestycja przerosła, nie umiał. Dla Polaków wszelkie inwestycje jak najtańszym kosztem, co innego Pomnik Kindentransportów przed dworcem i teraz herb pruski na fasadzie budynku.

      • 6 0

  • czego można się spodziewać jak ktoś jako starsza osoba skończyła zaoczną administrację i praca dyplomowa z doktryn.....niczego

    • 8 0

  • a kiedy autobusy zaczną jeździć zgodnie z rozkładem ? (3)

    • 40 9

    • roozkład

      wtedy gamoniu kiedy zrobią normalny czas przejazdu dla autobusu a nie dla jak dla osobówki

      • 0 1

    • Kierowca (1)

      Wtedy kiedy buraki nie będą ich zastawiać na przystankach i umożliwiać im zgodnie z przepisami wyjazd z wysepek autobusowych.Punkt 18 kodeksu drogowego.Zawsze wam się spieszy zajeżdżając drogę autobusom.

      • 15 8

      • Kiedy ludzie przestaną kupować bilety u kierowcy.

        Nieraz widziałem jak na przystanku przy Jaśkowej Dolinie gdzie jest automat ludzie i tak idą do kierowcy po bilet... w godzinach szczytu takie trzy osoby u kierowcy = około 2 minut postoju na przystanku. Niestety.

        Inne zjawisko. Jeżdżę często 174 i 156. Pętla Ujeścisko z kioskiem ruchu. Godzina 12 - kiosk czynny - 3 osoby kupują bilet u kierowcy. Niestety.

        Jak potem mają punktualnie jeździć? Czy nie warto podejśc na przystanek minutę wcześniej i zakupić bilet w automacie lub w kiosku? Jeżeli na moim przystanku nie ma kiosku ani automatu a często jeżdżę i nie mam sieciówki - miejmy ze 2-3 bilety w portfelu w zapasie...

        Może nie będzie tylu opóźnień.

        • 5 1

  • pętla tramwajowa na Chełmie (1)

    Czy ktoś wreszcie rozliczy Pawła A. (nazwisko do wiadomości prokuratora) oraz radnych z Gdańska za decyzję budowy tej nikomu niepotrzebnej pętli tramwajowej za ponad 60 milionów złotych, gdy wszystkim było wiadomo , że linia tramwajowa zostanie przedłużona. Co więcej Gdańsk zakupił wtedy specjalne trawwaje do jazdy w dwóch kierunkach. Tak właśnie PO marnuje pieniądze podatników. W planach było wybudowanie w tym miejscu dużego ronda, które znakomicie udrożniło by ruch samochodów na Chełmie.

    • 17 3

    • spokojnie, przyda się.

      Uruchomią Nową Bulońską, Nową Politechniczną i Nową Warszawską z tramwajami to i pewnie puszczą coś z Chełma przez Ujeścisko i Migowo do Wrzeszcza. Na tej pętli już są łuki gotowe na relację w kierunku Łostowic. Tylko trzeba patrzeć nie na "teraz" ale na za +/- 5 lat.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane