• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • Jazda przodem, jazda tyłem, jazda do góry nogami... ale jazda! (14)

    • 245 5

    • co 15min to zadko jak autobus jest co 5,10min na Targ Sienny (1)

      • 8 5

      • "zadko" chodziłeś do szkoły

        • 22 1

    • bydło wybrało

      bydło ma

      • 11 4

    • ... jazda z napedem na cztery koła

      bo stromizny są tam alpejskie ???

      • 4 0

    • a my mamy trolejbusy! (3)

      a wy nie!

      • 4 26

      • haha (1)

        i całe szczęscie ze tego badziewia w GDA nie ma;) ;) ;)

        • 20 3

        • Macie tramwaje -.-"

          brawo, sukces? no nie wiem

          • 0 13

      • chyba autobusy na szelkach :)

        • 12 3

    • Pomysł debila albo upośledzonego księgowego (5)

      Ta zabawa w trójkąty zablokuje całkowicie skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego, które już teraz stoi od 7.30 do 9 rano.

      • 25 2

      • A nie prościej połączyć dwa tory na Rakoczego torem zjazdowym z jednego na drugi? (4)

        Wtedy moga sobie na pasie zieleni zwyczajnie zawracać i nie przeszkodzą przy tym samochodom. Wtedy też wystarczy, że motorniczy przejdzie z jednego końca na drugi tylko jeden raz, a nie będzie sie kręcił dwa razy - to znacznie wydłuży czas trwania manewru...

        • 12 2

        • jednokierunkowy? (3)

          ciekawe, jak

          • 2 2

          • Na tej trasie maja jeździć tramwaje dwukierunkowe (2)

            więc w czym problem?

            • 5 1

            • dwukierunkowego taboru zwyczajnie nie starczy (1)

              w tym problem

              • 2 0

              • Ale razem z trasą są planowane są ich zakupy.

                więc problemu nie ma (oczywiście kasa pewnie będzie kolejnym twoim problemem, ale skoro projektują taką docelowa trasę i jej zakończenie, a nie inną, to znaczy, że kupno odpowiedniego taboru też zaplanowali i kasę na ten zakup)

                • 0 1

  • I dobrze, miasto promuje komunikację a nie ruch samochoduw ! (20)

    Za parę lat ockniecie się a tutaj wszedzie korki i nie ma jak dojechać do pracy. Kochani ludzie opamietajcie sie nie jezdzijcie samochodami jak nie musiscie jest od tego komunikacia miejska sa rowery i mozna tez na krutkich trasach chodzic!

    • 98 58

    • Naucz się pisać!

      • 25 6

    • (1)

      Troll troll, bang bang. Co nie zmienia faktu, że przydałaby się w końcu w tym mieście jakaś prawdziwa komunikacja, a nie jej obraźliwa namiastka którą donikąd dojechać się w czasie krótszym niż godzina nie da. Tylko błagam, nie piszcie mi o rowerach, hipisi, bo w tym kraju przez 9 miesięcy leje deszcz / sypie śnieg. Jeśli dla was nie jest to problemem, git. Dla mnie - jest.

      • 22 5

      • Jaki deszcz, jaki śnieg ci leje? Chyba mieszkasz na Alasce albo w Kogo :)

        • 5 5

    • no jak to (2)

      Mam studia i nalerzy mi się auto. Co powiedzą sąsiedzi, jak zobaczą mnie w autobusie? Nie po to brałem kredyt na aut, aby wozic sie jak pleps komunikacja miejska.

      • 4 20

      • wykształciuch ortografie szlifowałeś u prezydenta? (1)

        • 10 2

        • Twojego czy mojego?

          • 0 1

    • nikogo na benzynę nie bedzie stać listr po 15zł będzie (3)

      • 4 0

      • a bilety podobnie (2)

        Myślisz, że jak benzyna będzie po 15 zł to bilet komunikacji miejskiej po ile?? Mi tam puki co bardziej się opłaca jeździć samochodem 15 minut w pracy a nie ponad godzina komunikacją.

        • 4 3

        • (1)

          Tramwaje jezdza na prad :)))

          • 0 1

          • taa a ciekawe na co jeździ autobus?

            • 3 0

    • Madziunia co masz z Polaka?

      • 2 0

    • titoPL (4)

      Jak nie potrafisz zdać prawka i wolisz jechać smierdzącymi zapchanymi po brzegi ludzmi autobusami/tramwajami to juz nie nasz problemja wole sobie wygodnie usiąść w samochodzie amen

      • 1 5

      • (2)

        I siedziec tam wygodnie zgrzytajac zebami i cisnac sprzeglo/hamulec/gaz az ci kulas zdretwieje :)))

        • 1 0

        • (1)

          a słyszałeś/aś o automatycznej skrzyni biegów - nie trzeba cisnąć sprzęgła, a w korku to i gaz niepotrzebny?

          • 0 2

          • Ale ciągle musisz ciskać za to hamulec. Ale co ty tam wiesz skoro automat to na zdjęciu widziałeś. Nie którzy mają prawo jazdy, dobre auto, a i tak do pracy jeżdżą tramwajem. A wiesz czemu bo jest taniej, podjeżdżasz pod pracę i spod domu i nie szukasz postoju, bo nie przy każdym biurowcu jest gdzie zaparkować. Tyle, że ja w przeciwieństwie do Ciebie kupowałem tak mieszkanie aby mieć w pobliżu środek transportu inny niż auto także. Autem jeżdżę i tak codziennie własnym po pracy i a w pracy używam służbowego.

            • 2 0

      • Panie "titoPL" - ...

        ...bardzo dobrze, czym więcej takich durni tym luźniej w komunikacji miejskiej, no i dla ZUS-u lepiej, bo taki to nogi wyciągnie przed czasem (67).

        • 1 0

    • Komunikacjom jeździ tylko biedotka bez szkoły i edókacji.

      • 2 6

    • gratuluję

      ortografii;)

      • 3 1

    • :/

      Byk byka bykiem pogania...

      • 1 1

    • również zachęcam wszystkich skłonnych do rezygnacji z samochodu

      Będzie mi się przyjemniej jeździć moim. Uwielbiam jazdę samochodem, nie traktuję jej tylko jako obowiązku, wobec czego nie zamierzam przesiadać się na cokolwiek innego.

      • 0 2

  • Ciekawe jaki sens miało budowanie pętli na Chełmie? (3)

    Już wiele lat temu był pomysł przeciągnięcia linii w stronę Południa, a tak będą dwie pętle obok siebie, oczywiście pomijam już koszty, ale to po prostu strata cennego terenu!

    • 92 19

    • W mieście.... (1)

      ...gdzie 10 czy 20 procent ŚCISŁEGO CENTRUM MIASTA i "STARÓWKI" (tak, wiem, w Gdańsku nie ma starówki....) leży OD DZIESIĘCIOLECI odłogiem zawalonym gruzami, bagnami pełnymi żab i zdezelowanymi płotkami - pętla w tą, pętla w tamtą, pana oberderechtora Budynia nie robi.

      • 22 8

      • Nie było kasy na budowę dłuższej linii. Nawet nie było odpowiedniego taboru. Każdy pamięta jak funkcjonowała linia nr 1. Zaledwie do centrum Gdańska gdzie potem trzeba było się przesiadać.Po za tym nie wiedziano czy będzie możliwość przedłużenia linii. Nawet nad tym czy przy modernizacji skrzyżowania Łostowicka/Kartuska/Nowolipie wstawić od razu tory długo się zastanawiano. Bowiem takich rzeczy nie można zaplanować. Dodatkowo wspomnę, że pętla Stogi Pasanil leży bliżej pętli Stogi Plaża, niż Chełm Witosa a Łostowice.

        • 25 1

    • będzie budyniek

      zobaczycie..

      • 2 4

  • pozwole sobie zacytowac: (2)

    "wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut." Rety! czy to aby nie za duzo? tyle pustych miejsc zostanie, szczegolnie w godzinach szczytu...

    • 161 4

    • no wiesz..

      ... pewnie zakładają, że ty przyjedziesz autem - zaparkujesz - zostawisz klucze u pijaczka stróża - przyjdę ja - wezmę klucze od portiera - pojadę. Ty jak wrócisz weźmiesz klucze od innego auta i też pojedziesz. i tak w kółko. wypożyczalnia samochodów.

      • 9 1

    • chyba jak wjazd zrobią na bilet

      bo inaczej będzie wiecznie zawalony "okolicznymi"

      • 3 0

  • baju, baju..... (2)

    będziesz w raju, jak mawiała moja babcia. Może moje dzieci tego dożyją, ale ja to raczej nie. No ale powodzenia.

    • 18 23

    • Czy e ankiety musza głupio sformułowane być tą

      • 0 0

    • ten tramwaj tak samo pojedzie jak VAT mial byc nizszy za

      rządow PO - mamy +1% a od 2012 bedzie + 2% czyli 24% VATU - WBILISCIE SIE W BAGNO TO TERAZ BEDZIECIE PLACIC -a na tramwaj nie ma kasy! nawet na projekt nie ma! wiec nie wiem po co te debaty - kasa ledwo starczy na kolej metropolitalna i to tylko do LOTNISKA. Nauczcie sie liczyc bo tych samych 150mln nie da sie 2 x wydac!

      • 0 1

  • Te wszystkie plany budowy sa ekstra (6)

    szkopuł w tym że odbiorcy tych inwestycji żyli w Gdańsku w latach 80 i na początku lat 90. Obecnie odbiorcami takich inwestycji jest najuboższa warstwa społeczeństwa oraz oszczędzający emeryci. Młodzi ludzie albo wyjechali albo nie są zainteresowani korzystaniem z komunikacji miejskiej a tym bardziej mieszkaniem na Morenie.

    • 19 118

    • odbiorcami sa ludzie

      a nie jakas warstwa spoleczenstwa... puknij sie w lepetyne.

      • 29 2

    • Ciekawe rzeczy piszesz (2)

      Bo ja akurat znam wielu ludzi młodych mieszkających właśnie na Morenie, a także wielu, którzy właśnie chca tam kupić mieszkania. Ciekawe czy ty w ogóle na osiedlu "Morena" kiedyś byłeś.

      • 25 1

      • ja byłem. ba! mieszkałem. (1)

        w czasach lat 80,90 i nawet nowego stulecia.w tamtych czasach było tam spokojnie.teraz te nowe osiedla to nie są mieszkania a sypialnie.ci co tam teraz mieszkają (też mam znajomych co tam teraz kupili sypialnie) wiedzą jak uciążliwa jest to dzielnica. blok na bloku a droga jedna.

        • 2 1

        • Morena od lat 90-tych prawie się nie zmieniła. Piszesz jakieś banialuki.

          Wzmorzył się ruch samochodowy, ale to dotyczy wszystkich dzielnic, przybyło też budynków, co dotyczy całego miasta, bo przybywa ludzi. O co ci biega - pojęcia nie mam....

          • 0 0

    • stuknij sie w główkę

      bzdury piszesz..

      • 3 1

    • Pomijając już nawet to, że twój wpis mija się z faktami, to czy "najuboższa warstwa społeczeństwa oraz oszczędzający emeryci" nie zasługują na tramwaj? Chyba właśnie szczególnie, bo często nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu, a na bilet sieciowy owszem...

      • 12 1

  • (7)

    Pan Bojanowski jak zwykle nie ma sobie nic do zarzucenia. Skoro nie planuja petli to dlaczego kupiono JEDNOkierunkowe Pesy?! Po czorta tak duza petla na Chelmie, skoro juz bedzie bezuzyteczna? Stac nas na bezsensowne wydawanie pienjedzy jak na Uczniowskiej?

    • 77 7

    • (4)

      Na pętli Chełm Witosa będzie zawracała 11, do pętli Łostowickie będzie jeździć 2 i 6. Przy budowie trasy na chełm nie było pieniędzy aby zrobić dłuższą linię, ani odpowiedniego taboru, po za tym nie było wtedy jeszcze jasne czy będzie możliwość przedłużenia trasy tramwajowe.Pesy kupił ZKM, a nie ZDiZ który zleca budowę torowisk. Po za tym na mieście będziesz miał 15 miejsc gdzie Pesa będzie mogła zawrócić, a tylko jedno gdzie "nie może" (jeśli będzie trójkąt wyodrębniony od ruchu kołowego to będzie bez problemu zawracać) więc co Ciebei to robi trolu?Najłatwiej to oskarżać wszystkich o wszystko, jednocześnie nie mając do tego odpowiedniej wiedzy.

      • 7 2

      • A nie odwrotnie 11 do Świętokrzyskiej, a 2 i 6 na Chełmie (1)

        Ostatnio czytałem, że dla 2 i 6 trasa na świętokrzyską byłaby za długa więc będzie tam tylko często jeździć 11.

        • 0 1

        • To byłoby totalnie bez sensu. Budować przedłużenie linii, aby tylko na pół gwizdka to wykorzystać. Już teraz linia 11 służy jako wspomagająca dla 6. Długość linii 6 Łostowice - Oliwa i linii 11 Chełm Witosa - Jelitkowo będzie podobna. Co do 2 to nie jestem pewien, ale są dłuższe linie np 8. Pierwsze słyszę, żeby linia nie mogła powstać bo jest za długa.

          • 1 0

      • Pomyśl, zanim coś napiszesz (1)

        Primo. Czy słyszałeś o wieloletnich planach rozwoju itd. Tam zakłada się określone inwestycje w założonym dla tego planu czasie i pod te inwestycje często gęsto robi się rezerwację terenu. Secundo. Twoja wypowiedź najdobitniej pokazuje sposób myslenie UM w Gdańsku - na łapu capu, byle rzucić ochłap, niech się zadławi i zagłosuje na jedynie słuszną opcję. Z takich baboli robią się potem głupie dziury budżetowe poprzez wydawanie pieniezy na niepotrzebne rozwiązania, choćby klasyczny przykład rozebrania nowego odcinka Uczniowskiej za rzekomo 200 tyś. (tyle to na tym odcinku kosztował asfalt).Tertio. Żyj dalej w świecie ułudy o racjonalnym zarządzaniu tym miastem przez obecną ekipę, a ranking Fitcha to żenada, sporządzona w oparciu o dane i opinie przekazane przez UM.I tyle w temacie

        • 1 4

        • Nie ośmieszaj się, każdy dobrze wie, że wieloletni plan zagospodarowania w Gdańsku to fikcja. Chociazby miał być łącznik tramwajowy między Abrahama, a Chłopską, a tu nagle postawili CH Oliwa. Zamiast ekskluzywnego wieżowca przy ulicy Miszewskiego powstanie blaszak zwany Lidlem. Na terenie oddanym kościołowi na osiedlu Pogodnym powstał pawilon handlowy i sklep, nigdzie tutaj nie było zapysu na ten temat. Po za tym jak już by wiedzieli, że powstanie ten tramwaj na Łostowicach przeszło 4 lata po otwarciu linii na Chełm to co mieli zrobić? Nie budować pętli? A może zbudować mikro pętlę, która byłaby niewydolna. I wtedy na pewno takie osobniki jak TY by psioczyły, jak oni budują w Gdańsku, toż to wstyd.

          • 4 1

    • Bo w Polsce wszystko robi sie bez rozumu. (1)

      Kupuja tramwaje na kolejne 20-30 lat i wcinaja gadki o cenie i oszczednosciach przy zakupie. Komedia. To oszczedzili!!! ha ha! Trzeba bylo jak w Niemczech gdzie mieszkam, kupic tramwaje dwukierunkowe, gdzie operator przechodzi z jednego konca na drugi i jedzie w odwrotnym kierunku, po tym samym totrze zjezdzajac na swoj za 30 metrow cofki. Rozumu kompletnie brak! 4 miejsca wiecej w tramwaju, a co godzine na koncu strata czasu. Kto za ta glupote z zamowieniem jednokierunkowych Pes odpowie? To sie kwalifikuje pod sad jako skrajna niekompletencja i myslenie z lat 70tych. Barany!

      • 3 5

      • "Paw33" ...

        ...siedź tam sobie szwabie i nie oddychaj. Co cię gdańskie tramwaje obchodzą. Pilnuj tam swojego zmywaka i dbaj o jego higienę.

        • 2 0

  • A po co zawracać? (2)

    Rakoczego w dół , Potokową i Słowackiego do wrzeszcza ,,, Efekt ? szybciej tramwajem niz PKM który bedzie krazył przez strzyże

    • 61 5

    • Albo po nasypie tej METROPOLITALNEJ (1)

      Z nasypu w okolicach zajezdni zjazd na Wita Stwosza.

      • 3 2

      • A potem wyskok

        i lądujemy telemarkiem w okolicach mola

        • 28 0

  • Czytając takie teksty zawsze chce mi się bardzo śmiać : (7)

    "linia tramwajowa-PIERWSZA W GDAŃSKU-na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla"!!!Drogi redaktorze,historia gdańskich tramwajów ma ponad sto lat i wielu z nas pamieta jeszcze linie kończące się tylko prostm przetokiem,chociażby na ul.Waryńskiego.A nikt z nas nie może już pamiętać tych rozwiązań na Targu Rybnym,w Brzeżnie przy plaży i w kilku jeszcze innych miejscach.Proponuję rozszerzyć troszkę klapki na oczach (no i swoją wiedzę).Tramwaje do obsługi takich przystanków końcowych były budowane również w Gdańsku w okresie międzywojennym na terenie obecnej Stoczni Północnej ; jeden z nich (Bergmann 1254) można do dziś zobaczyć czasem na trasie.A tak przy okazji - rozwiązanie ruchu na skrzyżowaniu ulic Bulońskiej i Rakoczego to straszny GNIOT !!!Przy tym natężeniu ruchu samochodowego,tramwaje pętające się z prędkością maksymalną 15 km/godzinę PO JEZDNIACH spowodują okropne zatory.Proponuję podać do publicznej wiadomości imię,nazwisko i stanowisko człowieka,który to wymyślił i ZATWIERDZIŁ.

    • 161 3

    • trójkąt (6)

      Nie mówiąc o tym, że trójkąt końcowy nie jest dobrym rozwiązaniem, stosuje się go głównie z braku miejsca. Przy linii jednotorowej potrzebne są minimalnie aż 3 zwrotnice (przy linii dwutorowej 4 zwrotnice, nie biorę pod uwagę montażu torów odstawczych wtedy liczba zwrotnic rośnie). Przy tradycyjnej pętli (bez toru pomocniczego) nie trzeba ani jednej zwrotnicy (przy każdym takim torze potrzeba 2 zwrotnic). Pętla potrzebuje więcej miejsca, ale jest wygodniejsza dla sprawnego ruchu tramwajów

      • 19 0

      • A teraz z teorii przechodzimy do praktyki (5)

        Realisto, a może spojrzysz na mapę i powiesz mi, gdzie na Bulońskiej chcesz jeszcze pętle wstawić. Bo wiadome jest, że pętla jest wygodniejsza, ale tu problemem są koszty, jak i miejsce jej budowy. Kolejna rzecz, że tu akurat wiadomy jest dalszy ciąg linii i że budowa planowana jest na 2016-2020 wraz z bulońską północną więc nie widzę sensu robienia pętli tymczasowej.

        • 3 2

        • To proste: (3)

          w południowym narożu skrzyżowania ulic Bulońskiej i Rakoczego jest wielki,pusty plac,do którego należy doprowadzić tory na takiej samej zasadzie,jak przy planowanym przystanku Kolei Metropolitalnej Gdańk-Brętowo.Ale żeby wymyślić to "genialne" rozwiązanie trzeba ruszyć tyłek z biura projektowego i wjechać windą na ostatnie piętro jednego z okolicznych wieżowców.Z góry widać wszystko lepiej niż tylko czubek własnego nosa."Więcej światła!" (Goethe).

          • 6 3

          • Prawie codziennie tam przejeżdzam (2)

            I jakoś nie widzę tam tej pętli, bo miejsca jest mniej niż było na pętlę na Świętokrzyskiej, efekt byłby taki, że świst tarcia kół byłoby słychać w całym Gdańsku. Inne pytanie dla kogo byłaby pętla w tym miejscu. do tego przy samym skrzyżowaniu przez co tramwaje blokowałyby je nieustannie. Raz ulicę Bulońską, a raz całe skrzyżowanie wjeżdżając na to nowe rondo. Jak dla mnie pomysł tak samo słaby jak to jeżdżenie na trójkąt. Na szczęście dortmundów jest na tyle dużo, że nie będzie one za częste, bo one jeżdżą w 2 kierunkach.

            • 1 0

            • A kto mówi o PĘTLI ? (1)

              napisałem wyrażnie,że powinno znależć się tam rozwiązanie "takie samo,jak przy przystanku kolejki Gdańsk-Brętowo",czyli dojazdowe (przód-tył).Przy takiej wersji "świst tarcia kół" raczej nie występuje.Takie położenie przystanku końcowego (bo tak to można nazwać) daje jeszcze jeden wielki PLUS : pasażerowie wysiadający nie muszą przechodziś przez żadną jezdnię - po prostu tramwaj podwozi ich pod domy,a mieszka w tym sektorze (Morena C) KILKA TYSIĘCY ludzi.Tym razem to ja życzę Panu/Pani (proponuję się jakoś podpisywać) więcej wyobrażni.

              • 4 1

              • k

                Wcześniej była mowa o zakończeniu "żeberkowym", mieszczącym się w pasie rozdziału jezdni. We wczesniejszej koncepcji budowy tej linii takie rozwiazanie bylo rozwazane - pytanie co sie zmieniło ?

                • 0 0

        • nie stać nas na

          badziewne rozwiązania!!!! lepiej wylozyć teraz wiecej pieniędzy niż później wszystko rozwalać bo obecne rozwiązanie się nie sprawdzi ehh

          • 2 2

  • Park & Ride -- to parking minimum na 2000 aut. (6)

    Zapraszam pod Wiedeń, Zapraszam do Bergen

    • 102 7

    • Jak zwykle oszczędzają na parkingach, szkoda gadać

      • 13 2

    • Z jednym małym, ale (4)

      Te parkingi są pod miastem, a nie w mieście. U nas w tej chwili się robi parkingi w mieście, bo dla większości przejście nawet 100m to jest wyczyn.

      • 16 2

      • Ten w Bergen jest w mieście, 1km od starówki. (1)

        Tylko że jest tak duży że innych miejsc parkingowych w Bergen NIE MA

        • 11 1

        • I tak parking na 50 aut

          Jest dobry, bo jeżeli tam się znajdzie z 10 aut to i tak przyklasnę. Ja prawdopodobnie za pół roku też będę uskuteczniał akurat park & ridę, bo mi biuro zmieniają i nie widzi mi się tyranie własnym autem przez całe miasto i z powrotem. Jedynie co to szkoda, że nie ma parkingu bliżej pętli a tylko jest to koło Tesco.

          • 5 0

      • (1)

        Niech będzie pod miastem ale niech jedzie tam komunikacja. W Wiedniu w park&ride jedziesz windą do metra i po problemie. Tylko, że metro jedzie co kilka minut (nie kilkanaście). Wtedy to ma sens. Jakby zrobili p&r przy PKM w okolicach obwodowej to miałoby sens ale te pociągi musiałby kursować góra co 12 min.

        • 9 1

        • Z tego co wiem takie jest ząłożenie

          Że te pociągi będą kursowały właśnie góra co 10-15 minut. Jednakże powinny one być zsynchronizowane z SKM, aby można było szybko się przesiąść w kierunku Gdyni. Bo nie wszyscy będą potrzebowali tylko dojazdu do Gdańska Głównego. Zwłaszcza, że nowe biurowce powstają w okolicach Gdańsk Przymorze. Choć znając życie PKM nie dogada się z SKM, więc trzeba liczyć, że będzie synchronizacja z ZKM i się będzie można na tramwaj przesiąść.

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane