- 1 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (47 opinii)
- 2 Finał sprawy z przypiętym rowerem (34 opinie)
- 3 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (339 opinii)
- 4 Tym muszą zająć się nowe władze Gdańska (259 opinii)
- 5 Rzut granatem i grochówka. Wojsko zaprasza (101 opinii)
- 6 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (89 opinii)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-15 13:52
Ciekawe
czy nowy tramwaj dwukierunkowy jest w podobnej cenie co jednokierunkowy, bo jeśli jest sporo droższy, to chyba warto by zbudować pętlę
- 7 0
-
2011-11-15 14:52
BEZEDURA
Wszędzie tną koszty . Pętla jest za droga , budynek socjalny dla tramwajarzy też będzie za drogi. To postawią TOI TOI . I jakoś to będzie . Tak jak na Wałowej , gdzie zlikwidowano świetną pętlę autobusową bo jakiś pajac wymyslił sobie Muzeum Wojny . A dlaczego obecnie remontuje się Urząd Miejski ? Nowa elewacja to koszty , lepszy byłby duży namiot . Taniej i w takich warunkach może nie powstawałyby debilne pomysły obciążające nasze kieszenie .
- 13 4
-
2011-11-15 15:02
Zamiast budować ciągłe kombinacje.
Zamiast budować ciągłe kombinacje.
- 0 0
-
2011-11-15 15:03
Przebudować od razu skrzyżowanie Rakoczego-Bulońska (5)
Ten cały schemat w literkę 'Y' jest do d... Jest to chyba drugie pod względem kolizyjności w tej chwili skrzyżowanie w Gdańsku. Tu powinno być rondo z 2ma pasami ruchu.
- 17 3
-
2011-11-15 15:24
I z planu wynika, że właśnie bęzie tam 2 pasmowe rondo.
- 0 0
-
2011-11-15 17:22
To skrzyżowanie jest ruchowo bardzo proste... (3)
trzeba być ślepym debilem, żeby tam wyłapać dzwona. Z Potokowej w Bulońską w prawo - bezkolizyjnie, prosto - bezkolizyjnie. Z Bulońskiej w prawo do Rakoczego - lewe lusterko i jazda. Z Bulońskiej w lewo w Potokową - puszczasz "prawych", przeskakujesz 10m, puszczasz "lewych", wjeżdżasz na lewy (trzeci) pas, przyśpieszasz, włączasz się do ruchu przy równej prędkości. Z Rakoczego w Potokową - bezkolizyjnie, z Rakoczego w lewo w Bulońską, puszczasz "prawych" i jedziesz.
- 1 1
-
2011-11-15 18:20
tak? jak jest takie proste to dlaczego tam są wypadki. dlaczego auta nie zatrzymują się na stopie?? Tylko rondo !!!!! Miejsca tam jest od zarąbania. a tramwaj przed i na rondzie wpuścić w ziemie.
- 2 1
-
2011-11-15 19:06
W teorii to pieknie wygląda...
Niestety, to skrzyżowanie jest fatalnie zorganizowane i wymaga poprawki.
- 0 1
-
2011-11-16 08:00
Tak prosto jest tylko w niedzielę i święta od 6.00 do 7.00...
W pozostałych godzinach:Z Potokowej w Bulońską korek, z Bulońskiej w Rakoczego korek na dwóch pasach (chociaż fizycznie jest tylko jeden), z Bulońskiej w lewo korek od Myśliwskiej, z Rakoczego w Bulońską korek od Jaśkowej Doliny. Jeden wielki korek!To skrzyżowanie powinno mieć imię Adamowicza a na środku pomnik korka!
- 1 0
-
2011-11-15 15:03
Trójkątowanie...
Trójkątowanie na ruchliwym skrzyżowaniu nie jest nigdzie w znanych mi sieciach tramwajowych stosowane.Owszem,są trójkąty torowe,ale na końcówkach.Nie praktykuje się z zasady trójkątowania na skrzyżowaniach,choć w Toruniu jakiś czas temu odbywały się tego rodzaju manewry,z tym że zabezpieczone przez posterunek ruchu obsadzony przez dyżurnego,który nadzorował jazdy wagonów.W przypadku linii kończącej na ul Bulońskiej najlepszym rozwiązaniem będzie użycie wagonów dwukierunkowych,które będą mogły przejeżdżać z toru na tor dzięki jednemu rozjazdowi,który po wydłużeniu linii do docelowej końcówki będzie można wybudować z toru.Fragment jednego z torów będzie mógł służyć jako tor odstawczy.Dla przypomnienia,podobne rozwiązanie stosowano w Gdańsku,gdy "2" kursowała tylko do Legionów,tam wstawiono rozjazd nakładkowy,bo było to rozwiązanie tymczasowe,na kilka miesięcy.A co do dwukierunkowych wagonów niskopodłogowych,to chyba na bazie PESY 120Na da się zbudować taki tramwaj,PESA ma konstrukcję modułową,w pojeżdzie dwukierunkowym oba skrajne człony są identyczne.Przeprojektowanie 120Na na dwukierunkowca,ograniczy się tylko do wstawienia drzwi z lewej strony,zmniejszenia liczby foteli,no i wstawienia członu E identycznego z A(z kabiną motorniczego).Są też inne tramwaje dwukierunkowe,niekoniecznie Skody i używane Duewagi.
- 9 1
-
2011-11-15 15:12
Może jednak t-eowanie
Trójkątowanie jest bzdurą. Łatwiej zbudować kawałek toru prostopadłego do głównej linii np równoległy do Myśliwskiej o podwójnej dł. tramwaju i już mamy zawracanie. Skręcamy w lewo cofamy prosto o dł tramwaju i ponownie skręcamy w lewo do przodu i już (i to z pasażerami) . Po co kombinować półkilometrowe rajdy pustego tramwaju. A może pojechać jednym torem wzdłuż metropolitarnej i wrócić jednym torem Myśliwską?
- 4 2
-
2011-11-15 16:18
Mądrale posłuchajcie!
Gdzie byliście , jak odbywało się już drugie spotkanie z mieszkańcami. Pojęcie "gniot" itp jest w stylu definicyjnego malkontenta. Skoro masz pomysł i rozwiązanie poprawiajace jakość tego projektu, jako wrażliwy mieszkaniec naszego miasta powinieneś pojawić się na spotkaniu i przedyskutować go, może nawet za autorską wdrożoną koncepcję otrzymać gratyfikację. Takie proste!!!!
- 3 3
-
2011-11-15 16:25
juz nie wiedzą co mają wymyślić
i tak kazden z was magistrackich urzedników odpowie za to
- 3 3
-
2011-11-15 16:31
a moze
ekipa mocnych panów z ZKM pojechałaby na Chelm , odkręcila tamta pętle i ja zawiozla na Morene ?
- 7 1
-
2011-11-15 17:34
Czy projektanci stracili zmysły ? 40-50 miejsc dla samochodów !! Aby było to miejsce przesiadkowe to
ilość miejsc parkingowych powinna oscylować wokół 5000 ! Przy 50 miejscach Park%Ride zakrawa na jakiś żart z epoki stalinizmu, albo projekt serio ale z roku 1901.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.