- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (269 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (77 opinii)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (72 opinie)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (78 opinii)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (362 opinie)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (212 opinii)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-16 10:32
park & ride ????
czy widział ktoś na świecie węzeł typu park & ride na 40-50 samochodów? Proponuje to zgłosić do rekordów guinessa. Nie róbmy obory i albo zacznijmy budować węzły zasługujące na nazwę park & ride albo ich po prostu tak nie nazywajmy, bo to tylko śmieszne jest...
- 5 1
-
2011-11-16 11:32
Trójkątowanie - komuś odbiło.
Trójkątowanie w Bulońską? Rozumiem, że ma to na celu całkowite wstrzymanie ruchu samochodowego (który i tak na Morenie jest utrudniony), gratuluję pomysłu! 2 tramwaje, każdy co 15 minut, plus 1 jadący dalej, zblokowany przez te dwa nawracające. Trzeba będzie sprzedać samochód bo i tak się nie przyda jak wprowadzą ten super plan.
- 2 2
-
2011-11-18 18:11
SKM - za malo tablic z nazwami przystanku.
Na stacjach sa tylko 2 tablice z nazwami przystanku. TO JEST O WIELE ZA MALO. Na Glownym jest tylko jedna. Powinno byc 6. Gdansk spodziewa sie wiecej turystow, nie tylko na EURO 2012. Jak juz nie ma zapowiedzi nastepnego przystanku w wagonach, to potrzebne sa tablice.Siedzac w stojacym wagonie w U-Bahn w Hamburgu zawsze zobaczysz nazwe przystanku. Sa tez dwukrotne zapowiedzi.
- 0 0
-
2012-02-23 20:10
tramwaj na Piecki
Linia dawno powinna powstać,juz jest miejsce,wybudowane ślepe zakończenie torów,gdyby sie tak wzięli to by było gotowe pod koniec tego roku/2012/ a nie 2015.....może? brak kasy....
- 0 0
-
2012-02-23 20:16
skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego/
Złoty samochodzik dla pomysłodawcy tego przedsięwzięcia,przynajmniej dwa -trzy razy w miesiącu dochodzi do kolizji ,powinni jak najszybciej zająć się tym,jak pojadą tramwaje!!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.