• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • TYLKO TO RONDO PROSIŁBYM 2 pasy w lewo 2 w prawo z której str bym nie jechał

    dlatego że nie wiem,,,ale rysunki pokazuja inaczej chyba. prosiłbym o jakieś szczegóły

    • 0 0

  • Tramwaje.... (23)

    W każdym samochodziku siedzi rano przeważnie jedna du...ka,......tak sobie jadę tramwajem i patrze.....żeby to towarzystwo z drogi zgarnąć, to by sie zmieściło w jedym tramwaju...no może dwóch...i po korkach.....marzenie ścietej głowy....ale wtedy w tramwaju byłby tłok....hmm...tak źle i tak niedobrze....:))

    • 21 4

    • Tylko jeszcze niech bilet normalny na tramwaj kosztuje 50 gr tak jak kiedyś ! (15)

      • 6 5

      • Przy obecnej cenie benzyny cena biletu wcale źle nie wygląda. (14)

        Do tego dodaj, że cena miesięcznego wypada jeszcze lepiej i taniej, to masz rozwiązanie swych oszczędności.

        • 7 2

        • Nie wiedziałem, że tramwaje też są na benzynę... (4)

          Cały czas człowiek musi się uczyć...

          • 2 6

          • A kto powiedział, że są (3)

            To było porównanie ceny benzyny (dla użytkowników aut) do ceny biletu, aby im uzmysłowić, że bilet jest dużo tańszy niż ich koszt podroży autem. Ale dla Ciebie było najważniejsze dogryźć nie zastanawiając się czy ma to sens,

            • 11 0

            • Nie do końca. (2)

              Kupiłem nowiutkiego disla. Do 20 km bardziej opłaca mi się jeździć nim, niż komuną miejską.

              • 0 0

              • .... (1)

                Niby jak?? No niech Twój diesel spali na 20km 1,2-1,5 litra w mieście, co daje 6-8zł.To tylko koszt paliwa, a gdzie koszt eksploatacji i utrzymania pojazdu? To dodatkowe 1-2 zł/20km. Wychodzi ok 8-9zł/20km. Za tą cenę masz 3 normalne bilety ZTM.

                • 2 0

              • Nie przesadzajmy masz 2 bilety

                Jednakże jak najbardziej się z Tobą zgadzam.

                • 0 0

        • (8)

          TO PRZEWIEŹ CAŁĄ RODZINĘ TRAMWAJEM - TANIOCHA CO?

          • 2 2

          • Rozumiem, że do pracy jeździsz z całą rodziną (5)

            Nie sądzę. Ale nawet jeżeli policzymy całą rodzinę to mamy 2x88zł+2x44zł=264zł. A twoje średnie wydatki na benzynę oscylują pewnie w granicach 600zł lub więcej. Nagle życie okazuje się prostsze, a wystarczyło tylko policzyć.

            • 10 0

            • (1)

              do tego trzeba dorzucic dodatkowe koszty. Ja na samochod wydaje ok. 2300 miesięcznie (polowa to spłata kredytu) a wcale nie jeżdze dużo. Jakies 1300km/m-c

              • 3 0

              • PODEJRZEWAM, ŻE U NIEKTÓRYCH 2/3 DOCHODU IDZIE NA WOŻENIE PUPY SAMOCHODEM

                DLA MNIE TO MARNOWANIE PIENIĘDZY SKORO SĄ ALTERNATYWY...NO ALE TO KWESTIA INDYWIDUALNYCH PRIORYTETÓW...

                • 3 0

            • TANIEJ NIŻ SAMOCHODEM,OMIJASZ KORKI I KIEROWAĆ NIE TRZEBA (2)

              • 4 0

              • Ale trzeba wstawać dużo wcześniej (i to na wcześniejszy autobus niż nam pasuje - bo i tak ten sie spóźni, więc trzeba jechać (1)

                wcześniejszym) Trzeba też moknąć na deszczu/śniegu i marznąć na przystankach, wdychać dym papierosowy osób, które nie raczą odejść na te 15m od przystanku.

                • 2 2

              • A samochody nie dymią? Jak staniesz za germańskim szrototirem sprowadzonym za flaszkę sznapsu przez pana Heńka, to módl się o obieg zamknięty :)

                • 1 0

          • kup żonie i dwójce dzieci po samochodzie bedzie jeszcze taniej

            a jak o tej samej porze wyjedziecie to macie korek "rodzinny"

            • 3 1

          • NO PEWNIE!

            • 2 0

    • jak mi chłopie podprowadzisz tramwaj w okolice pruszcza... (1)

      jak w temacie to ja chetnie do ciebie sie dosiade

      • 5 2

      • Tramwaj w Pruszczu nazywa się SKM. I tak, powinna jeździć 2x częściej.

        • 2 0

    • Bo teraz tłoku nie ma, prawda? Ja przypominam sobie, że o godzinie siódmej na przykład wyjeżdżając z pętli na Chełmie te du...ki w samochodach pojedyncze to najwyżej rozmiażdżonymi na szybie gałkami ocznymi mógłbym obserwować, gdybym miał szczęście być przez tłum przyparty do szyby właśnie, a nie miażdżony gdzieś w środku klaustrofobicznych tramwajów nieprzystosowanych do pospolitego ruszenia które muszą wozić....

      • 2 3

    • (1)

      Byłby tramwaj na Morenie to bym jeździł tramwajem, nie ma tramwaju, to jeżdżę samochodem, przepraszam. Przez 2/3 roku korzystam z roweru, ale do komunikacji autobusowej nie wsiądę, bo szkoda mi życia na stanie na przystanku.

      • 6 1

      • A MI SZKODA ŻYCIA,NERWÓW I PIENIĘDZY NA CEREGIELE Z SAMOCHODEM

        CIĄGLE TYLKO PŁACIĆ,SPRAWDZAĆ I WYMIENIAĆ I MODLIĆ SIĘ ŻEBY NIE ZAP...LI ALBO ZNISZCZYLI...

        • 3 0

    • Ładnie to brzmi, ale... (1)

      zapewnij mi tramwaj, którym w kilka godzin zrobię po mieście w ciągu dnia 150km (tyle jeżdżę w interesach) i nigdzie się nie spóźnię planując dojazdy. Teraz, jak się umawiam z klientem, liczę przestoje, przewiduję korki i zawsze dojeżdżam na czas. Jak się przesiądę na komunikację, to wystarczy, że jeden bimbaj mi wypadnie i wszystkie połączenia "i wylądował w pi....u"... Poza tym, tramwaje nie jeżdżą tam, gdzie z reguły muszę ja.

      • 2 2

      • Miki auta wymaga twa praca, to co innego

        Tu tylko mowa o wypadku, gdy ktoś jeździ do biura spędza tam 8h i wraca. Ja także jeżdzę autem w pracy, ale i tak często z KM korzystam.

        • 0 0

  • (1)

    a mieszkancy wszystkich nowych osiedli na mysliwskiej zostana bez niczego, tramwaj tylko na bulońskiej, autobusy całkiem zlikwidowane, przystanek PKM za wróbla stawem...

    • 11 3

    • Własny

      wybór.

      • 0 0

  • Czy ktoś to czyta przed wstawieniem w sieć. Pełno błedów w odmianach i końcówkach.

    • 2 2

  • Wymyslili !!!!

    30-40 lat temu zrezygnowano z rozwiązań jazdy tramwajem w obu kierunkach no ale Gdańsk zawsze w czołówce . Będą jeżdzić do przodu , do tyłu i do przodu...tfu ! TRÓJKĄTOWAĆ !!! Potrzeba jeszcze dwóch ludzi do zatrzymania ruchu na drogach przez które te tramwaje będa "trójkątowały" !Co za BZDURA ?

    • 29 2

  • Suchanino (2)

    Kiedy tramwaje będą na Suchaninie? ;)

    • 2 3

    • A gdzie je chcesz tam zmieścić ? (1)

      • 2 0

      • ok.15.07.2045r.

        o ile nie bedzie opoznienia!

        • 2 1

  • Trójkatowanie?? W XXI wieku?

    Ależ to trzeba mieć zryty mózg, żeby coś takie wprowadzić. Totalnie niepraktyczne. Żenada

    • 16 2

  • zdziwiony? (3)

    Wielkie zdziwienie władz ? Dlaczego tylko przybyło tak mało osób? A może warto spotkanie z mieszkańcami urządzić w sobotę lub o dogodniejszej godzinie ? 17- ta to godzina w której właśnie wraca się z pracy lub wręcz jeszcze się jest w pracy! Wiele osób chętnie wybrałoby się na spotkanie gdyby była taka możliwość !!!

    • 5 0

    • Właśnie - dla urzędasów to były już nadgodziny! (2)

      A my jeszcze w korkach staliśmy!

      • 2 0

      • (1)

        Nie byłoby dużo lepiej. Ludzie nie interesują się swoim najbliższym otoczeniem. Tylko garstka jest zainteresowania.

        • 3 0

        • następne spotkanie masz za tydzień. Mozesz sie wyrwać raz z pracy

          • 1 0

  • Totalne bzdury! (1)

    Takie rozwiązania były potrzebne 10 lat temu! Teraz potrzebna jest linia do końca ulicy Myśliwskiej aż do Jasienia! Aby nowi mieszkańcy superosiedli nie dojeżdżali do Bulońskiej samochodami! Wydrukujcie ten artykuł i sprawdźcie co za 2 lata zostanie zrobione! Zapewne nic!Będzie już po EUR2012, nie będzie żadnych wyborów...

    • 16 2

    • DOKŁADNIE !

      a gdyby tak pomyśleć kompleksowo i byłaby naturalna pętla !! Wystarczyłoby z Bulońskiej przez Myśliwską puścić tramwaj a potem naturalnie połączyć z torami Kolejki Metropolitalnej w kierunku Rakoczego! Pętla gotowa a zarazem ułatwienie dla mieszkańców pobliskich osiedli !

      • 3 1

  • i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach

    o-ho ciekawe ile osob bedzie ich szukalo :) a jak je znajdzie to bedzie "jazda" :)

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane