- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (191 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (342 opinie)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (307 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (110 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (54 opinie)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (75 opinii)
Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.
Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej . Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.
Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego z al. Grunwaldzką . Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".
"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera , al. Legionów z al. Grunwaldzką . Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.
Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej pod halę widowiskowo-sportową na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.
Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej - gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża , nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.
Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.
W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.
Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa , gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.
Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.
Opinie (447) 9 zablokowanych
-
2009-10-16 22:26
TRAMWAJE Prosze o tramwaj na ulicy potokowej wstrone ronda de la salle (1)
W AUTOBUSACH NA TEJ ULICY JEST STRASZNY TŁOK
- 4 2
-
2009-10-16 22:50
milcz
- 1 3
-
2009-10-16 22:54
tramwaje gdanskie
Warto budować linie tramwajowe .tramwaj moze być uzupełnieniem SKM-ki
może pokusić sie o budowę linii tramwajowej od Pruszcza aż do Wejherowa
linii biegnącej górnym tarasem np Pruszcz - Rotmanka-Straszyn-Jankowo-Kowale-
Otomin-Karczemki-Kokoszki-Firoga-Barniewice-Chwaszczyno-Dabrówka-Zielenisz-
Chwarzno-Pustki Cisowskie-Rumia-Reda-Wejherowo.wiem ,ze to daleka trasa ale co z tego tu warto przypomnieć , ze w 1914 roku uruchomiono linie tramawajową
z Bratysławy do Wiednia ( ok. 69 km) i to działało więc dlaczego u nas nie maiłoby.pozdrawiam- 3 0
-
2009-10-16 23:14
dlatego ze z Pruszcza do Wejherowa to dluga trasa istnieje SKM (3)
nic nie stoi na przeszkodzie powstaniu drugiej lini
- 1 0
-
2009-10-16 23:16
Po co do Pruszcza? (2)
Tam nic nie ma, niech Pruszcz sam sobie wybuduje, jak jest taka potrzeba.
- 0 0
-
2009-10-16 23:56
(1)
Logicznym postepowaniem bylo by przedluzenie kolejki SKM do Pruszcza a nawet deczko za, gdzie ludzie mogli by dojezdzac do pracy. Pozatym nic nie stoi na przeszkodzie puscic co jakis czas SKM-ke z Pruszcza do Portu Polnocnego.
To samo mozna zrobic dla reszty Trojmiasta. Na Oruni istnieje juz odnoga w kierunki Olszynki. Mozna ja rozbudowac i uruchomic komunikacje kolejowa z Portem Polnocnym.
A gdyby tak jeszcze zrobic tam strefe gospodarcza. Skoro to sie udaje w Tczewie, to dlaczego nie moze byc w Gdansku.
Jak na ironie najciekaszwe oferty pracy sa poza Gdanskiem i przez to trzeba dojezdzac do roboty nawet po 40 km w jedna strone.- 0 0
-
2009-10-18 16:07
w planach z czasów Gierka była SKM do Portu Północnego z rozjazdem w stronę Zaspy i PRzymorza (przypuszczalnie wysokim mostem).
- 0 0
-
2009-10-16 23:36
za rok budowa nowej linii z oruni do babich dolow.
- 1 0
-
2009-10-17 00:03
Nie ciekawie...
Jestem za nowymi liniami, trasami które usprawniły by komunikacje w Gdańsku. Przybywa osiedli a z komunikacją nic się nie zmienia.
W szczytach godzin mamy zapełnione autobusy i istniejące tramwaje. Jazda jest nie komfortowa i czasochłonna. Do tego dochodzi tragiczny stan techniczny taboru co wpływa na częste awarie i wydłużenie się czasu podroży. Jeśli na Chłopskiej dojdzie do awarii to wszystko jedzie na około prze Polanki. Absurd...
Samochodów przybywa, a autobusy stoją w korkach bo nie ma pasów tylko dla BUSÓW.
Beznadzieja która nie zmieni się przez wiele lat. Tak jak zbudują hale na granicy Sopotu i Gdańska. I nie wyobrażam sobie by szybko powstały drogi dojazdowe. Będzie narzekanie na korki, na zanieczyszczanie środowiska, itd. Tak jak powstał hipermarket AUCHAN. I nie zmienił sie układ drogowy. A przez powstawały kilkunastometrowe masakryczne korki..- 1 1
-
2009-10-17 00:05
na remonty nie było ale dla renomy miliony się znalazły:)
i tak właśnie kasa ucieka do złodziei :)
- 3 0
-
2009-10-17 02:05
Gdańsk - Gdynia......, Gdynia - Gdańsk (1)
Czytam te żałosne komentarze Gdynian jadących na Gdańsk i Gdańszczan na Gdynię, złośliwe, pełne jadu i kompleksów - zastanawiam się skąd się to bierze.
Tylko ignorancja czy możę jednak umysłowy imbecylizm ?
Tak ciężko zauważyć, że gramy w jednej drużynie pod nazwą Trójmiasto, że musimy razem konkurować z Warszawą, Krakowem, Silesią, Wrocławiem czy Poznaniem ?
Nie - lepiej obrzucać się nawzajem durnymi komentarzami.- 4 1
-
2009-10-17 02:54
Kraina Gdynia...
Może Ty grasz w jednej drużynie z betonowo wojskową Gdynią, my z nimi nie chcemy mieć nic wspólnego.
- 0 0
-
2009-10-17 08:31
Właśnie byłem w Poznaniu. Tramwaje tam są imponujące! Widać wyraźnie, że jak się CHCE i UMIE to można, naprawdę można inwestować w komunikację tramwajową. Budowanie kolejnych dróg to w większości strata czasu i pieniędzy - co najwyżej korki będą szersze (więcej pasów) a i tak nie będzie gdzie zaparkować po wjeździe do centrum.
Mam nadzieje, że znajdzie się odważny kandydat na prezydenta który powie "P******** samochody, stawiamy na komunikację zbiorową".- 7 1
-
2009-10-17 09:18
Ja wiem że wszystkiego nie da się natychmiast wykonać. Ale przydałoby się chociaż coś takiego jak "tu nic nie budujemy bo w przyszłości jak będą środki to będzie droga" a zamiast tego buduje się wszędzie a potem bezradnie rozkłada ręce "gdzie droga niby? przecież osiedle stoi".
Rozumiem, że nie ma pieniędzy na wszystko. Ale plany i zdrowy rozsądek nie wymagają wielkich nakładów.- 0 0
-
2009-10-17 09:30
tak tak świetne te tramwaje
Własnie przejechałem jednym 5 m i sie skonczył prąd.
ZKM ZAPŁĄĆ ZA PRĄD!
Pasażerowoe bekowi. Cyt:
"o , pod kosciołem nas zatrzymał. Mamy sie pomodlic za ZKM"
"Monika spóźnie sie, zkm nie opłącił rachunków"
"dobrze ze monopolowy niedaleko"
Po ok 7 min.
"najwyzszy czas wyrwać drzwi"- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.